• Judy

    Hur mycket pengar behövs för en USA-resa??

    Jag och min sambo har bestämt oss för att åka till USA nästa sommar i ca 3-4 veckor, hinner vi allt??

    Vi har tänkt oss att först flyga till New York- vara där i några dagar, sedan åka till washington, miami, las vegas, san francisko, los angeles, ja den rutten. Vet inte om vi ska flyga eller hyra bil, måste kolla upp det mer.

    Om vi börjar spara till sommaren så har vi tänk att vi kan spara ihop 120 000 kr tillsammans. Räcker det?

    Kan inte ni berätta om er resa till USA, vad gjorde ni, hur mycket pengar gick åt samt hur ni gjorde allt??

  • Svar på tråden Hur mycket pengar behövs för en USA-resa??
  • längtar och väntar

    oj, låter som en lång resa på kort tid... Vi var i USA för något år sedan, var borta 3 veckor och då gjorde vi rutten Minneapolis-Chicago-Detroit-Niagara Falls-New York..


    Avstånden är långa.. Tror vi körde 5-6 timmar mellan varje ort.. NY på bara några dagar är knappt lönt, vi var där 8 dagar och det var knappt med tid då också.
    Tror hela vår resa inkl fickpengar för 2 var 60 000 ungefär.
  • Judy
    längtar och väntar skrev 2010-04-18 15:31:28 följande:
    oj, låter som en lång resa på kort tid... Vi var i USA för något år sedan, var borta 3 veckor och då gjorde vi rutten Minneapolis-Chicago-Detroit-Niagara Falls-New York.. Avstånden är långa.. Tror vi körde 5-6 timmar mellan varje ort.. NY på bara några dagar är knappt lönt, vi var där 8 dagar och det var knappt med tid då också. Tror hela vår resa inkl fickpengar för 2 var 60 000 ungefär.
    Okej! De städer jag absolut vill hinna se är new-york, las vegas och los angeles.. Man kanske ska vara i nex-york i en vecka då? Men pengarna verkar räcka då med 120 000 kr för 2 personer?
  • Kinne79

    Har bott utanför Miami i 4 år och tycker helt ärligt att ni kan stryka det från listan

    Hur länge ni vill stanna i varje ort beror ju mycket på hur ni är som resenärer. I somras bilade vi från Sverige till Skottland på 3 veckor totalt 800mil och vi hann se allt vi ville. Vi är snabba resenärer som snabbt lessnar på en ort. Mitt tips är att kolla upp vad ni vill se och göra i tex New York och sedan utifrån det beräkna hur många dagar som skulle behövas.

  • evaoregon
    Judy skrev 2010-04-18 15:40:54 följande:
    Okej! De städer jag absolut vill hinna se är new-york, las vegas och los angeles.. Man kanske ska vara i nex-york i en vecka då? Men pengarna verkar räcka då med 120 000 kr för 2 personer?
    Kanske då en vecka i New York och sedan flyg till Los Angeles där ni kan bila runt (inte så långt att bila till Las Vegas därifrån).  Eller så kan ni flyga till Las Vegas och bila till LA. 

    NYC är dyrt, bl a så är hotellen väldigt dyrare.  På andra håll går det att leva mycket billigare.
  • rasajj
    evaoregon skrev 2010-04-18 16:34:14 följande:
    Kanske då en vecka i New York och sedan flyg till Los Angeles där ni kan bila runt (inte så långt att bila till Las Vegas därifrån).  Eller så kan ni flyga till Las Vegas och bila till LA.  NYC är dyrt, bl a så är hotellen väldigt dyrare.  På andra håll går det att leva mycket billigare.
    Och detsamma galler val aven LA? Tror inte priserna ar sa mycket lagre dar..
    sophisticated laziness doesn't come naturally; it takes cultivating
  • evaoregon
    rasajj skrev 2010-04-18 16:39:10 följande:
    Och detsamma galler val aven LA? Tror inte priserna ar sa mycket lagre dar..
    Hotellen är billigare, men du har rätt i att även Californien är dyrt.
  • Pshevil

    Vi åker till USA i augusti/september. Vi flyger till Portland sen tåg till San Francisco och sen hyrbil via Los Angeles och Phoenix till Las Vegas. Resan går på ca 60 000 kr för 4 vuxna och 2 barn inkl flyg, tåg, bil och hotell. Vi är borta ca 3 veckor. 


