• Lovemusic

Varning för Lepheton-Desentol vid krupp!

Efter en mycket obehaglig upplevelse där mitt barn for illa under flera timmar vill jag här varna för medicinen Lepheton-Desentol. Det är en väldigt stark medicin som också kan ge otäcka biverkningar. Dessutom har den ingen bevisad verkan utan kan tvärtom vara skadlig. http://www.skane.se/upload/Webbplatser/Lakemedel/Dokument/PDF/LB806.pdf

Även läkemedelsboken skriver att den är vanlig men olämplig.

En mamma
  • Svar på tråden Varning för Lepheton-Desentol vid krupp!
  • Majsan70

ALL medicin kan vara farlig beroende på hur individen reagerar på den!
    Själv har jag haft leoheten.desenthol till alla mina tre barn med MYCKET god verkan för deras krupp.

• flingflong
    Majsan70 skrev 2010-04-23 20:41:54 följande:
    ALL medicin kan vara farlig beroende på hur individen reagerar på den! Själv har jag haft leoheten.desenthol till alla mina tre barn med MYCKET god verkan för deras krupp.
    Säger detsamma. Utan den hade vi fått vara på sjukhuset många fler gånger än vad vi redan varit.
    *funderar*
  • Kathryn

Vad hände med ditt barn? Måste ju dock påpeka att Lepheton- Decetol visst har en bevisad verkan, det är ju ett morfinpreparat med efedrin och har ju därigenom biverkningar...

• Lovemusic

Hej igen!

Jovisst finns det biverkningar med många mediciner men denna är tydligen känd för att kunna ge just ganska otäcka biverkningar. Min dotter (2 år) fick helt enkelt en "snedtändning" och hade total ångest i många timmar. När jag efteråt googlade på medicinen hittade jag exempel på en 3-åring som hade fått halucinationer.

Och det som är faran enligt vissa experter är just att det är en kombinationsmedicin där den ena är slemlösande och den andra lugnande och hostdämpande. Vilket kan leda till att slem löses upp men att man får svårt att hosta upp det. Särskilt farligt för små barn i det läget.

En mamma
  • Natasja77

Gammal tråd förvisso, men min 2-åring råkade nu ut för samma sak. Hallucinationer utan dess like och megaångest. Trodde nästan han var besatt av något där ett tag för det var en helt annan kille :(

Svar på tråden Varning för Lepheton-Desentol vid krupp!