• sannzibar

Frågor till er som äger en Chihuahua

Vi funderar på och köpa en Chihuahua valp  vi tar gärna i mot tips av er som har erfarenhet av den hundrasen
    vad ska vi tänka på vid ett ev köp
    är det en bra familjehund? hur är hundens temprament? mm
    har läst lite på ssk hemsida men tyvärr får jag inte upp sidan där man kan läsa om hundraser.  jag har växt upp med hund men aldrig köpt en själv
    lite info om oss, vi är en familj med två vuxna och en dotter på 2 år och en liten som kommer i sommar, jag är hemma mkt och kommer att vara f-ledig i ca 15 mån.  vi bor på landet i ett parhus har lätt till hundvakt.
    tror ni att en sån hund skulle trivas med så små barn?

Mvh sanna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 21:30
    Vi ska ta kontakt med olika uppfödare o åka o hälsa på dom, så får vi se om vi köper en sån hund, eller om det blir när barnen blivit lite större.
  • Svar på tråden Frågor till er som äger en Chihuahua
  • hmcc

Det beror på vilken typ av barn du har...en klåfingringrig 2-åring måste passas varje sekund.

Välj nästa storlek på ras så har du en tåligare hund.
    (kolla på dvärghundsklubbens hemsida)

Temprament är svårt att säga eftersom det kan skilja sig en del.

Har du otur får du en skällig chihuahua.

• sannzibar
    hmcc skrev 2010-04-20 07:27:29 följande:
    Det beror på vilken typ av barn du har...en klåfingringrig 2-åring måste passas varje sekund.Välj nästa storlek på ras så har du en tåligare hund.(kolla på dvärghundsklubbens hemsida)Temprament är svårt att säga eftersom det kan skilja sig en del.Har du otur får du en skällig chihuahua.
    Tack för ditt svar, min dotter är väldigt bra med djur hon är försiktig, men såklart måste man vara med endå hon är ju bara 2 år.  tror du att den skäller mkt även om man tränar/stimulerar hunden? vi hade en papilion (el hur det stavas)  när jag växte upp när vi tränade regelbundet med henne så skälde hon inte alls lika mkt som när hon blev sjuk och vi tyvärr inte kunde träna henne lika mkt,  jag märkte en stor skilnad på när vi tränade henne o när vi inte gjorde det ang skällandet iaf.
  • hmcc
    sannzibar skrev 2010-04-20 08:49:43 följande:
    Tack för ditt svar, min dotter är väldigt bra med djur hon är försiktig, men såklart måste man vara med endå hon är ju bara 2 år.  tror du att den skäller mkt även om man tränar/stimulerar hunden? vi hade en papilion (el hur det stavas)  när jag växte upp när vi tränade regelbundet med henne så skälde hon inte alls lika mkt som när hon blev sjuk och vi tyvärr inte kunde träna henne lika mkt,  jag märkte en stor skilnad på när vi tränade henne o när vi inte gjorde det ang skällandet iaf.
    Vissa pratar mycket andra mindre oavsett vad man gör.

Min sheltie tex skäller när man jobbar med henne.

När hon får göra det bästa hon vet (agility) skäller hon mer, så vissa "pratar" då dom blri stimulerade.
  • Lo Ammi

Vart ska hunden vara på dagarna när din föräldraledighet är över?

• sannzibar
    Lo Ammi skrev 2010-04-20 11:08:27 följande:
    Vart ska hunden vara på dagarna när din föräldraledighet är över?
    Då är min man hemma och är f-ledig, sen har vi mina svärföräldrar som är hemma + grannar som är hemma,  och har hundvana.  så hunden kommer inte vara ensam max några få timmar isf. 
  • Lathundarna
    Mycket hund i väldigt litet format {#lang_emotions_dreamer}
  • Lo Ammi
    sannzibar skrev 2010-04-20 18:33:15 följande:
    Då är min man hemma och är f-ledig, sen har vi mina svärföräldrar som är hemma + grannar som är hemma,  och har hundvana.  så hunden kommer inte vara ensam max några få timmar isf. 
    Och grannarna och svärföräldrarna kommer gå ut med hunden när ni är på jobbet under ca 10 års tid?
  • hmcc
    sannzibar skrev 2010-04-20 18:33:15 följande:
    Det är hyfsat lätt att hitta hundvakt till en sån liten så det där löser sig
  • Liiinda

Chihuahua är en livlig hund, med mycket energi. Chihuahuan är en vakthund så det kan bli en del skällande.

Jag skulle inte vilja säga att rasen är mindre tålig än andra småhundar. Min chihuahua kan hoppa upp och ner på soffor och sängar utan problem.

