• annapanna03

Äta nudlar under graviditet? ok med E-ämnen!!!

Som rubriken lyder, vågar man? borde man? har ju hört så dåliga saker om E621 bland annat...

Åt ni mycket nudlar under graviditeten och i så fall.. fick ni ett normalt barn?

• Svar på tråden Äta nudlar under graviditet? ok med E-ämnen!!!
  • luvpillow

Hej!

Vad roligt att du skriver om just nudlar... Jag åt mycket nudelsoppa (grönsakssmak) när jag var gravid med min dotter.. det var typ min "craving" , vart sugen på det hela tiden.. och min dotter är fullkomligt frisk och fantastisk, och har inte drabbats av något pga det..

det är väl så liten mängd att det inte kan göra så stor skillnad.. men allt ska väl ätas med måtta? :)

• lolinool
    annapanna03 skrev 2010-04-20 13:26:06 följande:
    Som rubriken lyder, vågar man? borde man? har ju hört så dåliga saker om E621 bland annat... Åt ni mycket nudlar under graviditeten och i så fall.. fick ni ett normalt barn?
    I regel bör man ju inte äta så mycket glutamat/monoglutamat/jästextrakt/E620-E625 överhuvudtaget om man kan undvika det. Det lurar din hjärna att tro att något är gott fast det inte behöver vara det genom att härma en av kroppens naturliga signalsubstanser. Det kan även rubba din egen produktion av just den slags signalsubstans som gör att du tycker något är gott, vilket är grymt läskigt. Dessutom är det beroendeframkallande och även påvisats i studie att det är en bidragande faktor till fetma.

Trots det är det inte förbjudet.

Om du inte undviker det för ditt barn skull kan du ju alltid göra det för din egen hälsa. Vilken påverkar det har på nyfödda barn vet jag inget om, tror inte det har gjorts några studier på det.

Dock så kan du ju köpa vanliga nudlar och göra en egen nudelsoppa kanske med lite goda grönsaker? Alternativt att du äter bara själva nudlarna o inte kryddorna i påsen...

Men jag tror inte att du dör om du skulle få i dig lite glutamat då och då. Tror det är nästan oundvikligt med dagens matvaror och halvfabrikat. T.ex. har ALLA dippor till chips det och nästan alla chips också... så trååkigt att de inte kan smaksätta så man tycker det är gott naturligt.
    ♥Längtar efter dig ♥ BF 2010-09-09♥
  • LNE

problemet är inte vad du äter en gång utan vad du äter dagligen

Om du tänker på alla gravida som har cravings på godis, bullar osv och ser hur mycket E ämnen det är i det och dem ändå får friska ungar så är 1 nudelpaket en droppe i havet.

• angel75

hej tänk att fler går och tänker på samma sak..,..,jag tycker också om att äta nudlar....men oroar för om det är skadligt. Fast det är som Lore 86 säger att om man äter något någon gång är det ju inte så farligt. Det finns ju faktiskt kvalitets nudlar och riktigt sunk nudlar typ euroshop eller liknande. De bästa är ju de med bilden som har den lilla japanska pojken med trätofflorna på, de håller bra kvalite på nudlarna. Förresten...alla asiater som äter nudlar och massor av smakförstärkande i sin kost...de får ju söta och normala barn!

Svar på tråden Äta nudlar under graviditet? ok med E-ämnen!!!