• TellMi

någon som vill läsa och ge tips på min ansökan om havandeskapspenning

Min arbetsdag

Jag arbetar som undersköterska på ett boende där det fungerar som hemtjänst fast i ett och samma hyreshus. Hur dåliga vårdtagarna är är olika och dom kan bo där hela tiden tills livets slut.

Om jag arbetar dag så börjar jag klockan 7 och då har vi ett antal vårdtagare som ska ha hjälp med morgonarbetet. Det kan vara allt ifrån att komma upp ur sängen, ta på sig kläder, duscha, göra frukost eller att tex bädda sängen. Att klä på någon med mage och ont i fogar och rygg är inte så lätt. Man blir andfådd och det är väldigt slitigt. Stödstrumpor är en annan sak som är jättetungt.
    Vi är mellan 4-5 personer en morgon och har mellan 5-10 personer som vi ska hjälpa varje morgon. Om vårdtagaren har lift eller är väldigt dålig och sköts i sängen är vi två. Annars är vi oftast ensamma.  Men även med lift ska personer lyftas och vändas för att få på kläder och lyftskynke. Bara att lyfta fram någon i en rullstol för att få ner tröjan på ryggen är tungt.  
    Vissa mornar är det stressig och andra lite lugnare, beroende på vårdtagarna (hur sjuka dom är) och hur många vi är som arbetar.
    Hos vissa vårdtagare är det trångt eftersom vi arbetar hemma hos dom och arbetsställningarna blir inte dom bästa. Man är ofta trött i rygg och nacke efter morgonen.
    Vi har larm hela tiden och måste svara och gå på dom förutom när vi har middagsrast en halvtimme om vi jobbar längre än till 12.

På förmiddagen har jag städning eller handling på schema. Vissa dagar har jag både och eftersom jag jobbar få dagar och kanske fler kvällar den veckan.
    Tvätt ingår också och då ska man gå ner till källaren med tung tvättkorg.
    När jag handlar har jag med en vårdtagare i rullstol samtidigt som jag handlar åt en annan. Det innebär att det blir väldigt tungt när vi går från affären med alla packning eftersom jag måste köra rullstolen också.