• urstina

25 cm lång spolmask!

Någon som vet om spolmask smittar? Hittade en hos sonen idag som var ca 25 cm lång. Det var det äckligaste jag varit med om och jag är så rädd att vi andra ska få det! Han har börjat med medicin som han ska äta i 3 dagar.

• Svar på tråden 25 cm lång spolmask!
  • Busbellan

Nej, spolmask smittar inte så ni kan nog känna er säkra
    Även om jag förstår att det var äckligt

Mamma till Nora, August och Ella
  • Impega
    Busbellan skrev 2010-04-19 18:56:28 följande:
    Nej, spolmask smittar inte så ni kan nog känna er säkra Även om jag förstår att det var äckligt
    Fast äggen kan väl finnas i omgivningen och man kan få i sig den på den vägen. Typ genom mat som har haft ägg på sig.
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker

Kan de verkligen bli så där jäkla långa{#lang_emotions_throwup}

Själv när man hade mask när man var liten, så fick hela familjen ta medicn.

Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-04-19 19:16:14 följande:
    Kan de verkligen bli så där jäkla långaSjälv när man hade mask när man var liten, så fick hela familjen ta medicn.
    Jag blandade tydligen i hop springmask och spolmask.
    Springmasken blir nog inte så där långa.
  • Busbellan
    Impega skrev 2010-04-19 18:59:10 följande:
    Fast äggen kan väl finnas i omgivningen och man kan få i sig den på den vägen. Typ genom mat som har haft ägg på sig.
    Ja, det beror ju på vart barnet fått i sig äggen nåntans, om det var nånstans i huset. Annars lägger ju inte spolmasken ägg utanför kroppen så det kan ju inte smitta på samma sätt som springmask

Läste att det var väldigt ovanligt att få spolmask i Sverige.

• Busbellan
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-04-19 19:17:44 följande:
    Jag blandade tydligen i hop springmask och spolmask.Springmasken blir nog inte så där långa.
    Nej, men dom är rätt äckliga dom också
    Busbellan skrev 2010-04-19 19:25:23 följande:
    Nej, men dom är rätt äckliga dom också
    All masksorter är äckliga
  • La Lola
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-04-19 19:28:12 följande:
    All masksorter är äckliga
    Ansiktsmask(-er) oxå?
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
    La Lola skrev 2010-04-19 19:36:30 följande:
    Ansiktsmask(-er) oxå?
    Ja gud, de kan ju skrämma livet ur en
  • Sweet N Cute

Gud hur märkte du att han hade det då? Hur fick ni ut den? Låter äckligt, men levde den? Spla ni ner den bara sen eller hur gjorde ni? Vad för symptom hade er son innna ni fattat det? Jag minns springmasken när jag va liten, de klia väldigt mkt o de va små små små vita maskar i synålsstorel o typ halv cm långa. Vanligt för barn o få det, men detta har jag ingen erfarenhet av. Stackars kille. Hur vet man om det inte finns fler maskar i han nu då? Ush många frågor hehe.

★ Efter regn kommer sol ★
  • urstina
    Sweet N Cute skrev 2010-04-19 19:44:36 följande:
    Gud hur märkte du att han hade det då? Hur fick ni ut den? Låter äckligt, men levde den? Spla ni ner den bara sen eller hur gjorde ni? Vad för symptom hade er son innna ni fattat det? Jag minns springmasken när jag va liten, de klia väldigt mkt o de va små små små vita maskar i synålsstorel o typ halv cm långa. Vanligt för barn o få det, men detta har jag ingen erfarenhet av. Stackars kille. Hur vet man om det inte finns fler maskar i han nu då? Ush många frågor hehe.
    Ja, den levde och sonen har stomi så den hängde ut från stomin, men lossnade så jag kunde fånga den i stomipåsen och ta med till doktorn. De ville se den för att vara säkra eftersom det är så ovanligt. Han har inte haft några symptom, möjligen har han kräkts mer än vanligt (han kräks lätt annars också). Doktorn trodde att han kunde ha fått mask när vi var utomlands för 2 år sen och att de funnits i tarmarna sen dess. Äckligt!!!!
Svar på tråden 25 cm lång spolmask!