• LillaMandarin

Vad kostar Isofix?

Hur vet man om man har Isofix i bilen, står det i bruksanvisningen?

Om man inte har detta kan man montera dit detta och vad kostar det på ett ungefär?

Vi har en volvo v40 från -99 så jag tvivar på att vi har detta.

• Svar på tråden Vad kostar Isofix?
  • Quench

Vi fick det insatt av Volvo på vår v40 från 02. Tror det kostade mellan 500 och 700 kr. Jättesmidigt!

• LillaMandarin

Tycker du det fungerar bra? Vad är fördelen med isofix?

Som jag förstår så vet man säkert att bilstolen sitter på sin plats vilket kan vara lite problem med "vanliga" att veta.

Om vi skulle montera in en bas i svärmors bil kan vi lätt flytta stolen mellan oss eller är det lika osmidigt som med en vanlig.

• Quench

Det är jättesmidigt med Isofixbasen. Den sitter där den sitter och du klickar bara i barnstolen, inga bälten eller något. 

När jag åkt med mina föräldrar har jag dock bara använt "barnstolsdelen", dvs inte isofixen och knäppt med bälte, vilket fungerar bra när man bara ska åka då och då.  Det är dock rätt enkelt att montera över basen också, men jag har bara åkt kortare sträckor med andra så då har jag inte gjort det, men det tar inte speciellt lång tid. 
    Det känns betydligt säkrare med isofixen. Precis som du skriver så vet man säkert att stolen sitter bra.
  • LillaMandarin

Ja och säkerheten är ju det viktigaste.
    men då får vi kolla med våran Volvo handlare så kanske de kan montera in isofix.

Ja det är klart som du säger att man kan ju ta bara själva stolen och montera in i deras bil. Det tänkte jag inte på.  Men det fungerar smidigt?
    Har du något märke som ni rekomenderar?

• Quench

Vi har Brio babyskydd, kostar från 1000 kr, och vi är jättenöjda med den. Men det finns flera märken som är bra. Tänk dock på att själva stolen inte ska vara för tung för den kommer ni att kånka runt på en hel del ;)

Det är såklart allra smidigast med basen men de gånger jag åkt med andra har det tagit några minuter att sätta in stolen, med bälte. Det känns dock inte lika säkert men ok kortare sträckor. Men det ska ju vara säkert det med, enligt instruktionerna, men det är kanske mest en känsla eftersom den sitter så hårt med basen. Basen går ju också att koppla in med bälte men det har vi faktiskt aldrig testat. Känns inte säkrare än bara bälte på stolen. 
    Men kolla med er Volvohandlare! Vi har ju samma bil så de borde kunna sätta in isofix på er om de kunde på vår!
  • FrkJenny

DEt finns tre typer av bilar vad gäller isofix; antingen är isofix redan installerat eller så är det förberett för isofix och då kan man/verkstaden installera det, eller så är det inte gjort för isofix och då varken kan eller får man efterinstallera det.

Isofix kom som standard runt 05 någon gång så 99 låter väl tidigt för att vara förberett, men vad vet jag?

• Finesse

Tänk på att isofixstolarna har en maxvikt på 18 kg.

Ebba 071228
Svar på tråden Vad kostar Isofix?