• sannzibar
    Liiinda skrev 2010-04-23 21:09:18 följande:
    Chihuahua är en livlig hund, med mycket energi. Chihuahuan är en vakthund så det kan bli en del skällande. Jag skulle inte vilja säga att rasen är mindre tålig än andra småhundar. Min chihuahua kan hoppa upp och ner på soffor och sängar utan problem.
    Tack för ditt svar har du små barn? isf går det bra med eran hund?  vi har en dotter på 2 år o en liten i magen som ska komma i sommar.
    Jennifer 22/3-2008 ** Bebis 30/7-2010
  • sannzibar
    Lo Ammi skrev 2010-04-21 11:15:20 följande:
    Och grannarna och svärföräldrarna kommer gå ut med hunden när ni är på jobbet under ca 10 års tid?
    Jag tror inte att vi kommer ha problem att få hundvakt. 
  • Liiinda
    sannzibar skrev 2010-04-23 21:12:40 följande:
    Tack för ditt svar har du små barn? isf går det bra med eran hund?  vi har en dotter på 2 år o en liten i magen som ska komma i sommar.
    Jag har inga barn själv, men jag har vänner som har barn och min chihuahua är väldigt nyfiken av sig av lilla barnet 8 månader gammal. Jag fick säga till när hunden blev för närgående och det tog en stund innan hunden förstod innan han förstod att han skulle lämna barnet ifred.

Jag tror inte att det handlar så mycket om att hitta rätt ras till en barnfamilj utan att lära hunden och barnen att respektera varandra. Men tänk på att chihuahua är en livlig hund och behöver mycket aktivitet.
  • sannzibar
    Liiinda skrev 2010-04-23 21:46:39 följande:
    Jag har inga barn själv, men jag har vänner som har barn och min chihuahua är väldigt nyfiken av sig av lilla barnet 8 månader gammal. Jag fick säga till när hunden blev för närgående och det tog en stund innan hunden förstod innan han förstod att han skulle lämna barnet ifred. Jag tror inte att det handlar så mycket om att hitta rätt ras till en barnfamilj utan att lära hunden och barnen att respektera varandra. Men tänk på att chihuahua är en livlig hund och behöver mycket aktivitet.
    När jag växte upp hade vi bland annat en papillion som var väldigt nyfiken o livlig jag tränade henne mkt gjorde olika hinderbanor, hon fick söka efter saker mm Jag o våran hund bella gillade det jätte mkt båda två =)
    Våra hundar hade sina speciela platser i huset delvis där deras hund bäddar var, låg dom där så fick man låta dom va,
    man får nog ha koll både på barna o sin vovve =)
    vi får se hur vi gör ang hund nu, vi vill jätte gärna o vi har båda förälskat oss i denna söta vovve,  vi ska iaf ta steget o prata med olika uppfödare o om dom vill att vi kan få komma på besök hos dom för att lära oss mer om hunden oxå.
    Hur gick du tillväga när du köpte din vovve?
    kollade du runt hos olika uppfödare? tips på vad vi ska tänka på vid ett ev köp?

Mvh sanna
  • Choklad och Nötter

Jag har en chihuahua och min gillar inte barn. Skäller på nästan varenda unge vi går förbi, speciellt mindre barn.
    Min är av sorten lat och tycker inte om långa promenader. Skäller gör han även så fort han hör någon i trappuppgången, så vakthund stämmer bra. 
    Annars är den väldigt lekfull och kräver mycket uppmärksamhet. Sätter jag mig nånstans så är han direkt uppe i knät eller piper att han vill komma upp.
    Vad gäller maten så är han billig i drift. Men försäkringen kostar en del. Vi betalar ca 2500:-/år.
    Här är lite bra info som stämmer in mycket bra.
    http://www.minchihuahua.net/artiklar_det.asp?id=78

• Liiinda
    sannzibar skrev 2010-04-23 22:03:43 följande:
    När jag växte upp hade vi bland annat en papillion som var väldigt nyfiken o livlig jag tränade henne mkt gjorde olika hinderbanor, hon fick söka efter saker mm Jag o våran hund bella gillade det jätte mkt båda två =) Våra hundar hade sina speciela platser i huset delvis där deras hund bäddar var, låg dom där så fick man låta dom va, man får nog ha koll både på barna o sin vovve =) vi får se hur vi gör ang hund nu, vi vill jätte gärna o vi har båda förälskat oss i denna söta vovve,  vi ska iaf ta steget o prata med olika uppfödare o om dom vill att vi kan få komma på besök hos dom för att lära oss mer om hunden oxå. Hur gick du tillväga när du köpte din vovve? kollade du runt hos olika uppfödare? tips på vad vi ska tänka på vid ett ev köp? Mvh sanna
    Jag hörde av mig till olika uppfödare. Så småningom bokade jag in en träff med uppfödaren. Därefter bestämde sig uppfödaren att hon ville sälja en valp till mig och jag ville köpa av henne. Sen var det bara och vänta på att hon skulle få valpar.

Du kan ju annars ta en titt på www.chihuahuacirkeln.nu/. Där annonserar uppfödare när de har valpar till salu.
Svar på tråden Frågor till er som äger en Chihuahua