• Lokatt

Grönt spänne på cykelhjälm?

Funderar över det här med cyklehjälmar. Till barn under 7år rekomenderas grönt spänne på hjälmen, http://www.ntf.se/konsument/cyklar/cykelhjalm/default24852.asp , dock tror jag det är många som inte vet eller bryr sig om det.

Sen har jag även en fundering kring den rekomendationen, när barnen är under 7år är det väll vanligare att man har lite uppsikt på barnet när det cyklar och leker, dvs. att man kan påminna att ta av hjälmen innan lek i ställningar och träd och på så sätt förhindra att barnet fastnar och kvävs.
    Barn över 7år borde oftare cykla obevakade och även ha en större risk att de glömmer ta av hjälmen innan de klättrar?! Varför är gränsen satt där?

Så hur ser det ut på hjälmfronten i er familj? Har barnen grönt spänne på sin hjälm? Och i vilka åldrar då?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Grönt spänne på cykelhjälm?
  • Lillsnufflan

Sonen är nio och han har grönt spänne.

• gryning2

Vi fick hjälmen i present till 2½ åringen och den är utan grönt spänne. Eftersom han inte är ute alls utan vår uppsikt får han ha den hjälmen så länge. Men så fort han kanske är ute själv med hjälmen på sig tänker jag köpa en annan.

• Nifelheim

Sonen på 3 år har grönt spänne och kommer ha det så länge det funkar.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Veladis

Mina barn är snart 4 och 6½, båda har grönt spänne och kommeratt fortsätta ha det ett bra tag framöver. Ser ingen anledning att de inte ska ha det bara frö att de fyllt sju. De kan glömma bort sig då också...

• goabarn77

Min dotter på 1,5 har hjälm med grönt spänne

• norgesessan

Vi har nog båda. Tycker grönt spänne, men sist fick vi veta att man inte skulle anvnda det mer eftersom den kunde trilla av vid en fallolycka. Tror dock fortfarande att grönt spänne är bäst, speciellt när barnen är ute själv...Mina är dock inte det eftersom vi bor i stan utan gård...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • ElmaJ

Eftersom hon bara har hjälmen när hon åker bak på oss i cykelsadeln så tyckte vi det kändes lite onödigt. Hon kan ju inte gå så att hon leker knappast med hjälmen på ;o)

• uppdragmamma

stora killen 2 år och 4 månader= grönt spänne,
    lilla killen 14 månader = ingen hjälm då han inte behövt någon ännu =)

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • elska

2 barn under 7 och båda har grönt spänne. Vi ser alltid till att barnen tar av sig hjälmen när de kliver av cykeln och ska börja leka t.ex. i parken. Hoppas på att bilda en vana. Kommer ha gröna spännen framöver, så länge som jag får bestämma.

Det är bara i motvind en drake lyfter
  • Javah

Mina barn (6 och 3år) har inte grönt spänne då cykelbutiken vi köpte hjälmarna i hade tagit bort alla "grönspänne-hjälmar" eftersom dessa inte var tillräckligt säkra för cykling. Förklaringen var att om man ramlar och har en hjälm med grönt spänne så visade det sig i ny forskning att hjälmen ramlade av och barnet då skadade huvudet  i retursmällen.

Såg även att det låg lappar i hjälmarna med grönt spänne (på toys r us) där det stod något i stil med "endast godkända som lekhjälm"

• Javah

Kanske borde tillägga att mina barn inte är ute och leker själva...

• Lokatt
    Javah skrev 2010-04-19 21:35:07 följande:
    Mina barn (6 och 3år) har inte grönt spänne då cykelbutiken vi köpte hjälmarna i hade tagit bort alla "grönspänne-hjälmar" eftersom dessa inte var tillräckligt säkra för cykling. Förklaringen var att om man ramlar och har en hjälm med grönt spänne så visade det sig i ny forskning att hjälmen ramlade av och barnet då skadade huvudet  i retursmällen.Såg även att det låg lappar i hjälmarna med grönt spänne (på toys r us) där det stod något i stil med "endast godkända som lekhjälm"
    enligt NTF ska det finnas hjälmar med grönt spänne som är godkända för bara lek och så de som är cykelhjälmar (vilket jag tror är vanligare).
  • norgesessan

Javah, samma förklarning fick jag...I en cykelaffär.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Lokatt
    norgesessan skrev 2010-04-20 08:27:07 följande:
    Javah, samma förklarning fick jag...I en cykelaffär.
    Det gör ju att det blir ännu krångligare att välja?!
    Vad ska man välja, att hjälmen kan strypa dom eller att hjälmen kan åka av dom vid fall mot marken {#lang_emotions_undecided}
Svar på tråden Grönt spänne på cykelhjälm?