• Anonym (Undrande)

Få eftersändning av post beviljat av soc

Någon som har kunskaper om vad som gäller? Vi ska flytta, det är godkänt av försörjningsstöd, vi har fått endel flyttkostnader betalda osv. Nu skulle jag kolla på eftersändning av posten och får en chock, de ska ha 600kr för oss bägge för att eftersända posten i ett år. Sambon är under 26år så han får det billigare, 195kr och jag ska betala 410kr. Hade ingen aning om att det rörde sig om så mycket pengar.

Vi har ju ändå enhel del kostnaer i flytten som soc inte beviljar så det är några tuffa månader ändå och 600kr för att få posten eftersänd går inte.

Saken är att när vi flyttade hit för 4år sedan så hade vi försörjningsstöd då med, och tog eftersändning av posten men fick avslag på det med hänvisning till att ändra adress är gratis och eftersända posten får man inte beviljat.

Då var vi bägge under 26år så den kostnaden fick vi ta, problemet var bara att inte ens soc som vi meddelat om flytten, de var de som beviljade bostad osv. hade koll på att vi hade ny adress. Vi skrev det i ansökan och la med en separat lapp men trots det så skickade man alla papper till den gamla adressen.

nu har vi massa myndighetskontakter och väntar på beslut från diverse ställen, och om inte ens soc lyckas ändra vår adress så tror jag inte att alla andra heller gör det. Är många ställen vi måste meddela och jag tror inte vi lyckas komma ihåg alla, även om endel går på folkbokföringen så tog det sist över 1månad innan den informationen uppdaterades. Vi har bägge funktionshinder som gör att vi har så många myndighets och vårdkontakter.

Är rädd att jag missar några och får beslut som vi väntar på och sen inte kan överklaga för att tiden går ut.

Någon som vet om man kan få detta beviljat kanske med hänvisning till att vi har så många kontakter med diverse myndigheter och liknande?

Vår handläggare är sådär att ha att göra med, tar ofta lång tid innan vi får några svar och detta är lite bråttom med,  så om någon vet om det kan räknas in eller inte. Är inte så kul om vi nekas och måste överklaga och ligga ute med de stora summorna.

• Svar på tråden Få eftersändning av post beviljat av soc
  • antispantis

ni vet väl varifrån ni får eran post ifrån, ring till alla ställen och meddela eran nya post, gratis. Ringer ni till skatteverket så kommer alla myndigheter få den nya adressen, gratis

• Anonym (Undrande)

nej vi har tyvärr inte koll på alla olika ställen som vi har kontakt med, är flera olika vårdinrätningar bla. privata kliniker mm. Endel vet vi men då måste det dubbelkollas så de verkligen ändrar adressen, sist blev det inte så lyckat.

För soc tog det över 1månad förra gången, kanske går snabbare nu. Den gången höll vi på att gå miste om stora summor eftersom vi hade 3veckor på oss att överklaga och de ansåg att tiden nästan gått ut när vi fick brevet.

Dubbelkollar myndigheter verkligen så adressen är den som står i skatteverkets register om man har ett ärende hos dem eller uppdateras det automatiskt i deras system?

• Dr Mupp

NEj det beviljas inte, som sagt att ändra adress är gratis.

• Anonym (Undrande)

Det verkar lösa sig ändå, svärmor tycker att det är viktigt att vi kan eftersända posten så det inte blir något strul med alla beslut vi väntar på vi ansöker om det och om det blir avslag så går hon in med ett lån åt oss för den kostnaden.

Förstår att man inte beviljas det automatiskt men vi ska ändå ansöka och se vad som sägs.

• J1983

Jag jobbar på soc och vi beviljar aldrig bistånd till detta eftersom det är gratis. Man får helt enkelt fundera på vilka man brukar få brev av och kontakta dem och meddela ny adress. Det ska inte vara särskilt svårt för soc att ändra adress, några klick i datorn bara. Jag förstår att det är jobbigt och besvärligt att ringa runt men endast av den anledningen kan man inte få bistånd.

Svar på tråden Få eftersändning av post beviljat av soc