• firepuzz

vad ha på en exotisk planka?

Exotiskplanka eller liknande?

Hej!

Tänkt att ha exotiskplanka eller liknande till ett 25 års kalas vad kan man köpa till den?
  • Svar på tråden vad ha på en exotisk planka?
  • M2003

Om du kan beställa en sådan, vet att vissa ica butiker har kunnat fixa fram sådana så har de säkert ett bestämt innehåll. Fråga i butiken eller catering firman.

• M2003

Jag hade kalas i förra veckan med 50 gäster och gjorde buffé. Då lagade jag lite exotisk mat. Spett med fläsk och nötkött i olika marinader, ex med smak av ingefära, vitlök, honung och chili. Vi hade sallader i olika former, frukter ex) ananas, mango, vattenmelon, jordgubbar, citroner, kiwi, persimoner, fikon och färska dadlar, nötter mm. Olika röror till och andra tillbehör i form av marinerade vitlökar, inlagd ingefära, saltgurksbitar, räddisor mm. Garnering: orkidé blommor och färska kryddor på maten. Dessutom hade jag en sushibuffé också och en buffé med lite mer svensk mat i form av köttbullar, lax, ostar, surdegsbröd mm för de som inte var så van vid starka kryddor, för skall det vara chili, tycker jag att det skall vara starkt och alla kanske inte gillar det! Olika Viner och kolsyrat vatten till och till barnen hederlig jordgubbssaft. Det blev väldigt uppskattat. Hemmagjorda chokladtryfflar med chili till kaffet, liksom lite olika bakverk.

Förra kalaset jag hade, gjorde jag liknande men tog och inhandlade olika kalkonpålägg istället från Ingelsta kalkon. Det var också uppskattat och lite mindre jobb än denna sista gången. Man kan ju inte bjuda vännerna på samma sak hela tiden. Men vid större bjudningar är det svårare med varmrätter, för de hinner kallna, när man inte har tillgång till ett riktigt restaurangkök och dessutom har man inte så stora kastruller.

• Ulf Harrys Farsa

TYp plankstek?

Grillad svärdfisk med palsterack/potatismos runt om och en smööööörig hollandaise till.

• firepuzz

ja helst ska allt vara kallt för det är lättast eventuellt potatisgratängen och kycklinklubborna får vara varma

Svar på tråden vad ha på en exotisk planka?