• TellMi

någon som vill läsa och ge tips på min ansökan om havandeskapspenning

Min arbetsdag

Jag arbetar som undersköterska på ett boende där det fungerar som hemtjänst fast i ett och samma hyreshus. Hur dåliga vårdtagarna är är olika och dom kan bo där hela tiden tills livets slut.

Om jag arbetar dag så börjar jag klockan 7 och då har vi ett antal vårdtagare som ska ha hjälp med morgonarbetet. Det kan vara allt ifrån att komma upp ur sängen, ta på sig kläder, duscha, göra frukost eller att tex bädda sängen. Att klä på någon med mage och ont i fogar och rygg är inte så lätt. Man blir andfådd och det är väldigt slitigt. Stödstrumpor är en annan sak som är jättetungt.
    Vi är mellan 4-5 personer en morgon och har mellan 5-10 personer som vi ska hjälpa varje morgon. Om vårdtagaren har lift eller är väldigt dålig och sköts i sängen är vi två. Annars är vi oftast ensamma.  Men även med lift ska personer lyftas och vändas för att få på kläder och lyftskynke. Bara att lyfta fram någon i en rullstol för att få ner tröjan på ryggen är tungt.  
    Vissa mornar är det stressig och andra lite lugnare, beroende på vårdtagarna (hur sjuka dom är) och hur många vi är som arbetar.
    Hos vissa vårdtagare är det trångt eftersom vi arbetar hemma hos dom och arbetsställningarna blir inte dom bästa. Man är ofta trött i rygg och nacke efter morgonen.
    Vi har larm hela tiden och måste svara och gå på dom förutom när vi har middagsrast en halvtimme om vi jobbar längre än till 12.

På förmiddagen har jag städning eller handling på schema. Vissa dagar har jag både och eftersom jag jobbar få dagar och kanske fler kvällar den veckan.
    Tvätt ingår också och då ska man gå ner till källaren med tung tvättkorg.
    När jag handlar har jag med en vårdtagare i rullstol samtidigt som jag handlar åt en annan. Det innebär att det blir väldigt tungt när vi går från affären med alla packning eftersom jag måste köra rullstolen också.
    Damsugningen är också något som jag tycker är ansträngande nu.
    Till middagen ska vårdtagarna som äter i matsalen ner dit. Vi går även hem med matväskor till dom som får mat hem.
    Vid middagen hjälper vi till i matsalen och serverar mat eller matar dom som har hjälp med det.
    Efter middagen ska vårdtagarna hem och vissa hjälps till säng så dom får vila middag. Efter kl 2 går vi ut på ”kafferundan”. Då går vi in till var och en igen och ger dom kaffe.

En kväll
    När jag jobbar kväll börjar jag kl 16 och arbetar till 21. Då är vi bara två personer som har en våning var med ca 15 vårdtagare som ska ha kvällsmat och hjälp inför natten. Även här är det väldigt olika vilken hjälp dom har. Det kan vara allt för att komma i säng till bara lite kvällsmat. En del har först hjälp med kvällsmat, sen avklädning, sen toabesök och sedan hjälp till sängen, vilket innebär att man får springa fram och tillbaka mycket. Vissa går själva och en del har hjälp med lift. En del tar man med en så kallad turner vilket är ganska ansträngande eftersom det innebär att dom måste hjälpa till mycket själva och ibland funkar inte det och då är man där snabbt för att hjälpa dom så att inte dom ramlar.

På helger är vi också två personer. Även på dagen och det är ett helt annat tempo då även om vi inte duschar, städar och tvättar då. Vi är mycket mindre personal och man stressar lite mer än en vanlig dag. Då ska alla vanliga arbetsuppgifter göras men i stället för 5 personer är vi 2.

Vissa gånger när vi har larmet kanske alla mina kollegor är ute och handlar eller ute på promenader och då kan det ju hända att jag måste gå ensam till någon som vi egentligen är två på. Då gör jag ju det tunga själv. Vårdtagaren kanske måste gå på toaletten osv. Det kan också handla om fall där vi inte använder lift utan hjälps åt och lyfter upp dom från golvet. Att behöva avbryta sitt städ för att springa på larm hela tiden tar också och efter en arbetsdag är man trött efter allt springande fram och tillbaka. Jag känner av min foglossning rejält efter an arbetsdag eller kväll. Speciellt på helgen eftersom man oftast går på larmen själv.
    En del vårdtagare har psykisk sjukdom vilket innebär att dom kan hota och i värsta fall agera fysiskt mot en. Andra blir rädda när vi tex lyfter och då tar dom tag i en utan att veta om dom gör oss illa.

Så vad är bra resp dåligt????? Hjälp!!!

Maja 02, Elias, 05 och Bf 15/9 2010 mariapetersso.blogspot.com
  • Svar på tråden någon som vill läsa och ge tips på min ansökan om havandeskapspenning
  • Emma04Kevin05

Jag tyckte det var alldeles för långt. Kan du korta ner det så vore det nog bra.
    Kommer inte ihåg att jag gjorde ett sånt här utlägg, men det var iofs ett par år sen jag sökte.

