• J1983

Handelsbankens Allkort

Vi har ett allkort i handelsbanken med 20000 kronor i kredit. Egentligen är jag helt emot kredit men fann ändå fördelar med att använda kortet. Jag har då gjort så att jag satt in på kortet motsvarande för vad jag handlat för. Nu kom första räkningen och jag använde då pengarna för att betala den. Dock står det fortfarande en stor summa på saldo och en lite större summa på disponibelt belopp. Vad betyder det här egentligen? Är räkningen betald nu eller dras inte pengarna bort förrän den förfallit? Någon som fattar vad jag menar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 15:48
    Nu måste jag göra ett tillägg för jag fick hem fakturan i pappersform och kunde då närmare studera den. Där står det att jag gjort insättningar på kortet med 16 133 kronor och att jag handlat för 16 382 kronor. Sen så står det att kontoställningen är -248 kronor. Vad innebär detta egentligen? Är det de här 248 kronor som de vill ha insatt för det verkar ju vara diffen mellan det jag handlat och det jag satt in. I så fall innebär det ju att om jag alltid sätter in samma summa som jag handlat för, då blir det aldrig något minus eller är jag ute och cyklar nu?
  • Svar på tråden Handelsbankens Allkort
  • tamate

det bildas en faktura varje månad vid den 15e som sedan dras i slutet på månaden och om du inte har några pengar stående på ditt konto så dras det då på din kredit. det tar 2-3 månader innan man förstår hur det funkar =)

• J1983

Jag vill ju att hela skulden ska betalas, räcker det då att jag har pengar på kontot så blir den betald? För det står nåt om lägsta belopp? Hur ser jag till att de inte bara drar lägsta utan hela skulden?

• mysmika

Jag tycker Allkortet är super krångligt. Det har sabbat vår ekonomi. Alltid "konstiga" summor som dras, inte det man förväntat sig.
    Hatar det och ska avsluta så fort jag betalat upp krediten igen!!!

• tamate
    J1983 skrev 2010-04-19 20:03:44 följande:
    Jag vill ju att hela skulden ska betalas, räcker det då att jag har pengar på kontot så blir den betald? För det står nåt om lägsta belopp? Hur ser jag till att de inte bara drar lägsta utan hela skulden?
    om du känner dig väldigt osäker så gå in på en av handelsbankens kontor och be dom visa och fråga, det gör dom gärna.
    men dom drar den summan som fakturan är på om du inte har tillräckligt med "kontanter" så dras resterande på krediten
  • ddum
    J1983 skrev 2010-04-19 19:55:54 följande:
    Vi har ett allkort i handelsbanken med 20000 kronor i kredit. Egentligen är jag helt emot kredit men fann ändå fördelar med att använda kortet. Jag har då gjort så att jag satt in på kortet motsvarande för vad jag handlat för. Nu kom första räkningen och jag använde då pengarna för att betala den. Dock står det fortfarande en stor summa på saldo och en lite större summa på disponibelt belopp. Vad betyder det här egentligen? Är räkningen betald nu eller dras inte pengarna bort förrän den förfallit? Någon som fattar vad jag menar?
    Disponiblelt belopp innefattar även de köp som bara reserverats men inte konsoliderats.

Om du vill vara säker på att "Nollställa" kortet så skall du alltså göra en insättning på ett belopp som är (total kredit)-(disponibelt belopp).
  • J1983

Så om total kredit är 20000 kronor och disponibelt belopp är 16944 kronor, vad ska då finnas på kontot på förfallodagen? Det fakturerade beloppet är 16382 kronor. Jag blir totalt snurrig =)

• ddum
    J1983 skrev 2010-04-20 20:53:16 följande:
    Så om total kredit är 20000 kronor och disponibelt belopp är 16944 kronor, vad ska då finnas på kontot på förfallodagen? Det fakturerade beloppet är 16382 kronor. Jag blir totalt snurrig =)
    Du kan aldrig veta vad som skall finnas exakt på förfallodagen.

