• Puss och Kram

Vad är det som är så bra med Kavat skor?

Denna fråga uppkom då jag läste en tråd om barnskor nyss...

Jag är själv en skeptiker till deras skor eftersom deras första skor verkar vara anpassade till att barnet ska få stöd för fotleden, och jag är av den åsikten att barnet själv ska träna upp sina fotleder.

Men sen då? Vi har köpt nåt par sandaler för att de har sluten tå, vilket har varit bra, men annars tycker jag deras skor är så hårda och ganska fula.

Men uppenbart så gillar många deras skor, varför, vad är det jag missat om man jämför dem med många andra märken?

• Svar på tråden Vad är det som är så bra med Kavat skor?
  • Virrpirr
    Basilikan skrev 2010-04-20 14:54:20 följande:
    De är breda
    Japp precis. Sedan är de så lätta att få på foten på små knubbiga. De flesta andra skor har varit helt omöjliga att få på foten på min son som har breda fötter och höga vader. Sedan är de superslitstarka och vinterskorna (defender, snowrunner) har varit helt vattentäta.

En del modeller håller jag med om inte är speciellt snygga, men tycker de börjar få många snygga skor. Hårda tycker jag inte att skorna är alls.
  • sarsparis

De är breda och passar  mitt barn som dessutom har hög fotrygg ypperligt. Har jättesvårt att hitta bra skor till honom som sitter bra. Skiter faktiskt i hur de ser ut, bara de är av bra kvalitet och sitter bra på hans fot.

Sen håller jag med om att de inte alltid är jättesnygga. men i år finns massor av snygga skinnskor, har köpt ett par ekologiska faktiskt.

• kärsti

Vill tillägga att det är väldigt bra material i dom. Inga syntetmaterial som inte låter foten andas.

• invo

Jag förstår inte heller vad som är så bra, bra material visst. Men jag tycker de är hårda och mina barn har haft problem att gå i kavat de var otroligt klumpiga och sandalerna skavde. Vi kastade ut dom och köpt ecco istället som är mjuka, lätta och sköna och inte skaver nånstans.

• sarsparis
    invo skrev 2010-04-21 16:51:33 följande:
    Jag förstår inte heller vad som är så bra, bra material visst. Men jag tycker de är hårda och mina barn har haft problem att gå i kavat de var otroligt klumpiga och sandalerna skavde. Vi kastade ut dom och köpt ecco istället som är mjuka, lätta och sköna och inte skaver nånstans.
    Ecco är bra, men passar dessvärre inte bred fot med hög fotrygg.....
  • Puss och Kram

Jaha där ser man, ja jag har inget behov av speciellt breda skor, kanske därför jag inte förstått vitsen med kavat. Jag tycker det är roligt att sonen har snygga skor också så det är en viktig aspekt, sen förstår jag vitsen med skor som andas, vi köper inte skor till oss själva som är täta heller...

• invo

Men är det verkligen bara jag som tycker de är hårda och klumpiga? Mina barn hade svårt att gå och springa obehindrat i dom.

• Puss och Kram
    invo skrev 2010-04-21 22:36:14 följande:
    Men är det verkligen bara jag som tycker de är hårda och klumpiga? Mina barn hade svårt att gå och springa obehindrat i dom.
    Det är lite så jag har upplevt dem, som en skor man går i, inte leker för de är så hårda och oföljsamma...
  • Virrpirr
    invo skrev 2010-04-21 22:36:14 följande:
    Beror lite på modell tycker jag. Vi köpte Kavat Jump som vårsko och den är jättesmidig och lätt att springa i.
  • Catti41

Förra sommaren bodde sonen i sina Kavat-sandaler. Han hade dem nog varje dag iflera veckor, nästan.
    Sen sålde vi dem till 60% av nypriset. (till saken hör att vi fick ärva sandalerna, så vi hade inte betalat en spänn för dem)

Så det är ju en annan bra sak med Kavat. Om barnet inte slitit ut dem så är andrahandsvärdet bra på skor i de små storlekarna.

• BymBym

Jag gillar kavatsandalerna. De sitter bra på foten och är slitstarka. Upplever inte alls att de är hårda. Vinterskorna däremot gillar jag inte, de är kalla (ja, jag har bara yllestrumpor på tjejerna ) och klumpiga. Vårskor som jag gillar är Ecco.

Svar på tråden Vad är det som är så bra med Kavat skor?