• Väntan på en liten

Pergooch hypothyreos, snabbt svar tack

Jag har hypothyreos och har fått pergo och nu fick jag reda på att det inte ska ätas om man har nedsatt funktion i sködkörteln. Hur gör jag nu? Vad kan hända om jag äter ändå? Kan värdena påverkas eller vad? är det farligt?

Längtar...
  • Svar på tråden Pergooch hypothyreos, snabbt svar tack
  • Tottelina

Tala med din läkare naturligtvis.

• Väntan på en liten
    Tottelina skrev 2010-04-19 16:25:57 följande:
    Tala med din läkare naturligtvis.
    Jo självklart men jag hade hopptas på lite vägledning redan nu då kliniken stängt för dagen.

Nedsatt är det förresen det man har när man har hypothyreos? Tycker det är märkligt att en gyn skriver ut det väl medveten om min hypothyreos. Inga höjda värden men ändå.
    Längtar...
  • Tottelina
    Väntan på en liten skrev 2010-04-19 17:15:22 följande:
    Jo självklart men jag hade hopptas på lite vägledning redan nu då kliniken stängt för dagen. Nedsatt är det förresen det man har när man har hypothyreos? Tycker det är märkligt att en gyn skriver ut det väl medveten om min hypothyreos. Inga höjda värden men ändå.
    Mmm nedsatt funktion är hypon.
    Ring imorn bitti är mitt råd, då får du det säkraste svaret.

Men av ren nyfikenhet, varför får man inte ta pergo med levaxin?
  • Väntan på en liten
    Tottelina skrev 2010-04-19 17:17:59 följande:
    Mmm nedsatt funktion är hypon. Ring imorn bitti är mitt råd, då får du det säkraste svaret. Men av ren nyfikenhet, varför får man inte ta pergo med levaxin?
    Jag vet faktiskt inte. På FASS så står det att det inte rek bara för det har tydligen nedsatt funktion. Ska ringa min gyn som skrev ut Pergo imorgon så fort det öppnar. Tur att jag ändå fick veta detta nu innan jag påbörjat kuren för detta hade jag ingen aning om.
    Längtar...
  • Snöflinga

Jag har också hypothyreos och har ätit pergo. Ingen har sagt att det skulle vara någit problem och då har också läkaren vetat om detta och att jag äter levaxin. Så det är nog ingen fara för dig...

• Väntan på en liten
    Snöflinga skrev 2010-04-19 22:42:39 följande:
    Jag har också hypothyreos och har ätit pergo. Ingen har sagt att det skulle vara någit problem och då har också läkaren vetat om detta och att jag äter levaxin. Så det är nog ingen fara för dig...
    Tack för lugnande ord. Ska ringa och höra med läkaren imorgon hur det är.
    Längtar...
  • sia

Jag har också hypothyreos och äter Levaxin för detta. Jag har tagit många kurer med Pergo (fått ett barn, nu är det ett syskon som det kämpas för!) och varken min gyn eller läkaren som jag går till för hypon har sagt att det skulle vara några problem att kombinera dessa. Kan du inte berätta vad din läkare sa till dig?

Lycka till med pergon!

• Väntan på en liten
    sia skrev 2010-04-21 15:51:41 följande:
    Jag har också hypothyreos och äter Levaxin för detta. Jag har tagit många kurer med Pergo (fått ett barn, nu är det ett syskon som det kämpas för!) och varken min gyn eller läkaren som jag går till för hypon har sagt att det skulle vara några problem att kombinera dessa. Kan du inte berätta vad din läkare sa till dig?Lycka till med pergon!
    Jag har inte pratat med min läkare om det än. Tänker att jag provar och ser och pratar om det när jag ska ringa och boka tid för VUL eller är där på på VUL.

Jag läste på FASS att pergi inte hade önskvärd effekt om man hade nedsatt sköldkörtelfunktion.

Pratade med apoteket igår och de verkade helt förvånade men det sa att pergo påverkar inte levaxinets upptagning, men det visste inte om det stämde att det var nedsatt effektiv. Rörigt detta.

Rörigt inlägg också, är sjukt trött så skyller på det.
    Längtar...
  • Snöflinga

Fast som jag tolkar det du skriver från FASS så betyder det att om man är felmedicinerad med levaxin, och alltså fortfarande har en underfunktion, så är det svårare att lyckas med pergo. Det är ganska logiskt eftersom dåliga värden kan försvåra rent allmänt att bli med barn.
    Så det är väl i sådana fall det man ska kolla upp, att alla värden är bra och du inte äter för lite levaxin.

• Väntan på en liten
    Snöflinga skrev 2010-04-21 22:26:34 följande:
    Fast som jag tolkar det du skriver från FASS så betyder det att om man är felmedicinerad med levaxin, och alltså fortfarande har en underfunktion, så är det svårare att lyckas med pergo. Det är ganska logiskt eftersom dåliga värden kan försvåra rent allmänt att bli med barn.Så det är väl i sådana fall det man ska kolla upp, att alla värden är bra och du inte äter för lite levaxin.
    Mitt TSH är ganska så bra 2,6 och jag fick nyss höja dosen från 25 till 50 ug/dag. Jag ska ta nya prover nu i maj. Jag hoppas att jag har rätt dos såklart.

Det är bara mitt TSH, de andra som T3, T4 och TPO var bra.
    Längtar...
Svar på tråden Pergooch hypothyreos, snabbt svar tack