Men med ditt exempel så skall du betala in 3056kr, men det tar ju inte hänsyn till ränta och sådant under tiden det tar för betalningen att registreras.
  • J1983
    ddum skrev 2010-04-20 21:16:10 följande:
    Du kan aldrig veta vad som skall finnas exakt på förfallodagen.Men med ditt exempel så skall du betala in 3056kr, men det tar ju inte hänsyn till ränta och sådant under tiden det tar för betalningen att registreras.
    Men det är väl bara det fakturerade beloppet men betalar ränta på om det inte är tillgängligt på förfallodagen? Eller har jag förstått fel då?
  • ddum
    J1983 skrev 2010-04-20 21:26:27 följande:
    Men det är väl bara det fakturerade beloppet men betalar ränta på om det inte är tillgängligt på förfallodagen? Eller har jag förstått fel då?
    Det du verkar missa är eftersläpningen i systemet mellan reserverat belopp, räntebärande belopp och fakturerat belopp.

Om du vill ha öresprecision på hur mycket du skall betala så skall du inte ha ett kreditkort, utan hålla dig till ett direktdebiterande kort.
  • J1983

Finns det alltså inget sätt att försäkra sig om att inte behöva betala ränta? Utan det blir som det blir eller?

Fördelen jag såg med kreditkortet var att man inte behövde fundera på hur mycket pengar man hade på kortet. Men jag vill inte handla för mer pengar än vad jag har.

• ddum

Se det så här... på tre år har jag betalat 7kr40öre i ränta på mitt kort (ja, jag för bok över varenda krona i min ekonomi).

Med andra ord: Nej, du kan aldrig vara helt säker, men de reella effekterna sålänge du har ett saldo som överstiger diffen mellan kreditgräns och disponibielt belopp är jäkligt små.

• J1983
    ddum skrev 2010-04-20 21:45:32 följande:
    Se det så här... på tre år har jag betalat 7kr40öre i ränta på mitt kort (ja, jag för bok över varenda krona i min ekonomi).Med andra ord: Nej, du kan aldrig vara helt säker, men de reella effekterna sålänge du har ett saldo som överstiger diffen mellan kreditgräns och disponibielt belopp är jäkligt små.
    Ok, det kan man ju leva med antar jag =)
  • ddum
    mysmika skrev 2010-04-19 22:08:31 följande:
    Jag tycker Allkortet är super krångligt. Det har sabbat vår ekonomi. Alltid "konstiga" summor som dras, inte det man förväntat sig. Hatar det och ska avsluta så fort jag betalat upp krediten igen!!!
    Med all respekt, det är ju bara ett tecken på att ni inte har koll på er ekonomi. Kortet "hittar ju inte på" kostnader.
  • Rookie10

Vi har också Allkortet men har valt att inte ha ngn kredit. I stället sätter vi in pengar varje månad så vet vi exakt hur mycket vi tycker det är ok att göra av med. Det som krånglar till det lite är att de har avstämning den 15:e men på internetbanken kan man enkelt se vad som är disponibelt. Saldot däremot ska man inte titta så mycket på för där är det inte avdraget det man hunnit handla för.

Lycka till!

• J1983

Nu måste jag göra ett tillägg för jag fick hem fakturan i pappersform och kunde då närmare studera den. Där står det att jag gjort insättningar på kortet med 16 133 kronor och att jag handlat för 16 382 kronor. Sen så står det att kontoställningen är -248 kronor. Vad innebär detta egentligen? Är det de här 248 kronor som de vill ha insatt för det verkar ju vara diffen mellan det jag handlat och det jag satt in. I så fall innebär det ju att om jag alltid sätter in samma summa som jag handlat för, då blir det aldrig något minus eller är jag ute och cyklar nu?

• Muffinsmamman

har inte läst alla men det förfallna beloppet står kvar en till två bankdagar efter att det är betalt (ca 10 dagar efter fakturadag)

Tycker SHB Allkort är toppen! :) funkar jättebra, vi använder det hela tiden och betalar de räkningar som kommer på förfallodag.

Svar på tråden Handelsbankens Allkort