Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Diddi85

Dålig tillväxt + blodflöde

Jag var på Ultraljud nr 2 idag och då säger hon att lillen väger 1800gram och att det kanske är lite lite?? hur mycket väger dom i veca 32-33??

Sen säger hon också att hjärtat slår extraslag och vi har fått remiss till blodflöde. Någon som känner igen sig??Är det något att få panik över eller??
    Help

• Svar på tråden Dålig tillväxt + blodflöde
  • Kazeer

Mitt första barn hade en uppskattad vikt på 1878 g i vecka 32+3.
    När han föddes i vecka 36+3 vägde han 2095 g och var lite tillväxthämmad.

Mitt andra barn hade en uppskattad vikt på 1491 g i vecka 32+1.
    När han föddes i vecka 35+3 vägde han 1510 g och var tillväxthämmad.

Båda pojkarna har fått vara på neonatal efter födseln. De har legat på värmebädd och sondmatats tills de varit starka nog att äta själva. Men i övrigt har de mått - och mår de - jättebra!

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Izela

min dotter va beräknad till 2000 i vecka 34.. hon vägde 2,9 i vecka 38 då hon föddes.

• IVFmamma

Jag gjorde ett TUL i v.32 med min dotter och hon vägde då 1344g men skulle enligt standard väga 1800g. Enligt gravid.se så ska vikten vara runt 2kg i v.32.
    Dottern föddes i v.40+3 och vägde då 2855g men behövde inte ligga på neonatal utan mådde jättebra.

• Zaaandra

Jag gjorde TUL i v 32 (31+5), då uppskattades bebis väga ca 1500 -20%, förväntad vikt var 1900 sa dom. Gjorde ett nytt förra veckan då jag var i v 34 (33+5) och bebis uppskattades då till ca 2 kg -15% så han hade växt ikapp lite :) Sen tror jag att jag är 5 dagar kortare gången, enligt ÄL tester vi använde men men :P

Så 1800 i v 32 är ju inte speciellt lite TS, du behöver inte oroa dig för vikten, ang hjärtslagen vet jag inte, bra att du blir uppkollad.
    Lycka till!

• Diddi85

Ok då känner jag mig inte lika orolig över vikten. Den har ju faktiskt tid att växa lite till. 

Men vad är blodflöde egentligen??Är det blodflödet i navelsträngen dom ska kolla då??

• IVFmamma

Ibland om de tycker att bebisen är liten så kollar man blodflödet till och från navelsträngen för att se så den inte får för lite blod = för lite näring=för liten till växten. Eller hade blodflödet nått med hjärtat att göra?

• Kazeer
    Diddi85 skrev 2010-04-19 22:19:43 följande:
    Ok då känner jag mig inte lika orolig över vikten. Den har ju faktiskt tid att växa lite till.   Men vad är blodflöde egentligen??Är det blodflödet i navelsträngen dom ska kolla då??
    Jag gjorde en massa flödesultraljud under senaste graviditeten. De tittade på flödet i navelsträngen, flödet i moderkakan samt flödet i kärlen som gick från mig och in i moderkakan.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Diddi85

Idag fick jag gå på blodflödesmätning, vi har oroat oss i onödan. Allt såg jätte bra ut! Och vi fick veta att vi ska få en pojke:)!!!

Svar på tråden Dålig tillväxt + blodflöde