• Bibbif

Erfarenheter från växthus på ca 5 kvm.

Hej!

Inser att det får bli ett litet växthus till nästa år. Uterummet fullt med krukor o förkultiveringar så vi får ju itne plats själva.

Tänkte mig ett litet växthus på ca 5 kvm i isolerplast. Någon som har erfarenheter från det?

Hur tidigt på vården brukar det gå att börja odla? (vårt uterum är vinterisolerat så där är + året om o det går att tjuvstarta lite)

På sommaren, blir det FÖR varmt i ett sånt litet växthus även om man har en temperaturstyrd lucka i taket? Kommer stå så det är sol från morgon fram till tidig em, sen skugga.

Gör det stor skillnad 4 mm eller 6 mm isolerplast?
    Gör det stor skillnad med en eller två öppningsbara takluckor?

Tips på fabrikat?

• Svar på tråden Erfarenheter från växthus på ca 5 kvm.
  • Diablo

Min erfarenhet är att det blir helt för varmt och det spelar ingen roll om man har vädringslungan öppen, jag fick ha både den och dörren öppen på sommaren och det kunde ändå bli för varmt. Jag hängde upp linne tyg i taket för att inte bränna isönder växterna. 
    Sedan så pendlar temperaturen mycket från värme på dagen till kyla på nätterna.
    Men om jag skulle välja att ha ett litet växthus och inget växthus hade jag ändå valt ett litet Men det är lite mer pyssel, men det är ju å andra sidan det som är roligt!

• Bibbif
    Diablo skrev 2010-04-20 14:39:37 följande:
    Min erfarenhet är att det blir helt för varmt och det spelar ingen roll om man har vädringslungan öppen, jag fick ha både den och dörren öppen på sommaren och det kunde ändå bli för varmt. Jag hängde upp linne tyg i taket för att inte bränna isönder växterna.  Sedan så pendlar temperaturen mycket från värme på dagen till kyla på nätterna. Men om jag skulle välja att ha ett litet växthus och inget växthus hade jag ändå valt ett litet Men det är lite mer pyssel, men det är ju å andra sidan det som är roligt!
    Hade du ett i glas eller isolerplast?
  • Diablo

Mitt var i glas. Vet faktiskt inte hur stor skilnaden är!

• Bibbif

ok, vad jag har läst mig till så ska det inte bli lika hett i ett med kanalplast, är ju inte helt klart o isolerar lite

• Legewiel
    Diablo skrev 2010-04-20 14:39:37 följande:
    Min erfarenhet är att det blir helt för varmt och det spelar ingen roll om man har vädringslungan öppen, jag fick ha både den och dörren öppen på sommaren och det kunde ändå bli för varmt. Sedan så pendlar temperaturen mycket från värme på dagen till kyla på nätterna.
    Jag har samma erfarenhet, vi hade ett litet hemmabyggt plasthus förra sommaren. Det borde vara jämförbart med kanalplast eftersom det var rätt ogenomskinlig plast (men ett hemmabygge som sagt).

Problemet var framför allt att temperaturväxlingarna blev så stora, alldeles för varmt på dagen trots öppen dörr och vädringslucka, och alldeles för kallt på natten trots värmefläkt och tända levande ljus.

Men ändå så fick vi både tomater och gurka i mängd och massor Paprikorna funkade tyvärr inte.

Mitt tips är helt klart kör på! Det blir inte lika bra som ett stort växthus och du får passa det ganska noga (uteslutet att lämna det utan tillsyn och vatten en hel dag) men det funkar i allafall rätt bra!
    Satsa på två temperaturstyrda luckor om du kan, fixa någon sorts uppvärmning till natten (med timer eller temperaturstyrd) och se till att ha ett bra system för bevattning för det går åt massor (beror förstås också på vad du ska odla).
    Jag använde också fiberduk för att skydda mot solen på dagarna (speciellt i början när plantorna är känsliga) och skydda mot kölden på nätterna. Dessutom tilläggsisolerade vi norrsidan av växthuset där det ju inte kommer sol ändå.

I vårt växthus kan vi börja odla i mitten av juni, men vi bor i mellersta finland alltså ganska långt norrut, och det är inte ovanligt med frostnätter i juni.
  • Bibbif

oj, mitten juni! Här är det nog snarare mitten april skulle jag tro.

Funderar på om alternativet skulle bli varmbänkar. Uppbyggda trälådor och så blanda halm o hästbajs o jord ovanpå det o så glastak. Fast då blri det rätt stor yta, i ett växthus blir det ju hyllplan o går att ha på höjden.

Är mest till förkultivering på våren o så tomater på sommaren.

• Legewiel

Ja vi bor nog i lite väl olika växtzoner för att riktigt kunna diskutera saken tror jag

Varmbänkar är ju finemang att odla i, men något alternativ till växthus är det inte för oss - tex. tomater skulle aldrig klara sig i enbart varmbänk medan vi får en riktigt bra skörd i växthus.

Hyllplan i växthus ställer jag mig lite frågande till - eller jag kanske helt missförstod vad du tänkte odla? Men de flesta plantor blir ju faktiskt flera meter höga (tomat, gurka, paprikor blir små buskar, melon, aubergine, squash etc binder vi också upp mot taket) och då ryms det ju inte så mycket annat "ovanpå".
    Till förkultivering funkar det ju förstås men som sagt är det inte ett alternativ för oss då nätterna är så kalla långt in på sommaren

Lycka till med odlandet, vad du nu än bestämmer dig för!

• Bibbif
    Legewiel skrev 2010-04-23 09:24:39 följande:
     Hyllplan i växthus ställer jag mig lite frågande till - eller jag kanske helt missförstod vad du tänkte odla?
    Är framförallt till alla förkultiveringar jag behöver plats. Stgår på brickor på bordet i uterummet nu, o där vill vi ju kunna äta middag =)
  • grynet80

Jag har ställt mitt nära träd så solen inte står helt på..

• Bibbif
    grynet80 skrev 2010-04-27 10:07:23 följande:
    Jag har ställt mitt nära träd så solen inte står helt på..
    och där jag tänkte ställa vårt är det morgonsol o sol fram till lunch, sen skugga...
  • grynet80
    Bibbif skrev 2010-04-27 17:16:51 följande:
    och där jag tänkte ställa vårt är det morgonsol o sol fram till lunch, sen skugga...
    Det tror jag blir perfekt så den mest brännande solen inte ligger direkt på!
    Jag skurade inte mitt förra året o bytte ut jorden så det tråkiga får jag hålla på med nu .
    Ni som planterar i ert, hut djupt gräver ni och byter ut jorden??
  • Legewiel

Har inte hållt på så många säsonger i mitt växthus än, så hittills har jag faktiskt bara jordförbättrat och inte tagit bort jord alls. Fast i år blir det nog att göra som mamma - ta bort all jord i odlingsbäddarna mer eller mindre ner till marknivå, och sen fylla på med blandning av ny jord+kompost+gödsel. Tungt men nödvändigt antar jag... :/

Svar på tråden Erfarenheter från växthus på ca 5 kvm.