Mjölkallergisk eller bara inte redo?
Vår son, snart 6 mån, har sedan ett par veckor tillbaka fått prova smakisar (kokt pot/morot/majs/palsternacka blandat m bröstmjölk). Han svalde allt och gapade ivrigt. Även att ge ersättning (NAN1) gick bra. Vi toppade bröstmjölken med lite ersättning då jag inte har nog + att sambon ger en flaska ersättning när jag inte kan pumpa ur tillräckligt (jobbar). Han åt kanske sammanlagt 5-6 flaskor ersättning på 1½ v och det var inga problem.
Så en dag för nästan en vecka sedan fick han kväljningar av ersättningen och efter en stund kräktes han upp allt. Det var segt och slemmigt (ungefär som rå äggvita i konsistensen). Även när vi nästa dag skulle ge smakportion kväljdes han och kräktes.
Sedan dess vägrar han äta ersättning och kväljs av smakis. Det enda som går i är bröstmjölk - och jag har inte tillräckligt mycket för att pumpa ur och få ihop till de 2 portioner han behöver när jag är på jobbet. Han är inte ens nöjd när han får äta så mycket han vill...
Vad ska jag göra?
Blir kräkset slemmigare och genomskinligt av ersättning?
Kan han vara mjölkallergisk?
Men varför funkade det då i nästan 2 veckors tid och varför funkar det inte med smakisar nu heller?
Det känns som om han kanske har någon bacill i magen eftersom han inte vill ha något av det, men att han kan äta bröstmjölk ändå, kan det vara så? I ett par dagar, efter första 2 kräk-dagarna, fick han bara bröstmjölk och då mådde han toppen och behöll allt.
Har provat att byta ersättning och har provat nya smakisar men det går inte.
Han mår för övrigt bra, har ingen feber och kissar som han ska.
Hjälp!