Amningspump, flaskor m.m. Ni som varit med
En liten fråga till er med erfarenhet. Behöver man handla bröstpump, uppsamlare och flaskor innan bebisen kommer så att man har det direkt? Eller är det bättre att vänta? Hur har ni gjort?
En liten fråga till er med erfarenhet. Behöver man handla bröstpump, uppsamlare och flaskor innan bebisen kommer så att man har det direkt? Eller är det bättre att vänta? Hur har ni gjort?
Jag hyrde från bb, de flaskor vi har går att använda till pumpen så ingen ide´att lägga extra på det
uppsamlare kan vara bra att ha dock, men vänta och se om du läcker till att börja med. Jag läckte ca 50ml så det var det värt.
Jag hade avvaktat för att se om det över huvud taget behövs någon pump. En bra pump kostar en del. Vad är din tanke med att ha en pump hemma? Flaska behövs absolut inte, man kan mata från kopp eller sked om det behövs i början.
När jag ammade första barnet, behövdes aldrig någon pump (mer än under tiden vi tillbringade på neonatal). Det var inget jag ens funderade över att köpa.
Håller med om att uppsamlara är bra att ha vare sig du ammar eller pumpar. Jag hade väldigt mycket användning av dom när mjölken rann till och det bara forsade mjölk ur det andra brötet
Jag skulle avakta. Själv köpte jag det billigaste tortyrredskapet på apoteket inför min första utekväll, men aj aj aj. Det funkade bättre för mig att krama ut brösten. Sedan håller jag med inlägg #2. Jag läckte väldigt mycket från båda brösten när jag ammade, så uppsamlare var bra. Jag gjorde så att jag hällde i den läckta mjölken i en iskubslåda och frös in, så att man hade till framtida strapatser. På så sätt behövde jag aldrig pumpa ut bröstmjölk.
Om det är aktuellt i början tror jag att det finns bra elektriska pumpar på BB.
Så om du ska köpa något så tycker jag att en uppsamlare och "pattbindor" (läckageskydd) kan vara bra att ha hemma, men alla är olika.
Näe det behöver man inte.. beror ju på om det behövs, annars är det ju en onödig utgift. Jag hyrde en från bb-hemvård.. eller hyrde och hyrde.. man fick låna den gratis på obestämd tid, bara man lämnade tillbaka den i samma skick.
Den var elektrisk och bra.. Men jag hade den ju bara för att min dotter inte kunde ammas.. hon liksom sög på sig själv i stället.
Jag köpte pump och flaskor från Tommee Tippee och det var det bästa köpet jag gjort. Hade tänkt att kunna kombinera amning och flaskmatning när amning etablerats, men sonen kunde inte alls ammas och jag fick pumpa ur dygnet runt från dag ett. Kostade inte så mycket (ca 600) och var väldigt effektiv.
Några uppsamlare har jag aldrig haft behov av och ändå har jag haft mycket mjölk.
Tack för alla svar. Det är så svårt att veta. Jag har bara köpt inlägg ännu, men uppsamlare verkar ju bra. Samtidigt så finns ju affärerna kvar efter man har fött och det är ju bara att skicka dit sambon när man märker vad man behöver. Och man ser ju att alla har olika erfarenheter och behov.
Tänk vad bra det är med FL. Hur gjorde man innan som gravid med 1000 frågor...
Jag har köpt en Avent Bröstpump, kostade 525kr på apoteket. Anledningen är att sambon gärna vill kunna mata bebisen också, vi ska dela på mat-ansvaret helt enkelt. Inte provat pumpen än då vi väntar på att den lilla ska komma ut fortfarande Men den sägs vara bra iaf. Till den får man med en dinapp till medföljande flaska man pumpar i mjölken i.
Kommer köpa mam's bröstpump med intikolik flaskor.
Fick pumpa med dottern ibland när hon sov länge och höll på att dö av spända bröst.
Sen är ju detta vårt andra barn och han kommer säkert bli hungrig när jag har ensamtid med dottern och då vill vi inte avbryta.
Samtidigt får ju pappan en mysig stund med den nya bebisen =)
Jag fick tips från min mamma att det för hennes del var HUR bra som helst med bröstpump. Med sista barnet fick tom pappa åka hem (40 min enkel resa) från bb och hämta den åt henne när den glömts.
Hon sa att i början är bröstvårtorna ömma och då en bebis bara harr ett sugläge (dvs jäkligt hårt sug) så kan det vara skönt att värma upp lite med handpump innan så att mjölken kommer igång. Då kan man suga lite försiktigare och lugnare tills det kommer igång. Dessutom hade hon väldigt mkt mjölk om bröstvårtorna är indragna pga det minskar man risken för att bebisen får felaktigt grepp om man får ut dem lite genom att pumpa litegrann så att bröstvårtan kommer ut innan man låter barnet ta den.
