• solista

Ansvar før kompisar?

Min snart, 16-åriga son har byggt en trædkoja hemma på min gård, dær barnen bor halva sin tid.
    Sonen ær vældigt stolt øver sin koja o tar ibland med sej någon kompis dit.
    Hans pappa sæger nu att det ær mitt ansvar om sonens kompisar ramlar ner och slår ihjæl sej. Pappan ær tværsæker på detta.
    Ær allt som hænder med barnens kompisar på min gård mitt ansvar? Om de ramlar i trappen o bryter ett ben, ær det mitt ansvar? Om de snubblar på en sten på gården o stukar en handled, ær det mitt ansvar?
    Tørs man i så fall alls låta barnen ta hem kompisar? Tænk om något hænder....
    Hur får jag reda på faktum i detta?
    Tacksam mamma......

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-25 14:00
    Jag har nu pratat med alla kompisarnas föräldrar och fått deras godkännande på att deras barn får vara i kojan. En del har erbjudit sej att ge skriftlig tillåtelse. Jag har tagit hem en byggnadsfirma som kollat igenom o säkrat kojan o gett förslag på förbättringar o förstärkningar. Jag har hört mej för med en jurist om hur jag skyddar mej rent juridiskt och vidtagit de åtgärder jag fått föreslagna. Jag har skrivit en mängd skyltar om att kojan beträdes på egen risk o enbart med målsmans tillåtelse.
    Det finns faktiskt t.o.m. ngn kompis som inte vill gå upp o därför inte heller gör det.
    Tror ni det räcker med det? Är det någon som har fler förslag på vad man kan göra?
    Och faktum kvarstår ju att sonens pappa är livrädd för kojan o vill förbjuda tillträde, så vad gör jag om vår son gör sej illa?
    Kan man skydda sin tonåring från allt?
    Hur farlig är inte trafiken t.ex.?

• Svar på tråden Ansvar før kompisar?
  • abnocto

Man får nog vara lite realist. Visst är det ditt ansvar men olyckor kan ju också hända och jag tror ingen skulle anklaga dig om någon halkar på din tomt. Men för kojor borde ju samma regler gälla som för pooler, du har ansvaret.

• Nidorina

Men han är ju 16 så kompisarna är väl i liknande ålder. Tycker faktiskt att barn i den åldern borde kunna tänka själva. Det vore annat om de vore fem år.

• solista

Jag håller med dej Nodrina. Och jag har kollat upp en del fakta.
    Är man 16 år så är det bara 2 år kvar tills man får göra precis vad man vill o ingen förälder kan annat än önska att det slutar väl.
    Jag jobbar på ambulans o har en stark känsla av att 18-20 åriga pojkar lever betydligt farligare i trafiken än 16 åriga pojkar i en trädkoja.
    Jag har dessutom kollat upp en del fakta o vidtagit en hel del åtgärder för att säkra bygget och skydda både mej o barnen rent juridiskt. Jag hoppas att det hjälper.

• Nidorina

Jag jobbar också på ambulansen och har hämtat...noll ungar som skadat sig i trädkojor faktiskt, desto fler som skadat sig i trafiken, svalt mynt, tuggat i sig prydnader i glas (ja, småbarn alltså) m m. Man kan ju inte skydda dem mot allt. Du har verkligen gjort allt och lite till tycker jag.

Svar på tråden Ansvar før kompisar?