    Då kommer vi bo på medelhotell som Marriott och Holiday Inn förutom i Las Vegas där vi bor på femstjärniga Mandalay Bay (men där får man ju mycket hotell för pengarna).
    Vet inte riktigt hur mycket fickpengar som vi kommer ha med, men det finns ju mycket att köpa...
    I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • Judy
    Pshevil skrev 2010-04-19 10:40:37 följande:
    Vi åker till USA i augusti/september. Vi flyger till Portland sen tåg till San Francisco och sen hyrbil via Los Angeles och Phoenix till Las Vegas. Resan går på ca 60 000 kr för 4 vuxna och 2 barn inkl flyg, tåg, bil och hotell. Vi är borta ca 3 veckor.  Då kommer vi bo på medelhotell som Marriott och Holiday Inn förutom i Las Vegas där vi bor på femstjärniga Mandalay Bay (men där får man ju mycket hotell för pengarna). Vet inte riktigt hur mycket fickpengar som vi kommer ha med, men det finns ju mycket att köpa...
    Vad roligt! Det lutar åt att man åker först till new-york och är där ett tag, sedan flyger därifrån till tex Los angeles och hyr en bil där och åker till Las vegas och san francisco.. Men vi får se!

    Vad ska man inte missa om man åker till USA?
  • Pshevil
    Judy skrev 2010-04-19 17:04:42 följande:
    Vad roligt! Det lutar åt att man åker först till new-york och är där ett tag, sedan flyger därifrån till tex Los angeles och hyr en bil där och åker till Las vegas och san francisco.. Men vi får se! Vad ska man inte missa om man åker till USA?
    Låter som en bra plan! 
    San Francisco är helt underbart, jag älskar den staden! Definitivt värd ett besök. Finns massor att se där!
    I Las Vegas kan man bo väldigt fint för inte så mycket pengar. Det är värt det för att få den där speciella lyxkänslan. 
    I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • Fidelis ad urnam

    Jag och min man ska till USA nästa sommar och kommer då landa i New York och spendera några dagar där (spenderade 9 dgr där förra sommaren så nu räcker det med några dagar).
    Sedan ska vi åka till Chicago, från chicago blir det Route 66 ner tills vi svänger av till Las Vegas där vi ska spendera några dagar. Vi gifte oss i Las Vegas 2007 men då maken fick matförgiftning spenderade vi mesta tiden på rummet, nu ska vi uppleva staden
    Sedan ska vi åka mot Austin/Texas, New Orleans, Fort Lauderdale i Flordia och sedan upp till New York igen med några stopp längst vägen.

    Detta blir våran tredje egenplanerade bilsemester i USA och vi vet vad vi tål så att säga vad gäller körtider.

    Just nu har vi räknat ut flyg, hotell, bensin, bil och transfer till 52 000kr.
    Det tillkommer mat och sightseeing.
    Då bor vi på helt vanliga motell, inte hotell.

    Så 120 000kr borde räcka gott och väl åt er för 2-3 veckor.
    Men våran rutt är planerad på 31 dgr och då har vi några långkörningar framför oss på 12 timmar.

  • evaoregon
    Judy skrev 2010-04-19 17:04:42 följande:
    Vad roligt! Det lutar åt att man åker först till new-york och är där ett tag, sedan flyger därifrån till tex Los angeles och hyr en bil där och åker till Las vegas och san francisco.. Men vi får se! Vad ska man inte missa om man åker till USA?
    Det beror ju mycket på vad man är intresserad av!  San Francisco är jättefint, men Las Vegas och Los Angeles är jag inte lika förtjust i.  Det finns massor att se här, det bästa är att åka hit många ggr så att man hinner se en massa olika saker!  {#lang_emotions_smile}
  • Fidelis ad urnam
    Judy skrev 2010-04-19 17:04:42 följande:
    Vad roligt! Det lutar åt att man åker först till new-york och är där ett tag, sedan flyger därifrån till tex Los angeles och hyr en bil där och åker till Las vegas och san francisco.. Men vi får se! Vad ska man inte missa om man åker till USA?
    Jag håller med det evaoregon skrev, åk till USA flera gånger och ta det bit för bit.
    Vi var först i Florida på charter, när vi lärde oss hur saker och ting fungerade.
    Sedan åkte vi ensam till västkusten och bilade SF-LV-Palm Springs-LA och tillbaks till SF. Det tog oss tre veckor.

