• Mandarina

Intuitiva tänkandet VS logiska tänkandet?

Någon som kan förklara skillnaden mellan det intuitiva tänkandet och det logiska tänkandet?

• Svar på tråden Intuitiva tänkandet VS logiska tänkandet?
  • ääni

Det beror nog på vem du frågar. Var har du läst/hört uttrycket "intuitivt tänkande"? Jag tycker det är lite omständligt. Är det intuition du menar?

I så fall skulle jag säga att intuition är att bilda sig en omedelbar uppfattning om någonting utan att ha tillgång till alla fakta. Det är ett snabbt tänkande.
    Det logiska tänkandet tar mer tid eftersom det inbegriper ett resonerande - att dra korrekta slutsatser utifrån givna premisser.
  • Mummyfied

Nu gissar jag bara:

Inuativt= när man går efter känslor, ofta sker det på ren impuls.

Logiskt tänkande = När man väger för och nackdelar mot varandra/ ställer ett ev. problem i relation till situationen.

• Eisa

Det intuitiva tänkandet är inget tänkande, det är bara en magkänsla.

• Hallonmos

Du kan googla på Myers Briggs.Det tested förklarar det ganska bra.
    Precis som ovan skrev så är  känslorna mer dominerande inom intuitivt.

• Hallonmos

fast nu kom jag på att riktigt så enkelt är det inte med myers briggs, haha.Förlåt.
    Jag kom på att tänka på några av mina vänner som faller in inom en grupp som ses väldigt intuitiv enligt testet och jag är ungefär deras raka motsats.Deras personbeskrivning är då empatisk, intuitiv medan min är mer rationell och logisk.
    Som personer är vi inte särskilt olika så, men måhända är de aningen känsligare än mig.

• Lonicera

Det finns ju intuitiv logik också, utan detta skulle inte logiskt tänkande kunna existera.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
  • Eisa
    Lonicera skrev 2010-04-20 21:56:52 följande:
    Det finns ju intuitiv logik också, utan detta skulle inte logiskt tänkande kunna existera.
    Det låter spännande, förklara mer!
  • Lonicera
    Eisa skrev 2010-04-20 21:59:30 följande:
    Det låter spännande, förklara mer!
    Logik är slutledningsförmåga.

Intuitiv logik är den medfödda förmåga som människan har att inse vissa objektiva sanningar utan att härleda dem från något annat. Det är inbyggd känsla för vad som är rätt och fel när det gäller resonerande och att dra logiska slutsatser.

Hans Rosing har några bra exempel:
    http://web.abo.fi/fak/hf/filosofi/HRlogik/kapitel1.pdf
  • Eisa
    Lonicera skrev 2010-04-20 22:27:00 följande:
    Logik är slutledningsförmåga.Intuitiv logik är den medfödda förmåga som människan har att inse vissa objektiva sanningar utan att härleda dem från något annat. Det är inbyggd känsla för vad som är rätt och fel när det gäller resonerande och att dra logiska slutsatser.Hans Rosing har några bra exempel:web.abo.fi/fak/hf/filosofi/HRlogik/kapitel1.p...
    Orkar inte kolla länken pga att det är sent. Förstod inte direkt vad du skrev heller  Very abstract.
  • Eisa

Eller jag förstod vad du skrev men jag kan inte hålla med om att det finns en inbyggd känsla för rätt och fel när det gäller att dra logiska slutsatser. Kan inte alls se hur KÄNSLA kommer in i det.

• Mandarina

Hm..intressant med era svar.

Själv tänker jag nog att det intuitiva tänkandet är något som kommer helt ifrån MIG själv som person, som är baserat på mina egna känslor utifrån mina tidigare erfarenheter ( både medvetna och omedvetna ), som kommer ifrån min förmåga att vara kreativ och ifrån min fantasi men samtidigt att det ändå finns en känsla av att det här kommer ifrån mig och det känns rätt för mig utan att kunna förklara varför men för mig är det "logiskt"...det är som min inre röst ungefär. Å att jag faktiskt kan känna att jag kan lita på det som kommer inifrån mig själv.
    Jag brukar tänka i termer som höger- och vänster hjärnhalva....dvs att detta kommmer ifrån min högra hjärnhalva om ni förstår hur jag menar

Det logiska tänkandet är något som jag kopplar till fakta, något som faktiskt ÄR. Att så här det det, punkt slut. Att vissa saker funkar si o andra saker funkar så. Att det finns givna ramar för olika saker o ting.

Så tänker jag om det.

• Lonicera

Sedan finns det ju helt klart kvinnlig intuition också och en del påstår också att det finns speciell kvinnlig logik...

• Lonicera
    Eisa skrev 2010-04-20 22:55:45 följande:
    Eller jag förstod vad du skrev men jag kan inte hålla med om att det finns en inbyggd känsla för rätt och fel när det gäller att dra logiska slutsatser. Kan inte alls se hur KÄNSLA kommer in i det.
    Exempel på intuitiv logik som Rosing tar upp är: "Antingen blir det regn eller inte regn i morgon" och "Jag är inte du". De flesta skulle hålla med om att dessa påståenden är sanna, utan att kunna belägga det med några andra fakta.

Hur är det möjligt att veta säkert att dessa påståenden är sanna, om vi inte kan ge några andra belägg för det?

Detta är väl både logik och känsla samtidigt, är det inte det?
  • Skogsmannen

Intuitiv logik innebär följande exempel:
    "Jag är gift alltså är jag inte ensamstående"
    "Motsatsen till svart är vitt"
    "Det är ljusare på dagen än på natten"
    Osv, för ordinary people, självklara saker.

Förstår man inte intuitiv logik så måste man vara mentalt störd och vidare logisk diskussion är lönlöst. Bortkastad tid, om jag säger så.

Sedan kan man "stegra" det logiska tänkandet genom att plugga sann vetenskap, alltså icke vetenskap anpassad att passa idealistiska människor, typ spåkärringar, curryliners eller religiösa.

That's it.

Svar på tråden Intuitiva tänkandet VS logiska tänkandet?