• Anonym

Försäljare som ringer mitt i natten - finns det?

Har ni varit med om att försäljare har ringt mitt i natten? Det finns ju företag som har automatisk uppringning, någon form av datasystem tror jag, men ringer de verkligen dygnet runt?
    På sista tiden är det någon som ringer en signal och lägger på och det har hänt vid olika tidpunkter mellan 22.30-03.30. Kan det verkligen vara en säljare?
    Jag har blivit trakasserad av en person tidigare, (därför valde jag den här kategorin, det finns misshandel i bilden), och jag undrar förstås om det kan vara han men det skulle vara intressant att veta om någon annan har råkat ut för den typen av telefonförsäljning. Jag tänkte byta nr men det känns ju onödigt i så fall.

• Svar på tråden Försäljare som ringer mitt i natten - finns det?
  • Mandarin

Har du ingen numer upplysare ?, allternativs stäng av telefonen när ni sover.

• Michisen

Den automatiska uppringningen fungerar ju inte om det inte sitter en aktiv säljare vid luren och även om det vore så att något företags autouppringning strular så skulle det fortsätta ringa tills du svarar eller tills det gått fram typ sex signaler.

• Lillsnufflan

Det låter inte troligt att det är en telefonsäljare mitt i natten. Det senaste jag varit med om är 20.50. (Vilket jag iofs tyckte var irriterande sent med tanke på att jag har barn).

• Anonym

Telefonförsäljare jobbar till 21:00 om dagarna. Tycker snarare det låter som nån privatperson ringer och lägger på luren.
    har ni inte nummerupplysare skulle jag rekomendera att ni skaffar en. Underlättar så ni kan ringa tillbaka och fråga vad personen ville, speciellt om det är samma telefonnummer som kommer upp...

• Anonym

Tack för svar!
    Jag har nummerupplysare men den hinner inte registrera eftersom personen bara ringer en eller t.o.m. en halv signal. Dessutom ringer han garanterat från hemligt nr om det är personen jag tror.
    Jag brukar stänga av telefonen innan jag går och lägger mig men glömde det i förrgår och då ringde det 03.30, en signal och inget mer.

• Anonym

Jag ringde Telia för några år sedan när det busringde ofta hemma hos oss (naturligtvis med hemligt nummer). De sade att jag skulle skriva upp datum och tid när det busringde, sedan kunde de mot en kostnad som då var på 500 kr ge mig telefonnumret som hade ringt.

• Amazina

Man kan spåra samtal som kommer även från blockerade telefonnummer mot en kostnad. Jag minns inte vad det kostar, men man betalar en summa för 5 spårningsförsök om jag minns rätt. Då måste du hinna lyfta luren innan uppringaren ligger på och sedan trycker du in en kod typ * och några siffror innan du lägger på. Det gör inget om uppringaren lagt på luren så länge du hann fånga samtalet innan. Numret spåras då och om jag minns rätt får man även reda på hemliga telefonnummer om de inte skyddas av en speciell anledning (typ skyddad identitet) . Det används vid just telefontrakasserier och måste aktiveras efter en ansökan hos telia.

• Amazina
    Anonym skrev 2010-04-20 11:27:42 följande:
    Jag ringde Telia för några år sedan när det busringde ofta hemma hos oss (naturligtvis med hemligt nummer). De sade att jag skulle skriva upp datum och tid när det busringde, sedan kunde de mot en kostnad som då var på 500 kr ge mig telefonnumret som hade ringt.
    Åh, jaha, det är möjligt att man kan göra så nuför tiden. Vi utnyttjade det för typ 7 år sedan, så det är möjligt att de ändrat det och gjort det smidigare.
  • BillyX

Nån ringer så till min mobil också, är nåt nummer i UK, jag vette tusan vad det är, inte nån person iaf, kanske nån fax eller nåt.

• Anonym

Ring din telefonoperatör och hör efter vad som gäller nu och för dig gällande spårning av hemliga nummer.

Svar på tråden Försäljare som ringer mitt i natten - finns det?