• Anonym

Anstånd för bilskatt?

Kan man ansöka om 1 månads anstånd för bilskatt hos Transportstyrelsen?

• Svar på tråden Anstånd för bilskatt?
  • Anonym

Vi kan inte ställa av den då min man måste ha den till arbetet. Vi fick väldigt mkt räkningar, oväntade, denna månad så jag måste skjuta upp på 1 stor räkning. Bilskatten är på 3600 kr och sen en annan räkning på 3000 kr, nån av dom måste jag skjuta upp på.

• Anonym

Jag tror faktiskt inte du kan göra det i och med att det är svensk lag på att du inte får framföra fordon som inte är skattade och besiktade.

I särskilda fall kan Skattemyndigheten ge uppskov med skatt, men då ska det vara väldigt särskilda omständigheter såsom att man precis förlorat jobbet, blivit sjukskriven och dyl. Att man fick två "oväntade" räkningar gills tyvärr inte
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-19 14:29:57 följande:
    Vi kan inte ställa av den då min man måste ha den till arbetet. Vi fick väldigt mkt räkningar, oväntade, denna månad så jag måste skjuta upp på 1 stor räkning. Bilskatten är på 3600 kr och sen en annan räkning på 3000 kr, nån av dom måste jag skjuta upp på.
    Det är nog bättre att skjuta på den andra då, bilskatten är svår att flytta fram.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-19 14:53:34 följande:
    Det är nog bättre att skjuta på den andra då, bilskatten är svår att flytta fram.
    Ok. Då ska jag försöka få det på den andra räkningen.

Tack för svaren!
  • Impega

Om bilskatten är på mer än 3600 kr så kan man dela upp den på 3 ggr/år. Är skatten under 3600 kr så ska den betalas och kan inte skjutas upp.

• Anonym

Bilskatten är på 3629 kr. Kanske är på gränsen?

• Anonym
    Impega skrev 2010-04-19 15:24:04 följande:
    glömde länken... www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordo.../
    Det verkar som att om den är högre än 3600 kr så delas den upp på 3 ggr./år automatiskt. Men vi fick ju hela summan på en och samma faktura. 3629 kr.
  • Anonym

Fast själva bilskattten är på 3564 kr och sen är det 65 kr i vägtrafikregisteravgift, så summan blir 3629 kr totalt. Kanske det inte går då att få den uppdelad?

• Impega
    Anonym skrev 2010-04-19 16:44:11 följande:
    Fast själva bilskattten är på 3564 kr och sen är det 65 kr i vägtrafikregisteravgift, så summan blir 3629 kr totalt. Kanske det inte går då att få den uppdelad?
    Tror du får begära det själv. Min skatt var på 3460 kr så jag fick inte dela upp det. :(
  • Anonym
    Impega skrev 2010-04-19 17:38:39 följande:
    Tror du får begära det själv. Min skatt var på 3460 kr så jag fick inte dela upp det. :(
    Ok. Då ska jag ringa imorrn och höra efter.
Svar på tråden Anstånd för bilskatt?