• DonnaLisa

Soffklädsel, tvätta eller inte tvätta...

Bara en liten undran...

Är det någon som har IKEAs Karlstadsoffa hemma? Någon som provat att tvätta klädseln i maskin trots att rekomendationen säger kemtvätt?

Vårsolen tog fram alla sköna fläckar och jag är sugen på att göra ett litet ryck... Snabbare och billigare att köra i maskinen än att lämna in på kem. Men, historien kan ju bli rätt dyr om klädseln förstörs. Någon som har en erfarenhet inom detta extremt smala område ? :)

Njut av solen!

• Svar på tråden Soffklädsel, tvätta eller inte tvätta...
  • Syth

jag har en ikea soffa (minns inte namnet) där det står att klädseln endast ska kemtvättas, men med en liten här hemma blir den smutsig med jämna mellanrum - kan bli en dyr historia att ha ren soffa! Så jag tvättade den i tvättmaskin på låg temp och inget hände! Gick bra för mig iaf!

• Mamma Bondesson

Hade samma fundering på min soffa med... har en Mysinge med en brungrå klädsel som ska kemtvättas och jag har inte heller vågat mig på att vattentvätta den även om jag ofta känner och klämmer och undrar om en kalltvätt verkligen hade skadat.

Hoppas på fler svar i denna tråd ... om det är fler som har provat att tvätta i maskin kanske jag med vågar mig på det =)

• Zixi

Jag har vattentvättat klädslar till IKEA soffor, och klädslar till andra soffor, som egentligen ska kemtvättats och det har inte varit några problem. Visst, man får kämpa på klädslen igen, särskilt om den är i bomull, men jag vet inte om man slipper det vid kemtvätt. Rena och fina blev de i alla fall.

Juli - 2010
Svar på tråden Soffklädsel, tvätta eller inte tvätta...