• Anonym (jag)

Finns det någon att bolla tankar med om framtiden?

Jag har alltid varit tillbakadragen och "foglig", dvs har sällan gjort saker för min egen skull utan har följt andras (främst då pojkvänners) livsval. Har tex många gånger velat studera vidare, men har alltid hindrats av att den pojkvän jag då varit tillsammans med absolut inte har kunnat tänka sig att varken flytta eller ha ett distansförhållande. Hittills har det ändå gått rätt ok, jag har ändå inte varit 100% säker på vad jag ville med livet och därför har det fått flyta på.

Men nu kryper det i mig, jag måste förändra mitt liv NU! Jag är 33 år och det känns som tiden rinner ifrån mig. Jag har i dagsläget en fast anställning med bra lön sedan 10 år tillbaka, men känner mig inte helt tillfreds. Har nyligen hittat ett yrke jag mer än gärna skulle vilja ha och har dessutom hittat en utbildning som är helt ultimat för detta yrke. Tyvärr känns det som några år för sent, jag har nu en riktigt bra och stadig relation med en man och dessutom ett barn på 1,5 år. Utbildningen jag vill gå finns 40 mil bort, och sambon vill ogärna flytta då vi har ett nybyggt hus som vi stormtrivs i och som vi har sett som vår gemensamma framtidsbild. Och så är ju ekonomin förstås en aspekt i det hela också...

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst, det finns många delar i historien. Min största fråga är därför: Finns det någon (professionell person) man kan vända sig till för att diskutera sådant här? (Jag bor i Örebro, om det har betydelse.) Som kan hjälpa till att reda ut tankarna, att bolla framtidsfunderingar med, som kan peppa till att hålla fast vid drömmen och inte ge avkall på mig själv ännu en gång, eller som kanske kan ge mig ett annat perspektiv på situationen? Var hittar man en sådan person?

• Svar på tråden Finns det någon att bolla tankar med om framtiden?
  • Mental tränare

Hej,
    Först och främst, vad roligt att höra att du börjar tänka på dig själv. Dels finns det terapeupter och säkert mentala tränare i Örebro som du kan vända dig till och sen finns den lite billigare möjligheten, så som jag har det med vissa av mina adepter, att man har en dialog via telefon och mail med sin mentala tränare. Det senare alternativet brukar fungera väldigt bra om det inte är allt för djupa saker man behöver arbeta med. Sen tänker jag att det kanske vore bra att samtala med någon där både din sambo och du är med.  Det är ju precis som du säger ett ganska stort steg med flytt, byte av jobb etc så det är bra att låta han vara delaktig. Hur tror du din sambo skulle ställa sig till det?
    Det första steget är dock att du själv känner dig säker och jag skulle säga att många gånger är a och o att lära sig avslappning och se till att man gör det några gånger i veckan. Efter en kortare eller längre avslappning kan du sen börja fundera på dina frågor om vad du vill och hur skulle det kännas att flytta etc etc? Det är först vid ett avslappnat tillstånd som man riktigt kan komma åt sina innersta känslor och då brukar man hitta svaren man söker. I min blogg catharinalindstedt.blogspot.com/ finns flera avslappningsövningar som du kan använda. Har du fler frågor får du gärna kontakta mig på catharina@salveohealth.com. Jag tog själv några stora beslut när jag fick barn och det är aldrigt försent att börja satsa på sig själv!  

Mvh,
    Catharina

• Anonym (jag)

Men var hittar man en mental tränare? Det enda jag hittar på gula sidorna är riktat mot företagsutveckling.
    Jag har gått hos en terapeut tidigare i livet. Det är kanske skillnad på olika sorters terapimetoder och även från person till person, men jag tyckte inte att jag fick den respons där som jag hade förväntat mig. Jag vill ha en "samtalspartner" som kan ge konkreta råd och komma med egna tankar och åsikter, inte bara jamsa med och vända på allt mot mig själv för det kan jag göra själv gratis

Jag ska titta på din blogg. Tack för ditt svar!

• Mental tränare

Hej igen,
    Det finns många olika terapisorter och sen behöver också personkemin fungera för att det hela ska bli bra så ge inte upp för att du inte funnit någon ännu om det är det du känner att du behöver.

Hör gärna av dig igen om du har några frågor!
    Mvh,
    Catharina 

Svar på tråden Finns det någon att bolla tankar med om framtiden?