Diablo skrev 2010-04-20 14:39:37 följande:
Min erfarenhet är att det blir helt för varmt och det spelar ingen roll om man har vädringslungan öppen, jag fick ha både den och dörren öppen på sommaren och det kunde ändå bli för varmt. Sedan så pendlar temperaturen mycket från värme på dagen till kyla på nätterna.
Jag har samma erfarenhet, vi hade ett litet hemmabyggt plasthus förra sommaren. Det borde vara jämförbart med kanalplast eftersom det var rätt ogenomskinlig plast (men ett hemmabygge som sagt).
Problemet var framför allt att temperaturväxlingarna blev så stora, alldeles för varmt på dagen trots öppen dörr och vädringslucka, och alldeles för kallt på natten trots värmefläkt och tända levande ljus.
Men ändå så fick vi både tomater och gurka i mängd och massor

Paprikorna funkade tyvärr inte.
Mitt tips är helt klart kör på! Det blir inte lika bra som ett stort växthus och du får passa det ganska noga (uteslutet att lämna det utan tillsyn och vatten en hel dag) men det funkar i allafall rätt bra!
Satsa på två temperaturstyrda luckor om du kan, fixa någon sorts uppvärmning till natten (med timer eller temperaturstyrd) och se till att ha ett bra system för bevattning för det går åt massor (beror förstås också på vad du ska odla).
Jag använde också fiberduk för att skydda mot solen på dagarna (speciellt i början när plantorna är känsliga) och skydda mot kölden på nätterna. Dessutom tilläggsisolerade vi norrsidan av växthuset där det ju inte kommer sol ändå.
I vårt växthus kan vi börja odla i mitten av juni, men vi bor i mellersta finland alltså ganska långt norrut, och det är inte ovanligt med frostnätter i juni.