• hhönan

Jobbintervju- Berätta om dig själv

Jag ska på intervju för ett arbete i veckan och jag hatar verkligen det. Får jämt blackout och kommer inte på nåt att säga. Tänkte försöka förbereda mig lite och tänka ut svar till några vanliga frågor dom brukar ställa.

Tex: - "Berätta lite om dig själv"
    - Jag heter anna och är 25 år...men det står ju redan i mitt cv så vad ska man berätta??

Vet nån några andra vanliga frågor dom brukar fråga??

• Svar på tråden Jobbintervju- Berätta om dig själv
  • Sara och Henrik

Här kommer ett gäng frågor som kan komma på en arbetsintervju:

Kan du berätta lite om dig själv?
    Vilka är dina ansvarsområden idag?
    Vilka är dina viktigaste arbetsuppgifter idag?
    Vilka arbetsuppgifter upplevde du som roligast? Mindre roligast?
    Vilka är dins styrkor?
    Vilka är dina utvecklingsbara sidor?
    Hur skulle din chef beskriva dig?
    Vad har du att bidraq med till den här tjänsten?
    Hur ser dina framtidsplaner ut?
    Hur hanterar du stress?
    Har du några frågor till oss (företaget)?
    Vad vet du om oss?

Dessa frågor KAN dyka upp vid en intervju. Men sen ska man ha i bakhuvudet att det kan komma vilka "knasiga" frågor som helst. Beror mycket på vad det är för typ av företag man ska till på intervju.

Önskar dig lycka till!!

• hhönan

Jag skulle gärna vilja veta vad man kan svara oxå, särskilt på frågan "berätta om dig själv". Vad säger man då? Man har ju redan skrivit endel i personliga brevet.

• Ly75

Det gör ju inget att du berättar det du redan har skrivit i brevet. Nämn dina intressen, vad du gör på din fritid, kanske en del om dina personliga egenskaper...

"Jag är glad och framåt, tycker om att träffa människor och sitter ogärna sysslolös. Därför roar jag mig med diverse abf-kurser på min fritid, allt från matlagningskurser till photoshopkurser. Detta tycker jag är roligt, dels får jag lära mig saker och dels så får jag träffa alla möjliga typer av människor och det stimulerar mig..."

Ja, detta var ju bara ett exempel såklart.

• Gung Ho

Frågan 'berätta lite om dig själv' eller 'berätta vem namn är' är viktigare än man tror. Det är ofta inledningen på anställningsintervjun och ger en tidig indikation om en sökandes kunskap om sig själv samt reflektioner om detta. Dessutom får man ett snabbt intryck av en sökandes sociala förmåga. Känner man att man är dålig på detta så råder jag dig att 'träna in' en presentation, eller iaf förbereda olika saker att prata om (det skall ju inte låta intränat). En intervju får lätt fel riktning om man på denna fråga får svar typ: 'Jag gillar att umgås med vänner, hålla på med datorn och kolla på sport'...

Jag jobbar med rekrytering & bemanning så jag träffar en del jobbsökande.

• FruSen

När yligen var på intervju fick jag frågan: "Hur skulle dina bästa vänner beskriva dig?" och det vr enklare att svara utifrån den tankegången än om jag fått fråga hur jag skulle beskriva mig själv.
    kankse du kan tänka i dom banorna TS? Hur andra skulle beskriva dig?

• biologic

Jag är själv en fruktad rekryterare (haha), och jag har ett litet fuskpapper som jag broderar ut ifrån beroende på kandidat och situation! Jag ställer främst frågor som relaterar direkt till tjänsten, men det finns även en del "standardfrågor".

Några exempel ur huvudet:
    Berätta lite om dig själv!
    Jag ser att du har jobbat med [X], kan du berätta lite mer om dina arbetsuppgifter?
    Vad var minst stimulerande i ditt förra jobb? Vad var roligast?
    Hur hanterar du stressiga situationer?
    Om du ser att en kollega [bryter mot regel x], hur hanterar du då situationen?
    Jobbar du bäst ensam eller i grupp?
    Ser du dig själv som en tävlingsmänniska?
    Vad tror du att du kan bidra med i vårt företag?
    Om dina vänner skulle berätta tre positiva saker med dig, vad skulle de då säga? Och tre negativa?
    Var ser du dig själv om 5 år? Om 10 år?

Har du själv några frågor?

Svar på tråden Jobbintervju- Berätta om dig själv