• Lifesgood

Åt rosa kött, nu magsjuk, kan någon lugna mig?

I fredags åt jag en bit fläskkotlett som inte var helt genomgrillad och lite rosa. Jag upptväkte inte detta förrens jag ätit av det. I lördags vaknade jag av att jag kände mig konstig i magen, ont och illamående. Kunde knappt röra mig på hela dagen, sen på eftermiddagen spydde jag. Mådde då genast bättre men sen provad jag att äta lite på kvällen och då spydde jag upp det direkt. Nu idag söndag har jag fortfarande lite ont i magen och känner mig konstig i magen men har inte spytt på hela dagen. Har fått behålla den lilla mat jag ätit iaf.

Är nu bara så himla orolig att det är nån bakterie från köttet eftersom jag är gravid :( Kan inte sluta tänka på det. Är i v.20 och jag mår dåligt som fanken när jag tänker på det och läser om alla bakterier som kan innebära fosterdöd osv. Jag vet att det säkert bara är vanlig magsjuka då min sambo var magsjuk för två veckor sen. Men eftersom det kom dagen efter jag ätit detta kött jag inte sluta nojja över det. Borde jag ringa sjukvårdsupplysningen om jag fortfarande har ont i magen imon? Har ju som sagt inte spytt idag men man kanske kan ha lite ont i magen iaf eftersom jag inte åt på hela dagen igår och inte ätit mycket idag. Det måste väl ta på magen?

Ingen som kan lugna mig? Nån mer som haft lite ont eller kännt sig konstig i magen innan och efter spya?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-19 20:37
    Åt det i lördags, spydde på söndagen och har idag måndag fortfarande lite ont ska det vara. Blev lite fel med dagarna :)

• Svar på tråden Åt rosa kött, nu magsjuk, kan någon lugna mig?
  • Jag Ser Krabbjuice I Ditt Skägg

Ring du, det skadar väl ingen?
    I bästa fall kan du kanske få lite lugnande information.

Skit skall skit ha!.
  • Dynah

Vad jag förstår så ger toxoplasmos inga symptom...? Och det är väl det som kan påverka barnet i magen och finns i råa och ej genomstekta kötträtter.

• Jag Ser Krabbjuice I Ditt Skägg
    Dynah skrev 2010-04-19 20:45:16 följande:
    Vad jag förstår så ger toxoplasmos inga symptom...? Och det är väl det som kan påverka barnet i magen och finns i råa och ej genomstekta kötträtter.
    Är inte toxoplasmos det som katter sprider..? Eller cyklar jag galet nu?
    Listeria finns väl i dåligt tillagad mat..?
    Skit skall skit ha!.
  • Hanna36
    Jag Ser Krabbjuice I Ditt Skägg skrev 2010-04-19 20:49:48 följande:
    Är inte toxoplasmos det som katter sprider..? Eller cyklar jag galet nu?Listeria finns väl i dåligt tillagad mat..?
    http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • La Lola

Hade köttet varit fryst eller var det färskt?

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Lifesgood

Köttet hade varit fryst. Har det någon betydelse? :)

• Kavata Kajsa

Har köttet varit fryst (minst tre dagar ska det väl vara, tror jag) ska det inte vara någon fara. Då dör di! Bakterierna alltså. Så kan man göra med ex lufttorkad skinka eller gravad lax också, så går det bra att äta :)

Blev du magsjuk av något kan det lika gärna ha varit dåligt sköljda grönsaker eller att någon i omgivningen spridit någon liten bakterie. Tror inte du behöver oroa dig! Att du har lite ont i magen efteråt är ju inte heller så konstigt - man får ju träningsvärk av att kräkas med de muskelkramper som det innebär, plus att du ju säger att du inte ätit så mycket efter det. Magsyra kommer dessutom upp där det inte hör hemma och det är klart att det kan ömma lite efter med!

• Nixx

Det är skillnad på rosa kött och rått kött, har det dessutom varit fryst och inte tinat i rumstemperatur under flera timmar så är det inte så troligt att köttet är boven.

• La Lola
    Lifesgood skrev 2010-04-21 10:06:53 följande:
    Köttet hade varit fryst. Har det någon betydelse? :)
    Ja. Då har ev toxoplasma dött.
  • La Lola
    Kavata Kajsa skrev 2010-04-21 10:46:56 följande:
    Har köttet varit fryst (minst tre dagar ska det väl vara, tror jag) ska det inte vara någon fara. Då dör di! Bakterierna alltså. Så kan man göra med ex lufttorkad skinka eller gravad lax också, så går det bra att äta :) Blev du magsjuk av något kan det lika gärna ha varit dåligt sköljda grönsaker eller att någon i omgivningen spridit någon liten bakterie. Tror inte du behöver oroa dig! Att du har lite ont i magen efteråt är ju inte heller så konstigt - man får ju träningsvärk av att kräkas med de muskelkramper som det innebär, plus att du ju säger att du inte ätit så mycket efter det. Magsyra kommer dessutom upp där det inte hör hemma och det är klart att det kan ömma lite efter med!
    Näe, du skriver du hel fel.
    Toxoplasma (parasit) dör av frysning.
    Listeria (bakterie) överlever.

