• pågmamman

Känner ni av er gulkropp?

Som frågan lyder, se ovan! Gulkroppen bildar hormon som är livsviktigt för fostret fram tills livmodern tar över produktionen, typ i vecka 12 tror jag. Jag kände den under min första graviditet - så inni attan i början så jag trodde det var utomkvedshavandeskap - men nej då - födde en under bar kille! Dock min förra grav som slutade i missfall så kände jag den inte alls och inte hellelr nu i denna grav, är i vecka 4+4! Lite orolig då just produktionen av dess ahormoner är så viktig! Någon som vet om gulkroppen generellt är dålig elelr om den kan vara det en graviditet och sedan bättre vid nästa? & om man kan känna av det olika från graviditet till graviditet?

• Svar på tråden Känner ni av er gulkropp?
  • Stinky

Skämtar du? Jag antar att du är sådan som kände av de första sparkarna redan vid vecka 6?

• pågmamman

Nä, jag skämtar INTE! Doktorerna sa dessutom att det var vanligt att man hade ont i äggstocken där gulekroppen satt! Men visst kanske jag känner mer än många då jag haft ett utomkvedeshavandeskap - men å andra sidan den gg hade jag inte alls ont i vare sig äggstock el äggledare - den brast innan vare sig doktorn elelr ajg förstod vad som var på gång... trodde jag hade fått magkatarr elelr något..

& nä kände inte sparkar i vecka 6 - det är nog stört omöjligt tror inte ens babyn har ngt att sparka med då... Jag kände dem rätt sent då min moderkaka låg mot "mag-sidan" - däremot kunde jag känna ngt sprattlande tidigare vet ej men kanske vekca 13-14?!

Du då Stinky?!

• Rhoda Horswunce

Men alltså... gulkroppen växer väl inte i storlek (eller?), så om du inte känner av den hela tiden mellan ägglossning och några dagar innan mens varje månad även fast den finns där, så är det väl mycket troligare nu att den finns där men att du inte känner av den, än att den inte finns där. Eller växer den i storlek om man blir gravid(jag tror inte att den gör det)?

Men för att svara på din fråga - nej, jag kände absolut inte av någon gulkropp och jag fick inte missfall.

• pågmamman

Bimsan: Ja, känenr väl till det som står i länken - då jag blev undervisad i detta i graviditeten med sonen då. Jag hade JÄTTE ont på vänster sida där gulkroppen satt på äggstocken! Gulkroppen producerar progesteron (bland annat) som gör att graviditeten utvecklas fram till v 12 ca - där efter tar moderkakan över produktionen av progesteron. Gulsäcken är ju mer som "näring" om jag fattat det rätt och finsn i livmodern...

• pågmamman

Vet faktiskt inte om den växer i strl. & ja jag kan känna av det mellan ägglossning och mens ibland med - men förstås inte alltid - så kanske samma vid graviditet då - kan jag försöka lugna mig själv med Men e besvärligt då man haft en vanlig grav och ett missfall och ett utomkvedsh - kan inte låta bli att jmf! Längtar SÅ till vecka 12 då jag kan få känan mig lugnare....

• BlommyNess12

Jag har aldrig känt något liknande och bara två av mina 5 graviditeter har slutat i missfall.

• pågmamman

Så e det bara jag som haft molvärk och liksom sträckningskänslor från äggstocken där gulkroppen sitter?! Konstigt! Doktorn sa att det var vanligt...

• Stinky
    pågmamman skrev 2010-04-18 21:48:59 följande:
    Så e det bara jag som haft molvärk och liksom sträckningskänslor från äggstocken där gulkroppen sitter?! Konstigt! Doktorn sa att det var vanligt...
    Om det är ägglossning du pratar om, så javisst, känner jag av den. 
  • skumbanan

Min läkare trodde också det var utomhavandeskap. Hade väldigt ont mot ena äggstock. Ännu värre när hon skulle kolla med vul och tryckte mot äggstocken. Men allt såg bra ut och hon sa att det var gulkroppen jag kände av.

• pågmamman

Skumbanan - gott täcken För graviditweten jag beskrev här ovan då jag inte kände ngt slutade i ett missfall.... Dock blev jag gravid strax där efter igen & attan så ont jag fick - precis som med första sonen - & yes i dag sitter jag här med en son till, nu 15 månader gammal

Svar på tråden Känner ni av er gulkropp?