• Ela86

    Vad ger ni ert barn för mat vid magsjuka? (sonen är 2 år)

    Min son som är 2 år kräktes igår o har diaree.
    Jag vet att man ska vara försiktig med maten osv, kokad mat är bäst osv.
    Men jag vill veta vad ni ger era barn iaf? Lite tips kanske man kan få med sig osv?

  • Svar på tråden Vad ger ni ert barn för mat vid magsjuka? (sonen är 2 år)
  • Hanna36

    Vitt rostat bröd, rårivet grönt äpple (utan skal), yoghurt, kokt ris, kokt fisk, kokt kyckling, vätskeersättning osv.


    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • LuMa

    Banan är också bra vid magsjuka.
    Brukar ge chips (för saltet) och isglass (för socker och vätska) också.

  • Babiedoll

    När jag är magsjuk brukar jag äta banan. Har ingen aning om det kan vara bra eller så, men det är det enda jag vet som inte är äckligt att kräkas upp. Det smakar liksom sött då också. Nu är ju jag något äldre än två år, men det är ju aldrig gott att kräkas...

  • mammamoo

    när mina har haft magsjuka har de inte varit speciellt hungriga.. jag har haft välldigt svårt att få i dom något alls. så det har blivit mer det som har gått..
    men bytt ut vällingen till majsvälling.. vätskeersättning.. blåbärs-soppa/pure

  • LuMa
    Babiedoll skrev 2010-04-19 20:49:09 följande:
    När jag är magsjuk brukar jag äta banan. Har ingen aning om det kan vara bra eller så, men det är det enda jag vet som inte är äckligt att kräkas upp. Det smakar liksom sött då också. Nu är ju jag något äldre än två år, men det är ju aldrig gott att kräkas...
    Banan är bra vid magsjuka.
    Det innehåller mycket kalium som man lätt får brist på vid magsjuka.
  • Shmone

    Ger inget ätbart alls utan bara vätskeersättning fram tills de varit kräkfria i 2-3 timmar. Sen ger jag vitt bröd eller kex resten av första dagen..
    Dag 2 ger jag ris och kokt fisk.

    Kött o mjölkprodukter ger jag först efter ca 3 dagar eftersom dom brukar bli överkänsliga mot det. Dock blir inte alla det...

  • Idapida83

    inte banan! det är den mest fiberrika frukten och fibrer vid diarre är inte bra....
    vitt rostat bröd, fil, skalat äpple som helst ska hinna bli lite brunt, och majsvälling är också jätte bra! vätska är viktigt, vatten, saft, vad som helst.

  • LuMa
    Idapida83 skrev 2010-04-19 20:54:43 följande:
    inte banan! det är den mest fiberrika frukten och fibrer vid diarre är inte bra....vitt rostat bröd, fil, skalat äpple som helst ska hinna bli lite brunt, och majsvälling är också jätte bra! vätska är viktigt, vatten, saft, vad som helst.
    Jaså?
    Banan sa barnläkaren åt mej här att vi skulle ge barnen när dom hade en långvarig och envis magsjuka.
  • Ela86

    Trodde ju det skulle vara över idag... men när jag kommer hem från jobbet så har han kräkts 2 ggr.... Så himla envist o jobbigt. får blanda till lite vätskeersättning o köpa annan välling!

  • pigglet
    Idapida83 skrev 2010-04-19 20:54:43 följande:
    inte banan! det är den mest fiberrika frukten och fibrer vid diarre är inte bra....vitt rostat bröd, fil, skalat äpple som helst ska hinna bli lite brunt, och majsvälling är också jätte bra! vätska är viktigt, vatten, saft, vad som helst.
    Banan ska ju vara stoppande?
    Ela86 skrev 2010-04-20 16:46:55 följande:
    Trodde ju det skulle vara över idag... men när jag kommer hem från jobbet så har han kräkts 2 ggr.... Så himla envist o jobbigt. får blanda till lite vätskeersättning o köpa annan välling!
    Inte alls ovanligt att det börjar om i flera omgångar   :(
    Hoppas han kryar på sig snart.
  • Shmone
    Ela86 skrev 2010-04-20 16:46:55 följande:
    Trodde ju det skulle vara över idag... men när jag kommer hem från jobbet så har han kräkts 2 ggr.... Så himla envist o jobbigt. får blanda till lite vätskeersättning o köpa annan välling!
    prova laktosfri kost om han fortsätter kräkas.. prova skippa vällingen tex. ganska vanligt att inte tåla laktos i några dar.
    Min minsting kräks av mjölkprodukter i upp till en vecka efter magsjuka.
Svar på tråden Vad ger ni ert barn för mat vid magsjuka? (sonen är 2 år)