• Kitty82

Hur hantera man en viljestark 1,5 åring??

Har en liten tjej som är 1,5 år.  Hon får ofta utbrott när hon inte får som hon vill. Hon slänger sig på golvet och gapskriker, det kan hålla på ganska länge. Ofta hjälper ingenting.
    Har provat att försöka trösta henne...går inte. Ibland går det att avleda henne med något annat, men inte alltid. Vi kan helt enkelt bara ignorera henne och låta det gå över av sig själv.

Har ni några bra tips på hur man hanterar detta? Är det en fas? Kommer det bli värre?

tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Hur hantera man en viljestark 1,5 åring??
  • cicci85

Mitt första barn va sådär! Fick många bra tips när jag läste Jesper Juul, "Livet i familjen" och "Ditt kompetenta barn".
    Det funkar alltid bättre om man använder positiva uppmaningar istället för att säga nej hela tiden!

• fetsnygg

ja det är en fas.. språket är ju inte så välutvecklat vid 1,5 och det är ofta frustration över att inte kunna uttrycka vad barnet självt vill osv. Härda ut är mitt tips

• Kitty82
    fetsnygg skrev 2010-04-19 08:10:00 följande:
    ja det är en fas.. språket är ju inte så välutvecklat vid 1,5 och det är ofta frustration över att inte kunna uttrycka vad barnet självt vill osv. Härda ut är mitt tips
    Ja, precis, känns som det kommer bli lättare varefter språket utvecklas. Då kan hon ju förklara mer vad hon vill/menar.
    Får väl härda ut helt enkelt..
  • Fiyali

Som ovantalande sa, Nej är ett sååå tråkigt ord! Både för en själv när man på slutet av kvällen har nattat sin söta och inser att dagens övervägande ord var "nej", då känner man sig banne mig inte nöjd med sig själv (blir inte bättre av att den man nejat för tillfället ligger och sussar sött och man inte inser själv vad man kunde tycka var så jobbigt under dagen).

Vi körde totalt ignorans. När hon la sig ner och skrek (inte för att hon hade ont, utan när hon "vägrade" saker på detta vis), så förklarade jag för henne att "jag tänker int stå här och tjata, utan antingen gör du som jag säger eller så går mamma och gör något annat", typ. Bröt hon inte då, så ignorerade jag henne tills hon själv var "redo" för nytt bemötande.

Vet inte om det är "politiskt korrekt" att göra på detta vis, men jag har världens finaste 2,5 åring som genomlevde en sjuhelvetes två årskris från 1,5 års ålder och fram till 2 år och 2 månader, det var verkligen ett helvete(har försökt bli gravid från det att hon var sex veckor, tills jag lyckades när hon precis passerat 1,5 och har sagt många ggr, att hade det inte gått vägen med den graviditeten så hade jag nog slutat försöka ett tag, för jag såg ingen ände på hennes beteende, trodde att "kanske det är såhär jämt")

Sen beröm! Det finns ett ordspråk "All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet". Dvs, att bråka och få uppmärksamhet är "helt okej" för ett barn, precis som kändisar ofta glänser och njuter av dålig publicitet efter ett tag utanför rampljuset, det blir ofta en väg tillbaka. Så genom att ge så mycket positiv uppmärksamhet som möjligt, kan man iaf undvika de bråken som mest handlar om att få stå i CENTRUM!

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Kitty82

Nån mer som har tips/erfarenheter?

Svar på tråden Hur hantera man en viljestark 1,5 åring??