• Nejlika

Tips på bra "äta själv mat" för 12 månaders!?

Hej!

Har en 12månaders tjej som väldigt gärna vill äta själv.
    Hon försöker äta med skeden men är ju inte så kanonbra på det ännu... ...så det blir ofta att hon vill äta med händerna.

Nu undrar jag om ni har några tips på bra "plock mat". Hon har bara fyra tänder och är inte så bra på att tugga än.
    Potatisbitar, ärtor, pannkakor och kokta grönsaker får hon i nuläget men jag skulle vilja att hon kunde få äta mera "hela" måltider.

Ibland ger jag henne lite att plocka med själv och matar in resten med sked. Men hon är verkligen sugen på att träna själv och jag vill utnyttja henner iver nu när den finns.

Så tips på bra plockmat????

• Svar på tråden Tips på bra "äta själv mat" för 12 månaders!?
  • framsteg

Gör egna frikadeller! Var hur lätt som helst - som att göra egna köttbullar men att koka dem istället. Uppskattas av sonen här (11 mån).

Eller koka kycklingbitar som du skurit upp. Också väldigt poppis här. Hade skurit dem i tärningar - perfekta att plocka med.

• skuggspel

Vi har kört på fiskpinnar, köttbullar, majs, keso, falukorv, makaroner, klippta spaghetti.. allt klippt eller skuret i ok storlek men man har ändå fått hålla ordentlig koll. Jag tror sonen var bättre än genomsnittet på att sätta i halsen, läskigt.

• ELLEoClara

Fiskbullar är populärt här!

• arkeologitjejen

Farfallepasta (de där som ser ut som fjärilar) är lätta att greppa och har du en geggig sås till så går det både att äta med händerna eller med sked. Fast du kan ju faktiskt även introducera gaffel. Finns barngafflar som de inte gör sig illa på.

Blodpudding i bitar funkar också bra förresten.

Linnea 080310
  • Ankissen

Ella äter allt själv med händerna, även om det inte är tänkt för det... ;)

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Nejlika

Åh, många bra tips! TACK!
    Egentligen är de rätt självklara,  men det gäller att komma på vad man ska handla hem till sin lilla "kan-själv-tjej".

ELLEoClara skrev 2010-04-20 11:27:00 följande:
    Fiskbullar är populärt här!
    Testade fiksbullar idag och det uppskattades
    Tar tacksamt emot mer tips!
    arkeologitjejen skrev 2010-04-20 11:29:14 följande:
    Fast du kan ju faktiskt även introducera gaffel. Finns barngafflar som de inte gör sig illa på.
    Ska ut i affären och leta ofarliga bestick. tips på något märke?

Min dotter verkar ligga rätt långt fram med att hantera sked jämfört med andra. Så att börja introducera gaffel kan nog vara smart!

Tack för era tips, jag noterar och tar med listan till affären
  • Champagne77

När ni ger plockmat till era barn låter ni dem äta "en hel måltid" själv genom att äta med händerna, eller matar ni dem med sked under tiden de äter också?

Vår son är duktig på att äta fruktbitar själv efter maten, men ofta får han ju t ex köttgrytor, fiskgrytor etc som jag har lagat. Det är ju OMÖJLIGT att äta dessa med händerna . Hur gör man då? Om man ger t ex köttbullar - delar man dem i bitar och serverar med snabbmakaroner? Det kommer ju ta flera timmar för honom att få i sig en måltid på det sättet om han ska ta makaronerna en och en . Tips på hur man gör när man introducerar dem att äta själva?????!!!!!! Plockar man bort allt som har med sås/grytor att göra? Då får de ju knappt nåt fett eller grädde i sig?? *känner mig helt förvirrad och lost *

• Shmone

pasta, fiskbitar, avocado, biffar/köttbullar, fiskbullar, tonfisk, tomat skuret i bitar.. kokta grönsaker av allehanda slag, macka skuret i bitar med ost eller skinkskiva

Lycklig77 - Vi har låtit barnen börja äta plockmat själv vid ca 11mån helt enkelt för att dom har stenvägrat bli matade längre. Så ja det har varit hela måltider.
    Välj en större sorts makaroner än snabbmakaroner.. lättare att få i sig större mängder o tränar tuggning bättre på det sättet. Spaghetti kan dock vara lite tjurigt för dom halkar gärna ner i halsen.

För fett i maten utan grytor - smält en smörklick på makaronerna, ha olja i köttbullesmeten, avocado innehåller också mkt nyttigt fett. Ge inga lightprodukter när du ger mjölk, yoghurt osv. Frångå vanliga matprinciper kan man också göra och servera tärnad ost tillsammans med maten. Känner man att barnet ändå får för lite fett så kan man blanda i lite olja med vällingen. Det är det dagliga intaget som spelar roll - inte med vilken måltid fettet serveras.
    Med lite uppfinningsrikedom är det inte SÅ svårt att få i barnet allt det behöver.

• Nejlika
    Champagne77 skrev 2010-04-25 14:18:24 följande:
    När ni ger plockmat till era barn låter ni dem äta "en hel måltid" själv genom att äta med händerna, eller matar ni dem med sked under tiden de äter också? Vår son är duktig på att äta fruktbitar själv efter maten, men ofta får han ju t ex köttgrytor, fiskgrytor etc som jag har lagat. Det är ju OMÖJLIGT att äta dessa med händerna . Hur gör man då? Om man ger t ex köttbullar - delar man dem i bitar och serverar med snabbmakaroner? Det kommer ju ta flera timmar för honom att få i sig en måltid på det sättet om han ska ta makaronerna en och en . Tips på hur man gör när man introducerar dem att äta själva?????!!!!!! Plockar man bort allt som har med sås/grytor att göra? Då får de ju knappt nåt fett eller grädde i sig?? *känner mig helt förvirrad och lost *
    Jo, vissa måltider äter hon helt själv, andra (som grytor och så) matar jag men ger henne potatisbitar eller grönsaker att pilla med själv.
    Min dotter är 12 månader och är duktig på att äta själv. Hon kan även äta och pricka munnen med sked.
  • Ankan1982

Min dotter på 15månader vägrar ens smaka våran mat. Någon som har tips på vad jag kan göra?

Hon gillar att äta :
    Majs
    Gurka
    Paprika

• Nejlika
    Ankan1982 skrev 2010-05-22 21:31:24 följande:
    Min dotter på 15månader vägrar ens smaka våran mat. Någon som har tips på vad jag kan göra? Hon gillar att äta : Majs Gurka Paprika
    Har du testat pannkakor? Det var en av de första "äta själv grejer" som min dotter verkligen älskade!
    Äter ni samtidigt hela familjen? Om inte, testa att äta tillsammans så borde hon bli intresserad av vad ni stoppar i er!?
  • Ankan1982
    Nejlika skrev 2010-05-22 21:43:29 följande:
    Har du testat pannkakor? Det var en av de första "äta själv grejer" som min dotter verkligen älskade! Äter ni samtidigt hela familjen? Om inte, testa att äta tillsammans så borde hon bli intresserad av vad ni stoppar i er!?
    Vi äter tillsammans, hon brukar säga "tatt tatt" då vill hon smaka det som går ner är grönsaker.

Nej har ej testat pankaka kanske ska göra det då min son är på dagis..Göra ngra plättar till henne o se
Svar på tråden Tips på bra "äta själv mat" för 12 månaders!?