• Anonym

Jag har ingenstans att bo om 2dgr

jaa som rubriken lyder. vad gör man då? Kan man bo gratis ngnstans? eller billigt? vad säger soc?

• Svar på tråden Jag har ingenstans att bo om 2dgr
  • Imasy

Ring till soc i din kommun. Jag tror att de kan ha någon form av akutboende.

• Anonym
    Imasy skrev 2010-04-19 18:09:56 följande:
    Ring till soc i din kommun. Jag tror att de kan ha någon form av akutboende.
    jaa jag ska göra det, tack!
  • linjes

Ja du får väl ringa o soc och fråga vad dom säger

• Imasy

Fast jag tror att dessa akutboenden bara gäller i superakuta fall, alltså att man bara får stanna där ett par nätter/veckor.

Sedan så får man väl lösa bostadsfrågan på egen hand om man inte ligger under normen och soc hjälper till med hyra etc.

Vet inte heller om det krävs någon utredning innan man får ett akutboende?

• Anonym
    Imasy skrev 2010-04-19 18:19:27 följande:
    Fast jag tror att dessa akutboenden bara gäller i superakuta fall, alltså att man bara får stanna där ett par nätter/veckor.Sedan så får man väl lösa bostadsfrågan på egen hand om man inte ligger under normen och soc hjälper till med hyra etc.Vet inte heller om det krävs någon utredning innan man får ett akutboende?
    dom säger ju att man lösa sitt eget boende själv, men låter dom en verkligen ligga på en parkbänk o sova? Jag är ju bara en liten smal nittonårig tjej, vad som helst kan ju hända...
  • Anonym

Varför kommer du inte att ha någonstans att bo om 2 dagar? Var bor du nu?

• Imasy
    Anonym skrev 2010-04-19 18:24:35 följande:
    dom säger ju att man lösa sitt eget boende själv, men låter dom en verkligen ligga på en parkbänk o sova? Jag är ju bara en liten smal nittonårig tjej, vad som helst kan ju hända...
    Ja, en lägenhet brukar man få leta efter själv även om soc hjälper till ekonomiskt, om man uppfyller deras krav.

Men varför blir du bostadslös? Jag kan ju tänka mig att du har större chans att få akutboende om ditt hem tex har brunnit ner, än vad du har om du tex sket i hyran och gick på krogen istället.

Sedan så tror jag att man lättare kan få akutboende om man har barn, då barn inte ska behöva bo på gatan, och du är ju vuxen.
  • Anonym

Självklart så har du ett egenansvar att hitta boende, soc har inga lägenheter som de håller på utifall om att någon skulle behöva boende. Du får väl bo hos familj, vänner eller bekanta tills du hittat något eget.

Svar på tråden Jag har ingenstans att bo om 2dgr