• vadskajaghetadå

hur f-n får jag henne att kissa på pottan?

min dotter fyller två år i juli, hon har sedan hon typ var 1 bajsat på pottan och fattat allt det där. "pottan" säger hon och verkar kunna hejda sig lite, men kisseriet altså.
    hon HATAR blöjan det är en ständig kamp om den, men jag orkar inte med att hon kissar ÖVERALLT.
    mattan, soffan etc.
    vi har pottan på toan och hon vet precis hur det funkar, hon dricker inte överdrivet mkt och hon har slutat amma. tror fasen hon bajsar oftare än kissar dessutom, eller om hon bara tycker det är kul.
    när hon bajsade i blöjan gjorde hon det max 1 gång per dag, i dag är det kanske 5-6 gånger och hon ser så stolt ut varje gång.
    "TITTA mamma" skriker hon glatt.

varför kan hon itne lära sig kissa på pottan? har aldrig sett henne göra det, dessutom har hon väldigt bråttom från den när hon väl är klar, så att sätta henne där med en bok eller tidning funkar ej.

• Svar på tråden hur f-n får jag henne att kissa på pottan?
  • Puss och Kram

Vår son hatade pottan, men toaletten funkade toppen när vi köpte en toalettring...

• vadskajaghetadå

okej man kanske skulle köpa en sån riktig toaring, min kompis har en sån. vi har en anka som man sätter där men det är ju en liten procedur för man måste ta bort den varje gång locket ska ner.
    ankan hatar hon och tycker jättemycket om pottan.

men är hon inte redo för pottan/toan tror du? hon verkar ju inte kunna styra det här med kissandet? bara bajset, och det funkar jättebra.

• Petronilla

Mina killar har varit 2,5 år när de har blivit torra. De har stått ute och kissat som pappa. Har du testat att muta henne?

• Puss och Kram

Vi vet inte om sonen var så duktig han heller, han var drygt 2 år när vi skaffade den för att prova lite grann eftersom han ansåg att potta var för bebisar , Vi var den som såg till att han gick på toaletten med jämna mellanrum, ibland hade vi olyckor ibland gick det hur bra som helst. Nu är sonen drygt tre och det händer fortfarande lite olyckor för att ha kommer på för sent att han är kissnödig. Han vill inte alltid gå på toaletten när vi tycker det men då brukar jag fråga om han eller jag ska kissa först och eftersom allt är en tävling nu så ska han alltid kissa före mig

Vi brukade låta toalettringen sitta kvar när vi la ner locket, det blev ju en glipa men det var inte så farligt ( hade babybjörn). Enklare att ta bort när vi skulle på toa istället. Nu vill han inte ha ring alls för det är återigen bara för bebisar. Han ska bli storebror så det är väldigt viktigt att han är stor kille just nu...

• Anna o Leia

testa att sätta ett klistermärke på pottan varje gång hon använt den. berätta för henne om klistermärksbelöningen innan så hon är beredd, Min dotter tyckte att det var skoj

• KasperSixten

Du har verkligen exakt samma problem som jag! Trodde jag var ensam!

Sonen säger oftast till när han behöver bajsa, vi ser på honom när det är dax och frågar vi då så springer han glatt iväg till Pottan och ska bajsa. Han har aldrig gillat bajs i blöjan så vi började tidigt att sätta honom på pottan när vi såg att det var dax. 
    Men kisseriet fattar han verkligen inte. Han vill inte heller sitta på pottan (eller toan) om han inte vill leka alt bajsa. 
    vi har precis börjat med klistermärken och tänkte om han bara lyckas kissa någongång så kanske han fattar vad vi menar. Som det är nu så kan vi märka att han behöver kissa, fråga honom om detta  men han säger alltid nej för att 5 min kissa i byxorna. 
    Vi tänkte smygträna nu och ta tag i det ordentligt till sommaren, han kommer bli storebror i oktober så det vore så skönt om han kunde vara torr på dagarna då. 
    Vi funderade på att köpa pottträningsbyxor (vanliga trosor som är vadderade så att det inte blir tokblött i soffan om olyckan är framme). 
  • 2små2stora

Sätt pottan framför TV's så att hon sitter kvar en stund. 

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Den askblonda askungen

Min son är exakt likadan! Vet inte alls hur jag ska göra för jag orkar inte heller med att han kissar ner allting och sedan sitter och plaskar i det. Pottan har han använt sedan han var ca 10 månader och bajsandet går jättebra, även kissandet, men kissa gör han ju lite då och då utan att säga till så har man inte full koll på honom heeela tiden så hittar man honom till slut sittandes i sitt eget kiss och plaskar och kladdar...och i värsta fall går han sedan och tar i allting med sina kisshänder.

Min mamma säger att jag måste ge det tid och helt enkelt acceptera att det är såhär innan han börjar känna av ordentligt att han är kissnödig och kan säga till/sätta sig på pottan direkt, för kissandet är det som tar längst tid. Jag har väldigt svårt för det måste jag säga för det är väldigt jobbigt att gå och torka och tvätta av stup i kvarten. Men han tycker inte alls om blöja så det är inte helt lätt detta. Han är 20 månader.

Svar på tråden hur f-n får jag henne att kissa på pottan?