    Nästa tripp blev till östkusten. NY-Niagara falls-Orlando-Fort Lauderdale-Savannah-Washington-NY. Den trippen tog oss fyra veckor

    Nu tar vi lite godbitar och sedan en tripp nästan tvärs genom landet och tillbaks. Kommer ta strax över fyra veckor.
  • evaoregon

    Angående om pengarna räcker så tror jag det går!  Man kan ju budgetera så man vet ungefär hur mycket man kan spendera per dag på mat och nöjen.

    Det finns många billiga hotellkedjor här och de har ändå en bra standard.

    Här är en länk där du kan klicka vidare och se hur mycket hotellen kostar på olika platser.

    www.usatourist.com/english/tips/budgethotels.html

  • Mummy

    Vi var i USA i vintras (2 veckor dec-jan). Vi åkte till Memphis där vi stannade i 2 dagar, vidare med flyg till Las vegas, där vi var i 5 dagar tror jag (då åkte vi ut till Grand canyon två dagar också). Sen flyg till San Francisco i 4 dagar innan vi avslutade resan i Memphis igen (Fira Elvis 75-årsdag ) i tre/fyra dagar. Då bilade vi även ut till Tupelo under dagen.
    Jag tror hela resan kostade närmare 50.000. Flyg och boende kostade nånstans mellan 28-30.000 för två. Resten var shopping (MYCKET!!), mat, bilhyra och diverse andra saker

  • evaoregon
    Mummy skrev 2010-04-19 20:29:48 följande:
    Vi var i USA i vintras (2 veckor dec-jan). Vi åkte till Memphis där vi stannade i 2 dagar, vidare med flyg till Las vegas, där vi var i 5 dagar tror jag (då åkte vi ut till Grand canyon två dagar också). Sen flyg till San Francisco i 4 dagar innan vi avslutade resan i Memphis igen (Fira Elvis 75-årsdag ) i tre/fyra dagar. Då bilade vi även ut till Tupelo under dagen. Jag tror hela resan kostade närmare 50.000. Flyg och boende kostade nånstans mellan 28-30.000 för två. Resten var shopping (MYCKET!!), mat, bilhyra och diverse andra saker
    Intressant att läsa hur er resa blev till slut!  {#lang_emotions_smile}  Jag minns när ni planerade den!
  • Mummy
    evaoregon skrev 2010-04-19 20:32:15 följande:
    Intressant att läsa hur er resa blev till slut!    Jag minns när ni planerade den!
    Hmm, jag minns något om att vi inte skulle shoppa så mycket
    Resan blev verkligen hur bra som helst!! Träffade många urtrevliga amerikaner, mötte lite fördomar man haft (att alla äldre tanter som gillar Elvis har vita gympadojor, urtvättade jeans, collagetröja och en tunnare polotröja under tex )
    Nä, allt var jättebra och vi började redan under resan planera vart vi åker nästa gång det blir till USA
  • evaoregon
    Mummy skrev 2010-04-19 20:35:40 följande:
    Hmm, jag minns något om att vi inte skulle shoppa så mycket Resan blev verkligen hur bra som helst!! Träffade många urtrevliga amerikaner, mötte lite fördomar man haft (att alla äldre tanter som gillar Elvis har vita gympadojor, urtvättade jeans, collagetröja och en tunnare polotröja under tex ) Nä, allt var jättebra och vi började redan under resan planera vart vi åker nästa gång det blir till USA
    Kul!  Vilka platser i USA ska ni besöka nästa gång?
  • Mummy

    Nja, vi pratade om att bila från New York och ner mot Miami. Men å andra sidan har vi släkt vi precis lärt känna i Houston, så det hade vart kul att besöka dem också.
    Får se när det blir dock. Barnen följer med den gången så det tar lite längre tid att spara

Svar på tråden Hur mycket pengar behövs för en USA-resa??