• Don Juan

    Vilja att bli fader som ung?

    Hur vanligt är det egentligen att vara 21 år ung och drömma om ett barn? När man för bara ett par år sedan inte gjorde annat än festa och röja runt, helt utan mål med livet. Sedan träffar man sin drömkvinna & helt plötsligt finner man det självklart och tvivelslöst att faktiskt sätta ett barn till världen. Känns befängt men samtidigt så oerhört självklart, kan inte beskriva känslan på annat sätt.

    Min fantastiska flickvän är den jag vill spendera resten av mitt liv med & hon säger likaså om mig.

    Är det då på tok för tidigt för att börja tänka i dessa banor?

    Tro dock inte att detta är något 'spur of the moment' utan snarare en tanke och känsla som sakta men säkert inbefunnit sig.

    Ekonomi är möjligtvis det enda frågetecknet; men mina studielån samt hennes nuvarande lön bör inte underskattas. Vi har även god uppbackning från far- och morföräldrar om det skulle bli panik.

    Nu säger jag inte att hon kommer bli gravid inom en månad, utan det lär förmodligen dröja ett par år till - minst. Bara det att det känns tämligen ovanligt att faktiskt tänka och vilja detta som en ung man. Åtminstone baserat på mina närmsta vänner som fortfarande lever rövare.

    Så vad tycker ni andra? Normalt? Förkastligt? Lev livet medans du kan? {#lang_emotions_wink}

  • Svar på tråden Vilja att bli fader som ung?
  • Eagle84

    Trevligt, jag började själv fundera kring barn när jag var 23.
    Nu är jag själv lite äldre och jag o min kära planerar att skaffa barn

    jag är själv ingen som är ute o festar o lever rövare så jag tyckte att det kunde vara mysigt att bilda en liten familj.

    Fast jag tror att det är rätt ovanligt att vi unga människor planerar eller vill ha barn tidigt.

    Prata om detta med din flickvän o se vad hon säger, hon kanske längtar utan att du vet om det.

    lycka till och hoppas att allt går bra   

  • benel
    Don Juan skrev 2010-04-19 11:47:48 följande:
    Hur vanligt är det egentligen att vara 21 år ung och drömma om ett barn? När man för bara ett par år sedan inte gjorde annat än festa och röja runt, helt utan mål med livet. Sedan träffar man sin drömkvinna & helt plötsligt finner man det självklart och tvivelslöst att faktiskt sätta ett barn till världen. Känns befängt men samtidigt så oerhört självklart, kan inte beskriva känslan på annat sätt. Min fantastiska flickvän är den jag vill spendera resten av mitt liv med & hon säger likaså om mig. Är det då på tok för tidigt för att börja tänka i dessa banor? Tro dock inte att detta är något 'spur of the moment' utan snarare en tanke och känsla som sakta men säkert inbefunnit sig. Ekonomi är möjligtvis det enda frågetecknet; men mina studielån samt hennes nuvarande lön bör inte underskattas. Vi har även god uppbackning från far- och morföräldrar om det skulle bli panik.Nu säger jag inte att hon kommer bli gravid inom en månad, utan det lär förmodligen dröja ett par år till - minst. Bara det att det känns tämligen ovanligt att faktiskt tänka och vilja detta som en ung man. Åtminstone baserat på mina närmsta vänner som fortfarande lever rövare.Så vad tycker ni andra? Normalt? Förkastligt? Lev livet medans du kan?
    Det är inte alls galet tycker jag. jag är 21 år och har som du själv säger levt rövare och festat för några år sedan, men sedan tre år tillbaks har jag den underbaraste flickvän som finns. Jag har velat ha barn mer och mer under årens lopp och nu känner jag mighelt redo, vilket min sambo också är. och justnu är hon gravid i 10 veckan.
    Så jag tycker iten alls det är för tidigt, bara ni känner att ni är redo för det =)
  • qwoxy

    Jag var väl 19-20 när det i dåvarande förhållandet diskuterades äktenskap och barn. Nu blev det inte så. Hann fylla 25 (och därmed uppfylla traditionen i släkten) innan jag blev pappa första gången.

    Hellre en aning tidigt än en aning sent...

  • jfsebastian

    Alla bor väl inte i Vasastan/Östermalm och väntar tills de är 35.
    Känns det bra så kör på bara.
    Men gör saker i rätt ordning, mest för att det blir roligare då.
    Förlova er, gift er sen skaffa barn.
    Att bli förälder är så stort att giftemål och bröllop känns sekundärt sen.

    Har 2 barn själv men aldrig gift.

  • qwoxy

    Jag har också två barn men har aldrig varit gift. Barn är ett mycket större engagemang...

  • apansfar

    Så ovanligt är det ändå inte. Jag har nog haft liknande känslor sen jag var i 18-årsåldern. Nu är jag 23 och väntar mitt första barn i Augusti!
    Jag har många kompisar som är ungefär i samma ålder som nyss har blivit eller snart också ska bli föräldrar, så nåt vidare värst konstigt är det nog inte.
    Men jag tror mycket ligger i att mina föräldrar också var rätt unga när de fick mig, farsan var 19 och morsan var 20. Jag ser fram emot att vara ung förälder, jag vill inte att glappet ska bli alldeles för stort rent åldersmässigt. Dels orkar man med rent fysiskt att leka aktivt med barnet/barnen på ett annat sätt, dels har man större chans att utveckla liknande intressen. Detta är iallafall vad jag tror...:)
    Hoppas hon känner likadant och att ni, när rätt läge kommer får chansen att utöka er och bli en liten familj.
    Glädjen jag känner går inte att jämföra med något annat, och då har den inte ens kommit än:) 

  • JasonDamian

    Jag har velat ha barn sen jag var typ 12-13 år.. Men jag tror att det beror mycket på att jag var väldigt mobbad och utfryst. Dock ska jag och min trolovade på fertilitetsutredning Imorgon! :D Äntligen! Som vi båda har väntat

  • ilshenar

    Borde väl vara väldigt vanligt att känna så i början av 20-årsåldern, kan jag tycka. Man har ju trots allt varit könsmogen ganska länge då och kroppen undrar väl vad tusan man håller på med som inte förökar sig som man ska! Sen väljer de flesta att vänta längre, eftersom det ofta är mer praktiskt i det samhälle vi lever i.

  • tossan

    Varför kan inte ni smitta av er på min karl lite? :) han vill men vet inte när. nya ursäkter varje gång de kommer upp. :/

    Hur funkar killar? Ni är mer komplicerad än oss tjejer. ;)

  • Twin Dad

    Jag började längta efter barn när jag var 18. Nu har jag mitt tredje påväg och har inte fyllt 25 än^^
    Känns det rätt så är det ofta det. Livet slutar inte för att man får barn, snarare tvärt om.

Svar på tråden Vilja att bli fader som ung?