• linda9002

Börja med välling! Hur gör jag?

Sonen är nu 6 månader, och tänkte börja med välling på kvällarna.
    (Har Nestle Majsvälling.)

Men hur gör jag?
    Jag kan väl inte blanda med ersättnigen..

Eller kan jag ha två flaskor och bara låta han dricka lite av vällingen första kvällarna och resten ersättning?
    Och sedan öka på då?

Tacksam för svar! Tack!

• Svar på tråden Börja med välling! Hur gör jag?
  • La Lola

Jo, du kan blanda.

Här kör vi med ersättning.
    Hedda tycker inte om smaken på välling o hennes mage pajade ihop när vi provade. Hon åt dessutom mindre vanlig mat.

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • linda9002
    La Lola skrev 2010-04-20 09:10:48 följande:
    Jo, du kan blanda. Här kör vi med ersättning.Hedda tycker inte om smaken på välling o hennes mage pajade ihop när vi provade. Hon åt dessutom mindre vanlig mat.
    Okej! Det låter ju sueränt isåfall!

Men hur blandar du då?
    Gör först ordning vällingen då, och sedan blandar med färdigblandad ersättning?
    Hoppas du förstår vad jag menar!:)
  • iza

jag håller också på att vänja min son med välling jag blandar lite grann av den nya vällingen och ökar efter ca 7 dagar då hinner de vänja sig med smaken också. han äter väldigt bra med gröt till frukost och barnmat till middag sedan välling de andra målen.

• linda9002

Oj, låter ju dock inte som en höjdare med hennes mage dock!  :/

• majka79

Vi är ockås nybörjare på välling...men det har inte gått hem riktigt. Jag blandar också med ersättningen. Blandar välling enl anvisning o värmer upp, sen värmer jag upp vatten till ersättningen, häller ner i vällingen och i med pulvret, så allt i en o samma flaska. Vet inte om man ska göra så här. I vilket fall så gillar lilleman inte vällingen och har även börjat vägra flaska oavsett vad det är i den :( Förresten, vi kör med havrevälling.

• linda9002
    iza skrev 2010-04-20 09:15:49 följande:
    jag håller också på att vänja min son med välling jag blandar lite grann av den nya vällingen och ökar efter ca 7 dagar då hinner de vänja sig med smaken också. han äter väldigt bra med gröt till frukost och barnmat till middag sedan välling de andra målen.
    Okej, vad skönt!
    Då får det bli at blanda här också! :)

Han äter bara gröt och ersättning här hemma, han vägrar att äta riktig mat eller smakportioner. Han är kanske inte redo än, men tänkte att vällingfen kanske går lite bättre!
  • majka79
    iza skrev 2010-04-20 09:15:49 följande:
     Får han välling varje gång han ska dricka ur flaskan?? På vårt BVC sa de gröt o välling max 3 ggr/dygn, undrar varför?
  • linda9002
    majka79 skrev 2010-04-20 09:19:21 följande:
    Vi är ockås nybörjare på välling...men det har inte gått hem riktigt. Jag blandar också med ersättningen. Blandar välling enl anvisning o värmer upp, sen värmer jag upp vatten till ersättningen, häller ner i vällingen och i med pulvret, så allt i en o samma flaska. Vet inte om man ska göra så här. I vilket fall så gillar lilleman inte vällingen och har även börjat vägra flaska oavsett vad det är i den :( Förresten, vi kör med havrevälling.
    Okej, vad många det verkar som inte riktigt gillar vällingen.
    Jag testar det här iaf!
    Ajdå.. det låter mindre kul..
    Har tyvärr inget råd just nu, men hoppa det löser sig
  • La Lola
    linda9002 skrev 2010-04-20 09:14:51 följande:
    Okej! Det låter ju sueränt isåfall! Men hur blandar du då? Gör först ordning vällingen då, och sedan blandar med färdigblandad ersättning? Hoppas du förstår vad jag menar!:)
    Öh...va?
    Jag skrev ju just att Hedda inte äter välling.....?....
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • linda9002
    La Lola skrev 2010-04-20 09:26:43 följande:
    Öh...va? Jag skrev ju just att Hedda inte äter välling.....?....
    hehe oj, ursäkta, läste nog lite för snabbt!
  • ängeln83

Vi började med välling till våran 6 månaders dotter förra veckan.
    Började med att blanda 50/50 ersättning/välling, tog bara hälften ersättning, hälften välling i vällingdoseraren. Igår tog den sista ersättningen slut så nu är det enbart välling som gäller.

★♥LIAM 07 o MEJA 09★♥
  • wica

Började med välling när sonen var 6 mån. Blandade inte den med ersättning utan växlade. Ibland välling på morron el kväll, nästa gång vart det ersättning. Hade dock inga problem med magen så ren välling funkade. Gjorde så i ca 1 mån. Hade då ersättning nån gång mellan målen också. När han sedan åt endast mat på dagarna skippade vi ersättningen och kör nu med välling på morgonen och välling innan sängdags. Använder sempers "vanliga" välling. Provade att ge honom gröt tidigt på morgonen istället för välling då vi skulle iväg på bilresa tidigt, men det gick inte. Han gillar att sitta i knät o mysa med sin välling - stol o gröt gick fetbort

• 071001

Vi började rakt av med välling och hon verkade gilla det för den slank ner. Sempers milda havrevälling från 6 mån.

Svar på tråden Börja med välling! Hur gör jag?