• Manchester

Ytskikt i badrum. Vad gäller?

Vi blir tvungna att göra om vårt ena badrum eftersom det börjat komma fukt via husgrunden. För att de ska kunna fixa grunden måste allt på vår undervåning rivas ut, inklusive ett helkaklat badrum. Vi vill helst slippa att lägga alltför mycket pengar på det här. Vi köpte lägenheten några månader innan fuktproblemet visade sig hos en granne. Vår bostadsrättsförening står för renoveringen av själva grunden och bekostar ett återställande av vår lägenhet, men till lägsta möjliga standard.

Som det ser ut kommer vi att få någon sorts badrumsanpassat plastgolv och våtrumstapet. Vill vi ha kakel och/eller klinker får vi betala det själva.

Nu undrar vi hur det här med ytskikt i badrum funkar. Är det större risk för fukskador med plastmatta och våtrumstapet än med kakel och klinker? Jag förutsätter att föreningen anlitar proffs som gör ett bra underarbete, oavsett vilket ytskikt vi väljer. I det här badrummet har vi badkar, tvättmaskin och torktumlare. Dusch har vi i det andra badrummet, så det är aldrig någon som duschar i badkaret.

• Svar på tråden Ytskikt i badrum. Vad gäller?
  • crazy mom

Om man utgår från att man gör korrekt arbete enligt gällande lagar så tror jag inte att det spelar så stor roll vad man väljer.

Menar föreningen att ni får betala både kakel/klinker OCH arbete om ni väljer detta eller bara att ni står för inköpet av material?

Jag hade lätt valt kakel och klinker då detta i många avseenden höjer värdet på lägenheten då det är en bostadsrätt. (det finns många enkla vita och enfärgade fina plattor att välja mellan till ett billigt pris)

• sirisdotter
    crazy mom skrev 2010-04-18 14:25:30 följande:
    Om man utgår från att man gör korrekt arbete enligt gällande lagar så tror jag inte att det spelar så stor roll vad man väljer.Menar föreningen att ni får betala både kakel/klinker OCH arbete om ni väljer detta eller bara att ni står för inköpet av material?Jag hade lätt valt kakel och klinker då detta i många avseenden höjer värdet på lägenheten då det är en bostadsrätt. (det finns många enkla vita och enfärgade fina plattor att välja mellan till ett billigt pris)
    Har gått på MÅNGA lägenhetsvisningar.  Kakel+klinkers ser alltid fräschare ut, våtrumstapet ser lätt halvdan ut med tiden.

Absolut viktigast är att hantverkarna har erforderlig behörighet - fuktskador kan uppstå i vilket material som helst om arbetet inte görs enligt gällande regler.
  • PandoraW

Risken för fuktsakdor är lika oavsett vad man väljer!

När det gäller kakel och klinker så sitter tätskiktet under plattorna vilket betyder att plattorna i säg inte har någon betydelse. En viktig sak idag handlar om att inte lägga klinker på ett träbjälklag, har ni det så rekomenderar jag plastmatta på golv och så kan ni ha kakel på vägg. Anledning är att trä rör sig och de allra flesta fuktskadorna uppstår kring golvbrunnen.

Det som föreningen informerat er om gäller, om du hade funderingar kring det oxå!

Funderar du över mer?

• UnDeuxTrois

Det säkraste ska tydligen vara matta på vägg och golv i badrum, däremot är kakel och klinkers betydligt mer värdehöjande (och i mitt tycke betydligt fräschare/snyggare, åldras bättre med).

Finns en variant där man lägger en särskild sorts plastmatta bakom kaklet/klinkersen, ska vara den bästa metoden om man vill kakla.

• Manchester
    crazy mom skrev 2010-04-18 14:25:30 följande:
    Om man utgår från att man gör korrekt arbete enligt gällande lagar så tror jag inte att det spelar så stor roll vad man väljer.Menar föreningen att ni får betala både kakel/klinker OCH arbete om ni väljer detta eller bara att ni står för inköpet av material?Jag hade lätt valt kakel och klinker då detta i många avseenden höjer värdet på lägenheten då det är en bostadsrätt. (det finns många enkla vita och enfärgade fina plattor att välja mellan till ett billigt pris)
    Vi får betala alla extra kostnader och jag utgår ifrån att det tar längre tid, och alltså blir dyrare, att sätta upp kakel.
  • Manchester
    PandoraW skrev 2010-04-18 14:35:49 följande:
    Risken för fuktsakdor är lika oavsett vad man väljer!När det gäller kakel och klinker så sitter tätskiktet under plattorna vilket betyder att plattorna i säg inte har någon betydelse. En viktig sak idag handlar om att inte lägga klinker på ett träbjälklag, har ni det så rekomenderar jag plastmatta på golv och så kan ni ha kakel på vägg. Anledning är att trä rör sig och de allra flesta fuktskadorna uppstår kring golvbrunnen.Det som föreningen informerat er om gäller, om du hade funderingar kring det oxå!Funderar du över mer?
    Jag vet faktiskt inte vad vi har för golv här under. Får väl lusläsa informationen från föreningen. Men vi kanske ska tänka plastmatta på golvet för säkerhets skull. Sedan får vi väl vi hitta ett enkelt vitt kakel till väggarna.
  • UnDeuxTrois

Men om det är de EXTRA kostnaderna som ni får stå för, så betalar de en del även om ni väljer att kakla alltså? Och ja, kakla är betydligt dyrare.

• Manchester

Vi renoverade badrummet i vår gamla lägenhet, men det är så länge sedan att jag glömt det mesta jag tog reda på då.

Hur är det med kakel, är det välidgt olika kvalitet? Eller beror prisskillnaderna mest på design? Om det kan vara dålig kvalitet är kanske risken stor att ett billigt kakel blir dyrt i längden.

• Manchester
    UnDeuxTrois skrev 2010-04-18 14:39:42 följande:
    Det säkraste ska tydligen vara matta på vägg och golv i badrum, däremot är kakel och klinkers betydligt mer värdehöjande (och i mitt tycke betydligt fräschare/snyggare, åldras bättre med).Finns en variant där man lägger en särskild sorts plastmatta bakom kaklet/klinkersen, ska vara den bästa metoden om man vill kakla.
    På väggarna är ju kakel klart snyggast och håller sig också snyggare. Plastmattor på golv verkar dock kunna hålla sig fräscha. Eller har du sett mattor som sett sunkiga ut?
  • TeDrickaren

Vårtrumstapet är säkrare!!!

Detta pågrund av att man lägger tapeten på höganten runt hela baddrummet, skarven kommer vi dörröppningen och på så sätt kan inte vattnet tränga in.

Ett kakel är snyggare! dock håller inte fogarna "tätt" och man bör foga om var 10år för att fogarna ska vara "tätta".

Denna information baserars på vår kontakt med vårt försäkringsbolag när vi gjorde om vårtbaddrum samt med d.v.s fackmänns som varit i kontakt med.

Älskade,underbara Moa, Livia & Anton
Svar på tråden Ytskikt i badrum. Vad gäller?