Och efter som att jag förhoppningsvis brås på min mmma när det kommer till mjölk och amning så har jag köpt en billig handpump som jag packat i bb-väskan. 115 kronor på apoteket, jättesimpel variant av handpump. Bara för att kunna underlätta rent konfortabellt för min egen del vid behov. :)
Har inte köpt ngt kit med flaskor och hele kalaset. Målet för mig är att amma och pumpen har jag bara som hjälpmedel för att underlätta för amningen, inte för att ersätta amningen. Vill inte börja med flaskor eller andra tillägg förrän amningen fått en ärlig chans och det tar några veckor.
Hej!
Jag kan varmt rekommender Medelas elektriska pump som man kan hyra från BB. (Kostar 11:-/dygnet) Jag har använt den i 5 månader och pumpat ut eftersom hon har svårigheter att ta bröstet. Det kan ju vara ett alternativ om inte amningen fungerar till fullo. Annars kan det vara bättre att köpa en billigare bröstpump (11:-/dygnet blir ju dyrt i längden.) Men det bästa vore ju om du "bara" ammar för att pumpa och amma är tidskrävande, men om det är vid enstaka tillfällen så vore väl en handpump det bästa?
För min egen del trodde jag att det skulle vara så bra med att ha en del b-mjölk i frysen (har hela 15 liter där) men nu kan jag antagligen inte använda den iaf eftersom bebisen blivit komjölksallergiker...
Jag har just besökt min kompis i USA. Hon fick sitt andra barn i mars och hon gav mig flera superbra råd ang amning och bröstpumpar som jag gärna delar med mig av, om ni orkar läsa?!
I USA har de en liten annan syn på att pumpa ur och mata med nappflaska. Det grundar sig nog på att mammorna där borta bara får i snitt 6 veckors föräldraledighet, sedan måste de antingen börja jobba och anlita en nanny eller vara hemma själva. De som väljer att börja jobba måste frekvent pumpa mjölk så att bäbisen får mat under dagen. Men både morgon och kvällsmålet är vid bröstet. Min kompis lille son Olle sover hela nätterna och jag undrade hur hon lyckades med det
Hon är fortfarande hemma med Olle och beräknas börja jobba i slutet av juni. Det hon gjort från det att hon kom hem från BB är att pumpa ur morgon & kväll, dessa flaskor markerar hon med datum och ställer i kylen (alt.fryser om det blir mycket). Första morgonmålet får han vid bröstet, sedan under dagen så varvar hon med amning och matning med flaska. Kvällsmålet ammar hon och inför natten (vid kl.23) så får han ca. 3 små flaskor med bröstmjölk (motsvarar den mängd de bör ha). På så sätt vet hon att han får i sig "rätt" mängd så han blir riktigt mätt, därefter sover han gott fram till kl.06.00.
Hon säger att hade hon fått detta tips från BB i Sverige med första barnet så hade hon sparat många sömnlösa nätter och trötta dagar med en missnöjd liten bäbis som aldrig blev riktigt mätt i magen.
Min kompis är väldigt mån om att hennes pojke får bröstmjölk och att han även får snutta vid bröstet. Modersmjölkersättningen är ju kanonbra att den finns, men kan man mätta sitt barn med bröstmjölk bara, så är väl det det det bästa?!!
Jag väntar mitt första barn i oktober och jag tänker definitivt följa hennes råd!
Vill bara tillägga at hon har världens gladaste & förnöjdaste lilla kille och han växer så det knakar.
/C
Jag köpte varken pump eller uppsamlare eller nåt innan.
För man vet inte hur det blir.
Min mjölk rann inte till förän på dag 5, och på BB får man ju låna elektrisk pump.
När bebisarna får ersättning innan bröstmjölken kommit eller som komplement, så rekomenderar dem inte att man använder flaska.
Mata hellre på kopp ( sån medicinmugg tex). Efter nån vecka, om man fortfarande måste komplettera med ersättning, så gå ner på ica o köp en flaska. lätt!
Sen hyrde jag en Medela bröstpump elektrisk från BB....den hade jag i ca 2 veckor.
Pumpade ut då sonen hade svårt att suga rätt. När man sen lämnar tillbaka den får man behålla själva flaskan som då går att göra om till handpump.
Sen när amningen väl fungerade så hade jag tur att jag inte läckte så mkt...visst rann det från andra bröstet och från båda när dem var fulla, men det räckte med amningsinlägg.
Så om jag vore dig skulle jag vänta o se vad just du behöver.