Lycka Till!

• TellMi

tack!!!
     bara tänkte att bättre att ösa på än att det blir för lite
    Kanske ska göra det. Eller? Någon mer?

• Emma04Kevin05

Om du tror att du kan korta ner det utan att ta bort nödvändig information så tror jag att det är bra.
    Helt ärligt så orkade jag inte ens läsa hela berättelsen, och dom som sitter med sånt hela dagarna kanske inte heller gör det då vilket kan få konsekvensen att du får avslag istället. Jag vet inte, men det var en tanke bara.

Jag skrev min väldigt kort, men då arbetade jag i livsmedelsbutik och det var ganska logiskt att jag inte kunde lyfta tugnt osv. Jag hade heller ingen möjlighet att "komma ifrån" mina vanliga arbetsuppgifter.

Hoppas det går bra för dig!

• TellMi

usch blir så velig.
    Har läst om dom som säger att dom skrivit 3 A4. Även dom som skrivit för lite och varit tvugna att överklaga osv. Och inom vården då.
    Det kan ju skilja så mycket inom vården vad man sysslar med.
    Dom MÅSTE ju läsa allt även om jag förstår att DU inte orkade det, haha
    Ingen annan som har erfarenhet?

• Lina 1987

Jag orkade inte läsa allt du skrivit :)
    Men jag tycker definitivt du ska du ska korta ner de. Jag blev beviljad full HP med 4 rader på datorn :)

• Emma04Kevin05

Jag skrev också typ 4 rader..
    Förstår att du vill få fram ordentligt vad som är svårigheterna för dig, men som jag läste det så skulle det vara mer effektivt om du mer spaltade ner de tunga momenten som du har svårt att utföra. Annars blir det lätt som en "saga" där allt flyter ihop.

• Fnollan
    Emma04Kevin05 skrev 2010-04-19 15:23:43 följande:
    Jag skrev också typ 4 rader.. Förstår att du vill få fram ordentligt vad som är svårigheterna för dig, men som jag läste det så skulle det vara mer effektivt om du mer spaltade ner de tunga momenten som du har svårt att utföra. Annars blir det lätt som en "saga" där allt flyter ihop.
    Lina 1987 skrev 2010-04-19 14:38:45 följande:
    Jag orkade inte läsa allt du skrivit :)Men jag tycker definitivt du ska du ska korta ner de. Jag blev beviljad full HP med 4 rader på datorn :)
    Bara fyra rader?
    Var det länge sen? Va jobbar ni med?
  • Lina 1987
    Fnollan skrev 2010-04-19 21:26:08 följande:
    Bara fyra rader?Var det länge sen? Va jobbar ni med?
    De var två år sedan. Jobbade då som personlig assistent. Nu minns jag inte exakt hur jag skrev. Men de viktiga sakerna, som hur många lyft/dygn med och utan lyft. Hur många timmar passen var. Om jag jobbade ensam eller tillsammans med någon och hur brukaren var som person och vad brukaren var på för olika aktiviter om dagarna.
  • l ä n g t  a n d e

jag tycker att du ska ta med allt! (jag orkade inte heller läsa allt men det är ju handläggaren som ska läsa och bedöma - inte vi på familjeliv:). hellre ta med lite för mycket än att materialet är för tunt. det är ju bara du som kan redogöra för hur din arbetsdag ser ut! jag arbetar inom socialpsykiatrin och beskrev först kortfattat vad mina arbetsuppgifter innebär osv och tillade sedan något i stil med 'vänligen se bifogat dokument för utförligare redogörelse' där beskrev jag mer detaljerat. se till att kryssa i rutan att du har övriga upplysningar. jag är beviljad hp. lycka till!

• capo

Viktigt att du skriver väldigt tydligt hur din arbetssituation ser ut. Tyvärr struntar FK i ifall du har "stressigt" på jobbet. Det enda de bryr sig om är de tunga lyft du har under dina arbetspass och ifall det finns någon kollega som kan hjälpa till att lyfta när det är dax för dessa tunga lyft. De vill också veta "exakt" hur tunga (kg) och hur många lyft du gör en traditionell arbetsdag.

Som utomstående förstår man inte riktigt vad du exakt har för arbetsuppgifter. 
    Du kanske kan skippa det där med eftermiddagskaffet. Känns snarare som mys med pensionärerna än att du får slita ihjäl dig på jobbet...
    Du skrev: "Hos vissa vårdtagare är det trångt eftersom vi arbetar hemma hos dom och arbetsställningarna blir inte dom bästa."
    Förtydliga gärna hur trångt det är, ifall din mage stöter i och ur dåliga dessa arbetsställningar är och hur det bidrar till icke ergonomiska lyft.

Kolla med någon kollega eller med annan person som har samma yrke som du och som fått beviljat HP så att du kan få tips på hur man bäst formulerar sig.

Svar på tråden någon som vill läsa och ge tips på min ansökan om havandeskapspenning