• Sashimi

Vad säger konsumentköplagen? (Ang bilköp)

Jag och min man har fått ett erbjudande av en bilhandlare som lovar att fixa lackskador och göra en storservice på en begagnad bil och så får vi den för utsatt pris (istället för att pruta ner priset). Vi är intresserade nog för att tacka ja, men samtidigt så vill vi inte binda upp oss ifall det dyker upp ett bättre alternativ på marknaden. Det kommer ju ta några veckor innan bilen är färdig och man vet aldrig vad som händer under den tiden. Min fråga är vad som händer när vi säger att vi är intresserade av bilen till bilhandlaren? Är det ett muntligt bindande avtal? Beror det på hur vi säger det till bilhandlaren, ex: "vi är intresserade" eller "ja tack"? Kan vi säga efter en tid att "vi har ångrat oss"? 

Kommer bilhandlaren vilja att vi skriver på att vi lovar köpa den innan de sätter igång och åtgärdar bilen? Det är en stor bilfirma, Bilia, så de borde inte bry sig om att binda oss till sig på det viset, men är det någon som vet hur det brukar gå till?
    Tacksam för svar!!!!
  • Svar på tråden Vad säger konsumentköplagen? (Ang bilköp)
  • Starchine

Kan inte vad lagen säger här men vi var och beställde en ny bil hos Bilia i Januari och då har man två veckors ångerrätt.....

Och vi fick tag på en annan bilfirma som gav oss ett bättre pris än Bilia så då ringde vi och hävde köpet.
    Vet inte om detta hjälper dig, men lycka till! 
  • Sashimi

Tack för svar och länk!

Det jag inte fattar ännu är hur det funkar i vårt fall när bilhandlaren ska åtgärda felen för oss innan köp? Har vi ångerrätt då? På konsumentverkets sida står det mest om när man beställer en ny bil att hur ångerrätten ser ut då och att man får ångra sig innan leverans..
Svar på tråden Vad säger konsumentköplagen? (Ang bilköp)