• Miemi

Tvätta alla bebiskläder innan ankomst, ni med erfarenhet

Hej,
    Hur har ni gjort, tvättade ni alla kläder, filtar täcken m.m. till er nyfödda bebis efter ni handlat dem? Är det nödvändigt, eller överkurs. Har tvättat alla filtar och skulle just ge mig på alla kläder, men det känns lite trist. Då känns de inte nya längre.. samtidigt kanske man måste. Hur gjorde ni?

Gud 1000 frågor och funderingar....

• Svar på tråden Tvätta alla bebiskläder innan ankomst, ni med erfarenhet
  • lightfish

I och med att alla kläder i princip innehåller mer eller mindre skit när man köper dem så ska man ju tvätta dem minst 1 gång innan de sätts på den nyfödda.

Själv födde jag en son med extremt känslig hy och om jag inte tvättat allt så skulle jag tippa på att han hade sett ännu värre ut om vi inte varit så noga.

• Singoalla

Tvätta dom! Det var då en massa snack när jag fick min lilla tjej om hur mycket kemikalier det är i kläderna innan man tvättat dem.... Så det ät bättre för din lilla om du tvättar! :) 

Grattis till magen förresten!
  • vargaa

Jag tvättade alla textilier. När kläderna hänger i butik är de behandlade för att vara släta och fina när de hänger framme, det vill man tvätta bort innan bebis använder dem. Jag tycker att kläderna känns mer nya och fräscha när dom är nytvättade. :) Och sen får dom lukten av vårt hem, och det är ju så man vill att bebisen ska lukta sen.

Jag tvättade allt som ska ligga direkt mot huden på bebisen. Dvs kläder, handdukar och sängtextilier.

BF 25 april 2010 - www.vargaaa.blogspot.com
  • RosaNapp

Kläder som ska vara inpå kroppen tvättar jag innan dom används första gången. Men filtar, jackor, overaller och liknande tvättar jag inte. Påslakan och örngott till spjälsäng tvättar jag också.

• La Lola

Självklart tvättade jag allt.
    Det gör vi fortfarande här, oavsett vem i familjen det gäller.
    Skitäckligt annars ju med alla stinkande kemikalier o det faktum att vem som helst kan ha tagit i plaggen o provat de.

Ytterkläder tvättas inte.

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Mamma och Mor

Sådant som ligger direkt mot huden, byxor, tröjor, bodies, strumpor samt sänglinnen etc bör tvättas minst en gång innan de används till en nyfödd som ju har så känslig hud. Nya textilier innehåller mängder av olika hudirriterande ämnen för att motverka att tyget angrips av mögel, ohyra etc.
    Sådana plagg som inte ligger direkt mot huden kan man strunta i att tvätta om man nu tvunget känner för det.

Jag tvättar alla kläder och sänglinnen jag använder till barnen. Dottern är tre år men hon får inte använda plagg som inte är tvättade. Mina barn är dock lite känsliga i hyn och det påverkar självklart att jag väljer att tvätta rubbet i textilväg till barnen.

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • Sommarpresent

Vi tvättade allt i parfymfritt tvätt- och sköljmedel innan bebisen kom (tvättar fortfarande i parfymfritt). Kläder, sängkläder, filtar... Ja, allt som var till bebisen. 

• Stårschan

Jag tvättade ingenting, och det gick bra. Å andra sidan hade vi mycket ärvda kläder, så procentuellt sett var det inte så ofta bebisarna hade något fabriksnytt mot kroppen. Att tvätta allt som kommer inom armlängds avstånd från barn tycker jag är överkurs.

Panem et circenses - eller chips och Idol?
Svar på tråden Tvätta alla bebiskläder innan ankomst, ni med erfarenhet