• HaltaLotta

Vad kan man laga/baka av Pumpa?

Jag har köpt en pumpa, ska göra en sån dära "Scaryface" till Halloween tänkte jag.... Men vad kan man göra av pumpaköttet? Pumpapaj ja, men mera???

Känns ju tråkigt att slänga flera kg gottis som man kanske kunde gjort nåt kul med jue....

• Svar på tråden Vad kan man laga/baka av Pumpa?
  • Åke Vilse

Jag tror att du kan rosta fröna/kärnorna och salta dem.

När jag var liten gjorde min mamma ofta inlaggd pumpa - tärningar i någon socker-ättikslag, men det var på pumpa som hon odlade själv.

• En helt vanlig mamma

paj!

och sa kan du karva ur karnorna, och sedan frysa in dem for att ha dem som snack...Kom dock inte ihag om de skulle kokas forst..

• Vem där

Jag gjorde en fusk-ostkaka, hittade recept någonstans på nätet. För mig som blivit mjölkallergiker och älskar ostkaka var det en höjdare. Rosta fröna, söligt göra, inte mycket att äta men lite småkul att testa.

• AngelOfBerlin

Pumpasoppa

1,2 kg pumpa
    2 gula lökar
    4 vitlöksklyftor
    1 msk smör
    12 dl mjölk
    4 grönsaksbuljongtärningar
    4 dl lätt crème fraiche
    rivet skal och saft av
    2 lime
    2 tsk sambal oelek
    färsk koriander

Skala och skär pumpan i tärningar. Skala och hacka löken. Fräs löken i smör i en gryta. Tillsätt pumpa, mjölk och buljongtärningar
    Låt soppan koka ca 10 min. Mixa soppan och rör i hälften av crème fraiche. Smaksätt med lime, sambal oelek och ev salt.
    Låt soppan koka upp, servera med en klick crème fraiche och färsk koriander

• AngelOfBerlin

Pumpakaka

10 bitar

100 g rumsvarmt smör
    2 1/2 dl strösocker
    3 ägg
    1 bit pumpa, ca 200 g
    2 morötter, ca 200 g
    3 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    2 tsk kanel

Kräm:
    25 g smör
    250 g Kesella
    1 dl florsocker
    1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker poröst. Rör i äggen, ett i taget. Skala och finriv pumpa och morötter. Rör ner det i smeten. Blanda mjöl, bakpulver och kanel. Rör ner i smeten.
    Häll smeten i en smord och bröad form, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min. Smält smöret till krämen och låt det svalna. Rör ner Kesella, florsocker och vaniljsocker och ställ krämen i kylen.
    Stjälp upp kakan och låt den kallna. Bred krämen över kakan och låt kakan stå i kylen till serveringen. Garnera ev med strimlat apelsinskal.

• AngelOfBerlin

Pumpa-paj med curry

PAJDEG:
    200 g margarin eller smör
    6 dl vetemjöl
    1/2 dl vatten.

FYLLNING:
    1 kg pumpa
    1 gul lök
    1 msk curry
    1 msk olja,
    1 tsk salt
    2 dl vatten
    3 dl riven cheddar ost

Gör pajdegen på sedvanligt vis, låt vila 30 min, kavla ut i en långpanna och förgrädda pajskalet i ugn, 225 grader C i ca 10 min.

Skala, kärna ur och tärna pumpan, skala och hacka löken. Fräs pumpa, lök och curry i olja. Tillsätt salt och vatten och låt koka försiktigt i 15 min. Mosa sedan pumpablandningen i en matberedare,
    häll i pajskalet, strö över osten och grädda i
    225 grader i ca 15 min.

• AngelOfBerlin

Ett tips till!!

Pumpasoppa med örter

500 g pumpakött
    2 schalottenlökar
    4 dl vatten
    1 1/2 msk konc kyckling- el grönsaksfond
    2 dl crème fraiche, gärna den lätta kokbara
    1 kruka körvel el några kvistar slätbladig persilja
    salt och vitpeppar
    olja och smör

Halvera pumpan och gröp ur kärnorna. Skölj av dem och torka dem på hushållspapper eller handduk. Rosta dem i lite olja i en het panna tills de får fin färg.
    Skala pumpan och skär den i småbitar. Skala och hacka schalottenlöken.
    Fräs löken i 1 msk smör tills den blir mjuk och genomskinlig. Tillsätt pumpan och låt den fräsa med någon minut.
    Häll på vatten och konc. fond och sjud under lock i ca 20 min. tills pumpan är mjuk. Känn efter med en sticka - om den inte är mjuk måste den sjuda ytterligare en stund. Kör den sedan till puré i matberedare.
    Häll soppan i kastrullen och vispa ner crème fraiche. Koka upp, salta och peppra. Hacka körveln ganska grovt och tillsätt den. Ge soppan ett sista uppkok och smaka av.
    Servera soppan het och strö över de rostade fröna.

• HaltaLotta

Man tackar!!!

Är pumpa gott förresten??? Hhar aldrig ätit tror jag, ska bli spännande att smaka sen...

• Vem där

Ostkaka med pumpa
    6 Portioner

1 kg Pumpa
    4 Ägg
    1 dl Socker
    1/2 l Mjölk
    4 tb Vetemjöl
    20 Mandel; mald eller finhackad
    3 Bittermandel; mald eller -finhackad Matfett till formen

Sätt ugnen på 200°. Skala pumpan och dela den i bitar. Koka den precis mjuk och mosa eller mixa den. Vispa äggen och sockret. Tillsätt mjölet och mandeln. Rör ner den mosade pumpan och mjölken. Häll upp i en smord, eldfast form och grädda mitt i ugnen i ca 45 minuter. Servera med sylt och en klick lättvispad grädde.

• MissDecember

Jag brukar alltid göra en pumpalykta till Halloween, men innehållet både luktar och smakar äckligt...

• Kiwis mamma

Instämmer med Åke Vilse om det här med att rosta pumpafrön. Blir ett jättegott snacks! Lägg på en plåt med lite olja och in i ugnen (inte för varmt) tills fröna inte är mjuka längre utan mer spröda. Salta och käka.

• Jenny K

Här är en lite grekisk pumpapaj... Ganska god, fast jag vet inte om det är pumpaköttet som gör det precis!

Deg:
    3 dl mjöl
    125 g smör
    2-3 msk vatten

Fyllning:
    pumpakött
    rödlöka
    fetaost

Stanning:
    3 ägg
    3 dl mjölk
    Basilikablad
    Salt och peppar

1)Blanda ihop degen och låt den vila i ca 1 tim.
    2)Tryck ut degen i formen, nagga botten med en gaffel, grädda i 200 grader i 15 min. Låt svalna.
    3)Fördela fyllningen i skalet.
    4)Vispa ihop stanningen (spara några basilikablad till garnering) och häll på.
    5)Grädda längst ner i ugnen i 50 min.

Lycka till!

P.S Rostade pumpakärnor har jag smakat, ingen höjdare precis!

• Lacrima

Rostade pumpafrön med salt!
    Det är fruktansvärt gott!

• Alicat

på pumpa ska man göra pumpa-paj och då pratar jag inte om matpaj utan syndigt söt efterättspaj.

Har ett recept (hemma) på pumpkin pie med russin och rom (essence använder jag) smaksatt med bla kanel och ingefära. den är bara sååå god :)

säg till om du är intresserad så letar jag upp det

ett måste på halloween!

Svar på tråden Vad kan man laga/baka av Pumpa?