Toxoplasma kan finnas i lufttorkad skinka.
    Listeria kan finnas i gravad lax.
  • Kavata Kajsa
    La Lola skrev 2010-04-21 15:18:57 följande:
    Näe, du skriver du hel fel. Toxoplasma (parasit) dör av frysning. Listeria (bakterie) överlever. Toxoplasma kan finnas i lufttorkad skinka. Listeria kan finnas i gravad lax.
    Men snälla nån, jag kan inte se att jag specificerade någonstans huruvida det är den ena eller den andra som dör vid vilken typ av behandling. Det var kanske klantigt av mig att skriva "bakterierna" som en generell beteckning på eventuella skadliga mikroorganismer som kan finnas i olika livsmedel. I alla de kostråd jag läst, både från SLV och liknande, står klart och tydligt att kött som varit fryst i minst tre dygn inte är någon fara (vilket det ju rörde sig om i detta fallet). Likaså, om man ska äta rå fisk, såsom gravad lax eller sushi, så ska man se till att den varit frusen på samma sätt har jag hört, varför jag även tog detta som ett exempel. Mer än så sa jag inte.

Jag har ingen utbildning i mikrobiologi gällande livsmedel och utger mig inte för att ha den kunskapen heller, utan svarar bara utifrån de råd jag som lekman läst mig till. Men, om du känner behov av att hävda dig och peka finger på det sättet så visst, inte mig emot. Syftet med mitt inlägg var att lugna TS som var orolig för det rosa kött hon ätit, inte att ge en biologilektion.

Gravida nojar tillräckligt över vad de får och inte får äta. Tycker det känns oerhört onödigt att komma med kommentarer som "okej, det ena kan du sluta oroa dig för... men det kan fortfarande vara det här andra farligt" - bara för att visa att man har kunskapen om det själv...
  • La Lola
    Kavata Kajsa skrev 2010-04-21 16:29:43 följande:
    Men snälla nån, jag kan inte se att jag specificerade någonstans huruvida det är den ena eller den andra som dör vid vilken typ av behandling. Det var kanske klantigt av mig att skriva "bakterierna" som en generell beteckning på eventuella skadliga mikroorganismer som kan finnas i olika livsmedel. I alla de kostråd jag läst, både från SLV och liknande, står klart och tydligt att kött som varit fryst i minst tre dygn inte är någon fara (vilket det ju rörde sig om i detta fallet). Likaså, om man ska äta rå fisk, såsom gravad lax eller sushi, så ska man se till att den varit frusen på samma sätt har jag hört, varför jag även tog detta som ett exempel. Mer än så sa jag inte. Jag har ingen utbildning i mikrobiologi gällande livsmedel och utger mig inte för att ha den kunskapen heller, utan svarar bara utifrån de råd jag som lekman läst mig till. Men, om du känner behov av att hävda dig och peka finger på det sättet så visst, inte mig emot. Syftet med mitt inlägg var att lugna TS som var orolig för det rosa kött hon ätit, inte att ge en biologilektion. Gravida nojar tillräckligt över vad de får och inte får äta. Tycker det känns oerhört onödigt att komma med kommentarer som "okej, det ena kan du sluta oroa dig för... men det kan fortfarande vara det här andra farligt" - bara för att visa att man har kunskapen om det själv...
    Du skrev:
    "Har köttet varit fryst (minst tre dagar ska det väl vara, tror jag) ska det inte vara någon fara. Då dör di! Bakterierna alltså. Så kan man göra med ex lufttorkad skinka eller gravad lax också, så går det bra att äta :)"

Fisk till gravning o sushi fryser man för att ta död på ev fiskparasiter som fiskarna kan bära på.
  • Kavata Kajsa
    La Lola skrev 2010-04-21 17:19:49 följande:
    Du skrev: "Har köttet varit fryst (minst tre dagar ska det väl vara, tror jag) ska det inte vara någon fara. Då dör di! Bakterierna alltså. Så kan man göra med ex lufttorkad skinka eller gravad lax också, så går det bra att äta :)" Fisk till gravning o sushi fryser man för att ta död på ev fiskparasiter som fiskarna kan bära på.
    Suck. Hänvisar återigen till mitt förra svar. Kan nog inte skriva utförligare än så... Men som sagt, gör det du behöver. Tycker bara det är synd att behöva hävda sig på det sättet när det TS behövde var att bli lugnad då det rosa kött hon ätit med allra största säkerhet inte skadat varken henne eller fostret.

Men okej, fakta plockad från Livsmedelsverket:

Både listeria och toxoplasma dör vid upphättning, toxoplasma även vid frysning >3 dygn.

Varje år rapporteras 2-5 fall av listeria hos gravida i Sverige (totalt, av alla gravida - oerhört liten del). I värsta fall kan infektionen gå över och skada fostret, men detta är mycket ovanligt och alltså inte givet om man skulle ha oturen att smittas.

