• Frågvis

Hur går man tillväga för att bli privat dagmamma?

Har läst en massa inlägg nu om både kommunal och privat dagmamma, men har inte hittat något exakt svar, så ni som vet:
    Hur gör man för att bli privat dagmamma? Hur gör man med betalning? Vad gäller rent allmänt? Kan man överhuvudtaget bli privat dagmamma?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur går man tillväga för att bli privat dagmamma?
  • Tussilussen

Åh vilken bra fråga! Jag puffar lite eftersom jag undrar samma sak? nån som vet??

• Tussilussen

Om jag puffar lite till... ingen som vet?? Snälla...

• Siranbiran

Hör med kommunen om din kommun vill ha privata dagmammor, som de ger barnomsorgspengen till istället för till dagis/kommunala dagmammor.Då betalar föräldrarna vanlig avgift, till kommunen, tror jag. Om inte kan du starta eget företag.Men då måste du ta så pass höga avgifer av föräldrarna så att det räcker till både mat, lön, soc avg och skatt.Föräldrarna betalar då direkt till dig.
    Klart att man kan bli privat dagmamma, många har behov men inga lediga platser finns att få. Kolla i dagspressen efter familjer som söker barnflicka/dagmamma. .

• Frågvis

Okej. Någon mer som kan något om detta??

• Majsan3

Jag har startat mitt eget företag, enskild firma. Som privat dagmamma. Får barnomsorgspengen från kommunen, den som finns för varje barn som har barnomsorg vare sig på dagis el dagmamma. Sen betalar föräldrarna enligt maxtaxan till mig. Jag sköter sen mina egna avdrag o skatt. Barnen är försäkrade genom stadsdelen. Barnomsorgspengen betalas ut per kvartal. Man ansöker att bli dagmamma via stadsdelen, via utbildningsförvaltningen. Önskvärt med utbildning men ej krav. De kan inte säga nej om de inte hittar ngt konstigt... när de kommer på hembesök. Sen är det upp till en själv att söka barn. Jag har mitt första dagbarn via mammagruppen, men söker fler. Kommer eftersom. Jag får min dotters barnomsorgspeng med eftersom hon är inskriven hos mig. Sen jobbar jag ihop med 4 andra dagmammor, som driver sina företag. Vi har gemensamma aktiviteter ngr fm, sen går var o en hem till sitt på em. Funkar kanon, himla kul.

Svar på tråden Hur går man tillväga för att bli privat dagmamma?