• Glass

novellanalys i svenska A. Hur ser en sån ut?

Vi ska skriva en novellanalys i svenska A nu på torsdag. Under lektionstid och om någon av läraren utvalda noveller.
    Problemet är att jag inte vet hur en analys ser ut. Vi har fått ett papper som vi ska följa någorlunda, men jag vet inte hur man ska knyta ihop det hela.
    Jag var tyvärr borta den lektionen som hon gick igenom det på och jag träffar inte läraren förrän på torsdag.
    Är det någon som har något exempel på hur en sådan ska se ut?
    Jag är helt rådvill, så hjälp!

• Svar på tråden novellanalys i svenska A. Hur ser en sån ut?
  • Chiba

Hej!
    Jag läser oxå Svenska A nu,fast på distans. Jag fick skriva nåt slags referat, vet inte om det är likdant..
    har ni Handbok i svenska språket? den boken e jättebra och där finns det nog lite tips om hur man skriver..
    Lycka till!

• Pink Rose

Den här infon hittade jag på nätet, kanske inte har ett jota om hur ni ska göra den men Lite exempel vad man ska ha med:

Novellanalys

När en författare skriver en berättelse, t.ex. en novell, skapar han levande människor med tankar och känslor, idéer och livserfarenheter. De här människorna är med om händelser, som utspelar sig under någon tid och i någon miljö.

Någon eller några deltar i händelsen ? ofta finns det både huvudpersoner och mindre viktiga bipersoner. En novell kan till exempel handla om en småstadskvinna som blir mördad en midsommarnatt, om varelser från rymden som invaderar jorden, om Jocke i Nämpnäs som blir förälskad i Josefin? Motiven är lika många som berättelserna.

Händelsen utspelar sig på en plats: en skola, ett kontor, Jakobstad, på en strand...

Händelserna äger rum i en viss tid: för 3000 år sedan, år 2000, i dag. Handlingen utspelar sig under en viss tid, t.ex. en vecka, tre år eller en dag (s.k. romantid). Ibland är tiden och platsen tydligt beskrivna, men lika ofta antyds de bara.

När du analyserar och presenterar en novell skall ge upplysningar om

1. Vad heter författaren?
    2. Vad heter novellen? Vad berättar titeln om innehållet?
    3. Vilket är temat?
    4. Presentera personerna: Hurdana är huvudpersonerna? Ge en karakteristik av dem, beskriv viktiga möten mellan dem och berätta vilken utveckling de genomgår.
    5. Beskriv handlingen (intrigen) i stora drag: Vilka viktiga händelser utspelar sig?
    6. Var utspelar sig händelserna?
    7. När utspelar sig händelserna? Hur lång tid tar det?
    8. Hur är novellen skriven? Är mönstret klassiskt eller tjechovskt ? eller är strukturen en helt annan?

Ordningsföljden i en bokpresentation är naturligtvis valfri. Du behöver inte följa det här mönstret utan du kan disponera texten som du vill. Börja till exempel med att berätta när och var händelserna i boken utspelar sig.

• Chiba

Pink Rose va ju lite bättre på att svara än mig.. =)

• Pink Rose

Inte var jag bättre Jag hade bara en svag uppfattning om hur man gör och när jag hittade beskrivningen så kopierade jag in den Hoppas den hjälper!

• Glass
    Chiba, ja vi har den boken, jag ska titta lite i den när jag kommer till skolan i morgon. Får se om det står något bra iden, men annars tycker jag att den är ganska...rörig
    Pink rose, ja det där ser ungefär ut som mitt papper, men jag är ändå lite osäker på hur man ska lägga upp det. Ska det vara i punkt form, eller ska det vara som en berättelse...
    Jag har aldrig ens läst en tror jag...
  • Pink Rose

Skriv som du vill Glass Huvudsaken är att det går att hänga med och att du inte flyger från en sak till en annan och sen slutar någon helt annanstans... Om du förstår vad jag menar? Ha en röd tråd genom hela analysen och så att det är lätt att hänga med. Tänk på att en som inte har läst novellen ska kunna förstå och hänga med

• Glass
    Pink rose.
    Det låter klokt det du skriver, jag ska definitivt tänka på det...
    Tyvärr är jag en sån där stel person som vill ha klara linjer för vad jag ska göra, eller så ska jag få göra helt som jag själv vill. Inte bli sådär lite halvstyrd som nu
  • Pink Rose
    Jag förstår... Men du får väl be din lärare om helstyrning då
  • Glass

Haha, det går inte. Min lärare är av det flummigare slaget. Vi tillbringar halva lektionstiden med att hon förirrar sig in på andra ämnen, engelsk grammatik, hennes liv eller någon gammal dödförfattares livsöden. Detta blandas ihop med allt det där som vi borde lära oss också, så ibland kommer vi ut från lektionen och frågar varandra vad det var som vi försökte lära oss idag

• Pink Rose
    Jaha, hade också en sådan i Svenska.. Kanske därför jag inte kan så mycket som man kanske borde

Lycka till alla fall!
  • Indianica

Det Pink Rose klistrade in var bra, men vill du veta exakt vad läraren förväntar sig av er så kontakta honom/henne före och fråga! I Svenska A skrev vi också bara referat och så hade vi romananalys som vi gjorde hemma. Däremot ingick novellanalys i Nationella provet och i Svenska B gjorde vi säkert 4-5 stycken. Då skall det också förutom det Pink Rose skrev, ingå någonslags analys av novellen, vad handlingen "egentligen" handlar om t ex, du kan ta Hemingways "white elephants" som exempel, om du läst den, den beskriver en massa olika saker i metaforer, egentligen symboliserar allt i novellen en förestående abort som man i en analys bör sätta in i ett samhällsperspektiv och psykologiskt perspektiv, hur var det att göra abort i sydamerika på 30-talet, hur kan man utifrån dialogen utläsa att flickan som ska göra aborten känner sig osv, men så "djupt" kanske ni inte skall gå i en A.kurs, det visar sig väl

Och analysen skall vara i löpande text antar jag, det är det vanliga, "tänk" romananalyser i tidningar man läser, ungefär så ska det vara och i början av analysen ska namnet på novellen stå och författaren och även årtalet den är skriven om jag inte missminner mig, men du kan ju lägga "Pink Roses" stolpar på minnet så får du med allt i analysen

• riot

Jag läser Svenska A just nu och när vi gör
    anlyser/bokrecensioner [analys går djupare]
    så har vi alltid skrivit flytande. Som en berättelse alltså.
    Det beror helt enkelt på vad läraren vill men om jag vore
    du och hade lite dålig koll på hur läraren ville ha upplägget
    skulle jag skriva så att det känns bra för mig.
    Det brukar märkas om man trivs med vad man gjort!

• mazarin

jag skulle också vilja rekommendera att man skriver mer som en berättelse och att man utgår från punkterna som ex. Pink Rose skrev om. En analys handlar ju om att du förstår vad novellen går ut på och hur du vrider och vänder på berättelsen.
    Hur tolkar du novellen när du läser den? Om du exempelvis tycker att huvudpersonen uppfattas som god finns det några exempel? Kanske beskrivs personen mer som positiv så man ska fatta tycke för honom/henne? Skildras samhällsproblem? Indianica tog upp bra exempel på samhälls och psykologiska perspektiv.
    Hoppas det löser sig!

• Glass
    Tack allihop!
    Jag har utgått från era tips och så har jag övat lite här i min ensamhet
    Det ska nog gå bra på torsdag, åtminstone så kommer det inte att gå urdåligt
Svar på tråden novellanalys i svenska A. Hur ser en sån ut?