När du talar om din lön: Hur säger du den?
Blev nyfiken bara.
Jag talar alltid om min lön i brutto, om jag talar om den.
Blev nyfiken bara.
Jag talar alltid om min lön i brutto, om jag talar om den.
Lön-->brutto.
CSN--->netto.
Säger "vi får ut x antal kronor" dvs netto (då är ju risken minimal att folk missförstår)
Har aldrig fattat varför man ska prata om bruttolönen? Det är ju vad man får UT som är intressant.
När jag pratar lön så säger jag alltid "får ut xxxxx". Alltså netto. Men om någon pratar lön utan att ange vad det handlar om, då antar jag att dom pratar brutto.
Brutto. Men för det mesta talar jag bara om den som låg.
Bruttolönen.
Tja, lön diskuterar man väl just om man vill jämföra. Och då är det ju lönen före skatt som är relevant. Om man t.ex. jämför vad någon med samma utbildning får i lön så ska det ju inte spela in vad h*n bor i för kommun (hög/låg skatt) eller om h*n är med i kyrkan eller inte. Och vad man får ut ska ju i så fall i praktiken inkludera t.ex. rotavdrag och liknande. - Alltså är det bara bruttolönen som är relevant att jämföra.
Skulle någon fråga säger jag brutto eftersom det är vad jag själv hade varit intresserad av att veta om jag frågade någon annan. Om den personen tar ut matcheckar, har extraförsäkringar eller tex dator som dras på bruttolönen är inte relevant och därför vill jag inte veta vad de får ut efter att allt sånt inklusive skatt dragits.
Bidrag för förlorad fritid...
Jag brukar inte tala om min lön. Men om någon frågar så säger jag bruttolönen.
När man bratar om lönan pratar man alltid butto.