• IngenVet

Har ni INTE en TV hemma??!!!

Är det någon här som inte har en tv?
    Alltså inte saknar tv på grund av att den är trasig eller så, utan att ni gjort ett aktivt val att INTE ha en tv.

Jag funderar på att slopa tvn då det endå bara sänds skitprogram som körslaget och gudstjänster..

Hur länge har ni varit utan tv?
    Varför valde ni bort tv?
    Och vad gör ni istället för att sitta framför tvn?

Tacksam för svar..

• Svar på tråden Har ni INTE en TV hemma??!!!
  • EnAnka

Vi gjorde oss av med den så sent som idag. Det känns toppen! Det var ett tag för något halvår sedan som vi inte heller hade någon - inga problem! Måste erkänna att jag inte förstår varför det ska vara så viktigt att ha en tv. Tänker att frånvaron av den gör att jag gör roligare saker i stället. Det är ju inte direkt ofta vi sitter framför tvn och känner att vi har spenderat tiden väl precis.

Tänkte ägna mig åt att läsa, vara ute, pyssla, sticka, plugga och en massa andra mycket roligare saker framöver i stället. Vill man sega framför något program finns ju många på internet i alla fall.

• saran

Körde utan i ett antal år, men har nu skaffat datorskärm med tv-mottagning. Valde bort tv främst för att vi inte ville att barnen skulle hänga där, vill kunna välja aktivt vad de/vi ser, men också för att det räckte med 2 datorer. Men vi hängde/hänger mycket framför datorn istället. Med internet kan man ju också välja när och vad man vill se program om man vill det på play-kanaler, vilket jag tycker är bra, samt använda datorn till att se på film på.

• IngenVet

Precis, det är så vi också resonerar..
    Plus att det är onödigt dyrt för INGENTING.
    Och som sagt, internet finns ju...

Finns det fler som kan hjälpa oss att ta steget? Man är ju uppvyxen med tv så det känns ju lite "svårt"

• saran

Det är 2010 nu, Tv känns sååå 80-tal när datorn kan användas till "allt" ;)

• Kaxelina

Jag ser inte på tv så jag skulle mer än gärna "slänga ut den". Ungarna ser på barnpogram som dom egentligen kunde vara utan. TV står på hela dagarna utan att någon egentligen ser på den. Jag sitter hellre vid datan.

Mamma till tjejerna -02, -04 och -06.
  • IngenVet
    saran skrev 2010-04-18 21:35:18 följande:
    Det är 2010 nu, Tv känns sååå 80-tal när datorn kan användas till "allt" ;)
    Exakt!
  • Lilla trynet

Vi har nyligen köpt tv. Var utan i 8 år innan, inga problem alls. Men nu har vi två barn 1,5 och 2,5 år och jag tycker det är bra att de kan få en stund vid Bolibompa ibland. Framför allt är det skönt för en annan när de slukas upp av tvn ibland... Har dock bara de fria kanalerna, vill inte få för mycket tv-djungel här hemma. Jag tycker det kan vara lite taskigt mot barn att inte ha tv alls, men annars finns det mycket annat att lägga tid på. Vi kollade svt-play någon gång ibland tidigare, men knappt det heller, så man kände sig ganska lost när alla snackade gårdagens tv på jobbfikat....

• EnAnka
    Lilla trynet skrev 2010-04-18 22:06:52 följande:
    Vi har nyligen köpt tv. Var utan i 8 år innan, inga problem alls. Men nu har vi två barn 1,5 och 2,5 år och jag tycker det är bra att de kan få en stund vid Bolibompa ibland. Framför allt är det skönt för en annan när de slukas upp av tvn ibland... Har dock bara de fria kanalerna, vill inte få för mycket tv-djungel här hemma. Jag tycker det kan vara lite taskigt mot barn att inte ha tv alls, men annars finns det mycket annat att lägga tid på. Vi kollade svt-play någon gång ibland tidigare, men knappt det heller, så man kände sig ganska lost när alla snackade gårdagens tv på jobbfikat....
    Jag måste bara få fråga på vilket sätt du menar att det skulle vara taskigt? Det har jag väldigt svårt att förstå faktiskt.:)
  • Hallonmos

Jag hade inte haft TV på 5 år men har det nu så sonen kan titta på DVD-filmer på Tv'n.
    Har försökt att ta mig igenom några serier men det är helt sjukt vilken omställning det blivit i huvudet utan TV.Jag känner mig bokstavligt talat understimulerad av att titta på TV i en timme.Så upplevde jag det inte förut men nu känner jag mig rastlös och klarar inte av det.Det är som att hjärnan inte får arbeta ordentligt.
    Jag leker med sonen ute istället, läser, motionerar,pysslar.Har lärt mig ett och annat inom pyssel och hobby sedan jag slutade med Tv tittandet och håller på att lära mig ett nytt språk nu som jag pluggar hemma någon timme varje kväll.Har mer tid nu än innan och det känns rätt så fantastiskt.

• fruis

Vi har precis köpt TV igen efter tio år som TV-lösa. Vi läste, spelade spel, pratade, tänkte, knullade och allt annat som hör livet till. På slutet blev det dock väldigt, väldigt mycket internetsurfande och då blir hjärnan lika fullproppad med skit som genom TV:n.

Svar på tråden Har ni INTE en TV hemma??!!!