Högt levervärde?
Ni som har haft högt levervärde, hur högt har det varit och vad fick ni för diagnos?
Ni som har haft högt levervärde, hur högt har det varit och vad fick ni för diagnos?
*puff* någon?
men någon måste väl ändå ha haft det?
sista puffen.. .ingen?
jo....alltså, jag hade högt levervärde när jag hade gallsten och stas. Men nån siffra på det fick jag nog aldrig.
Vad tänkte du på? Har du högt levervärde eller?
Rose: undrar som Påskis, varför vill du veta? I vilket sammanhang?
Levervärden är flera värden, men jag tror ni menar Bilirubinet dvs det som gör att man blir gul i huden, avföringen blir ljus och urinen blir mörk, om det går ut i blodet ist för i tarmen, alltså gallstas som Påskis beskriver. Gränsen för nomalvärde går typ vid 10-15 nånstans...
Tja, i vilket sammanhang vet jag faktiskt inte.... o inte läkarna heller. Dom sa att det ska ligga på 0,7-1,0 normalt och jag hade 3,1 ganska högt enligt dom och det skjuter visst inte bara iväg som en raket utan har troligen höjts under en tid. Får reda på mer idag ska in och ta fler prover.
Rose: då vet jag lite mer om vad du menar. Hemokromatos är den diagnosen jag känner till, en ärftlig sjukdom som läkarna vet väldigt lite om. En nära släkting till mig har den, och även flera i släkten.
Hör av dig om du vill veta mer.
Läkaren hade ringt på telesvararen och ville komma i kontakt med mig snarast då mina levervärden hade stigit... *suck* så nu avvaktar vi och ser med ett ultraljud
Mina levervärden höjdes ganska ordentligt och blodtrycket höjdes under graviditeten vet ej siffror men enl dem var orsaken min havandeskapsförgiftning som jag åkte på de sista veckorna och det skulle gå tillbaks när bebisen förlöst och nu 7 månader efter mår jag bra.
Rose: det är säkert inget att oroa sig för. Ring honom och berätta gärna här hur det går.
Rose77
Nej men, inte är du väl sjuk? Gumman....
Jag vet ingenting om detta, men orolig blir jag ju. Hoppas det inte är så allvarligt.
Krya på dig och stor kram från mig och Mimmi.
Rose: L¨ter som P Alat - värdet. Tror jag iaf att dert hette. Jag hade 3,6 samt förstorad lever och efter en mängd prover och undersökningar (bla ultraljud) kom de fram till att det var mina p-piller som orsakade det hela. Jag bytte till p-stavar och då blev det bra
det finns två världen alat, och asat man kan mäta i levern, det är transaminater, dom världena ska ligga det de siffrorna du beskriver, levervärlden höjs då man har en infektion i kroppen, dock kanske inte så mycket hos en frisk person, min son har haft cytomegalovirusinfektion nästan från födseln och han har haft väldigt höga levervärlden, nu är han över 1 år och världena är förtfarande höga, inte lika höga nu som när viruset var aktivt men iaf högre än normalt..cmv har nästan de flesta männsikor i sig men det är bara på dnågra det ger utslag på levern, fråga om det kanske kan vara nått sånt?
lycka till o ta hand om dig
Ursäkta att jag stjäl tråden lite TS, Men jag har en gosse på 3,5 år som har förhöjda levervärden, hans läkare sa att de ska ligga under 10, men hans ligger på 25. Läkarna kan ej förklara varför, men de vet att det är nånting som gör det.
Jag tycker det är jättejobbigt att gå o inte veta...