Finns det någon att bolla tankar med om framtiden?
Jag har alltid varit tillbakadragen och "foglig", dvs har sällan gjort saker för min egen skull utan har följt andras (främst då pojkvänners) livsval. Har tex många gånger velat studera vidare, men har alltid hindrats av att den pojkvän jag då varit tillsammans med absolut inte har kunnat tänka sig att varken flytta eller ha ett distansförhållande. Hittills har det ändå gått rätt ok, jag har ändå inte varit 100% säker på vad jag ville med livet och därför har det fått flyta på.
Men nu kryper det i mig, jag måste förändra mitt liv NU! Jag är 33 år och det känns som tiden rinner ifrån mig. Jag har i dagsläget en fast anställning med bra lön sedan 10 år tillbaka, men känner mig inte helt tillfreds. Har nyligen hittat ett yrke jag mer än gärna skulle vilja ha och har dessutom hittat en utbildning som är helt ultimat för detta yrke. Tyvärr känns det som några år för sent, jag har nu en riktigt bra och stadig relation med en man och dessutom ett barn på 1,5 år. Utbildningen jag vill gå finns 40 mil bort, och sambon vill ogärna flytta då vi har ett nybyggt hus som vi stormtrivs i och som vi har sett som vår gemensamma framtidsbild. Och så är ju ekonomin förstås en aspekt i det hela också...
Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst, det finns många delar i historien. Min största fråga är därför: Finns det någon (professionell person) man kan vända sig till för att diskutera sådant här? (Jag bor i Örebro, om det har betydelse.) Som kan hjälpa till att reda ut tankarna, att bolla framtidsfunderingar med, som kan peppa till att hålla fast vid drömmen och inte ge avkall på mig själv ännu en gång, eller som kanske kan ge mig ett annat perspektiv på situationen? Var hittar man en sådan person?