• apple84

Postväxel, hur gör man??!

Jag ska ta emot en postväxel imorgon.. något jag ska tänka på?

Kan man bli lurad på en sådan?
    kan jag lösa in den i vilken bank som helst sedan? kostar det att lösa in den? 
    tacksam för snabbt svar.
  • Svar på tråden Postväxel, hur gör man??!
  • Postväxelbloggaren

Postväxel (Läs mer om postväxlar på Postväxelbloggen)

Hej apple84!

Bättre sent än aldrig. Hoppas att det gick bra med att lösa in den postväxel som du fick som betalning.

Uppdaterar med lite information om det är någon annan som kan ha nytta av det.

Tänk på att försöka göra upp affären på banken, om det är möjligt - dels för att du säkert ska få in pengarna på ditt konto direkt, men också för att det är en trygg miljö att göra upp affären i.

Tänk på att aldrig betala någon mellanskillnad mot en postväxel, dvs om du får en "för stor" postväxel. Du bör åtminstone ifrågasätta varför köparen ställt ut en för stor postväxel. Förfarandet är inte olikt ett vanligt blocket/tradera-scam.

Du måste också se till att postväxeln är ställd till dig eller åtminstone blir det genom att köparen överlåter postväxeln till dig ("Överlåtes härmed till ...") och självklart att köparen själv skriver under och godkänner överlåtelsen. Det vanligaste är nämligen att postväxeln först är utställd till köparen - för att köparen ska kunna lösa tillbaka postväxeln om affären inte blir av.

Om du/ni vill läsa mer om postväxlar är ni välkomna till Postväxelbloggen.

Bifogar en bild på hur en postväxel kan se ut (överlåtandet gör man på baksidan):

Med vänlig hälsning
    Carl alias Postväxelbloggaren
Svar på tråden Postväxel, hur gör man??!