• snuffismamma

Född med tre testiklar?

Igår upptäckte jag en svullnad i pungen ovanför testiklarna på sonen. Han är 2 månader och jag har inte sett detta innan. Det ser ut som en extra testikel som" åker fram" när han skriker till eller grymtar lite. Var på rutin-läkarbesök bvc idag och när jag frågade kollade och kände de efter och sa att där faktiskt är en "knöl" - mjuk och rund precis som en testikel. Vi fick en remiss till kirurgen och de sa att vi inte ska oroa oss... yeah right.

Någon som upplevt detta? Är det vanligt?
  • Svar på tråden Född med tre testiklar?
  • Ruggugglan

Kan vara pungbråck. Min lillebror hade det som liten. Var som en mjuk rund knöl. Opererades bort. Inget som är akut så länge han inte har ont,

• Jag bryr mig inte vad ni tycker

Låter som pungbråck. Min son hade ljumskbråck, som gick ner till pungen. Såg ut som om han hade bautapungkulor.

• snuffismamma

Ja så är det nog, det ser precis ut som ett pungbråck - jag har googlat lite... konstigt att läkaren dissade det när jag frågade om det kunde vara bråck! Känns lite oroväckande att hon inte kände igen detta...

snuffismamma skrev 2010-04-25 19:27:26 följande:
    Ja så är det nog, det ser precis ut som ett pungbråck - jag har googlat lite... konstigt att läkaren dissade det när jag frågade om det kunde vara bråck! Känns lite oroväckande att hon inte kände igen detta...
    Låt en annan läkare kolla på det.
  • snuffismamma

Vi har ju fått en remiss till kirurgen, så vi får se vad de säger. Läkaren som gjorde rutin undersökningen på bvc var dessutom vår husläkare... vad jag vet är hon inte barnläkare utan allmänläkare. Har varit missnöjd med henne förut.. kanske ska byta!? 

snuffismamma skrev 2010-04-26 18:56:48 följande:
    Vi har ju fått en remiss till kirurgen, så vi får se vad de säger. Läkaren som gjorde rutin undersökningen på bvc var dessutom vår husläkare... vad jag vet är hon inte barnläkare utan allmänläkare. Har varit missnöjd med henne förut.. kanske ska byta!? 
    Fast bråck ska de väl kunna se att det är. Låter det sploch eller hur ska jag förklara. När man trycker in det.
    För det gjorde det på våran son.
Svar på tråden Född med tre testiklar?