Uppskattningsvis smittas 50-100 fall av toxoplasma per år. Oftast går inte smittan över till fostret, detta sker endast i ca var femte fall, alltså ca 10-20 fall per år (av alla gravida).

I TS fall: köttet var inte rått, utan rosa, vilket det ofta är trots att det hettats upp till 65 grader (även detta en "säker gräns" dragen av Livsmedelsverket), eller ens 70 grader. Köttet hade dessutom varit fryst innan. Alltså, oerhört liten om inte näst intill obetydlig anledning att ens behöva oroa sig.
  • La Lola
    Kavata Kajsa skrev 2010-04-21 18:29:37 följande:
    Suck. Hänvisar återigen till mitt förra svar. Kan nog inte skriva utförligare än så... Men som sagt, gör det du behöver. Tycker bara det är synd att behöva hävda sig på det sättet när det TS behövde var att bli lugnad då det rosa kött hon ätit med allra största säkerhet inte skadat varken henne eller fostret. Men okej, fakta plockad från Livsmedelsverket: Både listeria och toxoplasma dör vid upphättning, toxoplasma även vid frysning >3 dygn. Varje år rapporteras 2-5 fall av listeria hos gravida i Sverige (totalt, av alla gravida - oerhört liten del). I värsta fall kan infektionen gå över och skada fostret, men detta är mycket ovanligt och alltså inte givet om man skulle ha oturen att smittas. Uppskattningsvis smittas 50-100 fall av toxoplasma per år. Oftast går inte smittan över till fostret, detta sker endast i ca var femte fall, alltså ca 10-20 fall per år (av alla gravida). I TS fall: köttet var inte rått, utan rosa, vilket det ofta är trots att det hettats upp till 65 grader (även detta en "säker gräns" dragen av Livsmedelsverket), eller ens 70 grader. Köttet hade dessutom varit fryst innan. Alltså, oerhört liten om inte näst intill obetydlig anledning att ens behöva oroa sig.
    Du ser inte det tokiga med att du skrev "Så kan man göra med ex lufttorkad skinka eller gravad lax också, så går det bra att äta"?

Hur kostråden ser ut i övrigt är jag mycket väl insatt i men tack iaf.
  • Kavata Kajsa
    La Lola skrev 2010-04-21 18:55:54 följande:
    Du ser inte det tokiga med att du skrev "Så kan man göra med ex lufttorkad skinka eller gravad lax också, så går det bra att äta"? Hur kostråden ser ut i övrigt är jag mycket väl insatt i men tack iaf.
    Citat från SLV:

"Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami – frys det i tre dygn innan du äter."

Om gravad lax och sushi säger de att den skall vara nygjord/nyförpackad, men från BM och annan sjukvård (samt de flesta andra frågespalter rörande samma ämne på nätet) ges rådet att frysa lax före eller efter gravning varpå det är ok att äta den.

Så, nej, jag ser inte det tokiga i vad jag skrev där... Men fortsätt du gärna, nu orkar jag faktiskt inte bry mig om den här diskussionen längre.

Jag skickar ändå en förhoppning till TS om att hon kan bortse från ovanstående trams och bara ta med sig att det med största sannolikhet inte var någon som helst fara med köttet och inte behöver oroa sig mer. Hoppas du mår bättre, TS, och oroar du dig fortfarande skadar det aldrig att fråga din BM eller sjukvårdsupplysningen för att få lugnande besked.
  • La Lola
    Kavata Kajsa skrev 2010-04-21 19:08:51 följande:
    Citat från SLV: "Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami – frys det i tre dygn innan du äter." Om gravad lax och sushi säger de att den skall vara nygjord/nyförpackad, men från BM och annan sjukvård (samt de flesta andra frågespalter rörande samma ämne på nätet) ges rådet att frysa lax före eller efter gravning varpå det är ok att äta den. Så, nej, jag ser inte det tokiga i vad jag skrev där... Men fortsätt du gärna, nu orkar jag faktiskt inte bry mig om den här diskussionen längre. Jag skickar ändå en förhoppning till TS om att hon kan bortse från ovanstående trams och bara ta med sig att det med största sannolikhet inte var någon som helst fara med köttet och inte behöver oroa sig mer. Hoppas du mår bättre, TS, och oroar du dig fortfarande skadar det aldrig att fråga din BM eller sjukvårdsupplysningen för att få lugnande besked.
    Jamen...om den gravade fisken innehöll listeria innan den frös...så finns det ju fortfarande listeria kvar när man ska äta den eftersom listera överlever frysning.
    Fisken fryser man för att ta död på ev fiskparasiter o inget annat. De fiskparasiterna vill ingen få i sig oavsett om man är gravid eller inte.

När du skrev som du gjorde så tolkas ju det som att listeria dör av frysning.....
Svar på tråden Åt rosa kött, nu magsjuk, kan någon lugna mig?