• LillaMandarin

Byta bilstol mellan bilar, vilken stol är smidig?

Som vi vet så är ju bilbarnstolarna för 2 åringar väldigt otympliga, i mitt  tycke iallfall. Vi skulle behöva en som är enkel att montera mellan 2 bilar. Kan ni ge ett exempel på någon?
    Är Iso fix den smidigaste lösningen tro?

• Svar på tråden Byta bilstol mellan bilar, vilken stol är smidig?
  • tinis77

Jag har en two-way, en hi-way och en duoflex, av de så är two-wayen enklast att flytta och montera. Sen går det ju snabbare om man har dubbel uppsättning fästband, ett par i varje bil så slipper man krångla med det.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • cicci85

Jag har en twoway, en secura och en duoflex
    Tycker oxå TW är enklast att flytta. Den kan ta väldigt lite plats i bilen, passar i alla bilar jag provat den i (till skillnad mot de andra), har längst användningstid bakåtvänt. Lätt att bära med sig, godkänd till 25 kg på alla platser, isofixstolar är bara godkända till 18 kg och är du säker på att det finns isofix i alla bilar den ska användas i?

• KattenKorven

Fick tips av NTF att Britax Hi-way tydligen ska vara jättebra om man behöver flytta den. Skulle också vara relativt lätt i vikten. Har inte testat själv.

Karla, född 21 november 2009.
  • LillaMandarin

Det står Britax twoway kan användas tom 25 kg 8 år. Men sitter man verkligen i en sån stol när man är 6-8 år??

• peikko

Jag har Britax Hi-Way och den är enkel att flytta och montera.

• LillaMandarin

Är det någon som har en besafe stol och kan berätta om den är smidig eller ej?

Vi funderade på en sådan med isofix. Men många påpekar att man endast kan ha den upp till 18kg. Hur gammal är barnet då ungefär?

Våran dotter är 2 år och väger 13 kg nu.

• Kina79
    LillaMandarin skrev 2010-04-21 09:28:51 följande:
    Är det någon som har en besafe stol och kan berätta om den är smidig eller ej?Vi funderade på en sådan med isofix. Men många påpekar att man endast kan ha den upp till 18kg. Hur gammal är barnet då ungefär?Våran dotter är 2 år och väger 13 kg nu.
    Jag hade inte köpt en stol som bara räcker till 18 kg, för då lär man behöva köpa ytterligare en bakåtvänd innan barnet är tillräckligt gammal och stor för att sitta framåt. De bör ju sitta bakåt så länge som de får plats och iaf minst till 4-5 års ålder.

KOlla gärna här för mer tips om bakåtvända stolar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50917008.html

Och här för bilder med barn i olika bakåtvända stolar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495.html
  • tinis77

Min äldsta är 4½ och han väger 18kg. Jag hade hellre köpt en stol med 25 kg än 18, tråkigt om man blir tvungen att köpa en till.

• LillaMandarin

Tack för alla tips.

Jag tänkte att man kunde ha en stol upp till 18 kg och sen tar den lilla över den. Då får vi köpa en sådan bältesstol till den större. Det står att man kan ha från 4 år.
    Men man kanske inte rekommenderar att ha bältesstol för tidigt?

• tinis77
    LillaMandarin skrev 2010-04-21 09:40:55 följande:
    Tack för alla tips.Jag tänkte att man kunde ha en stol upp till 18 kg och sen tar den lilla över den. Då får vi köpa en sådan bältesstol till den större. Det står att man kan ha från 4 år. Men man kanske inte rekommenderar att ha bältesstol för tidigt?
    Man kan byta till bältesstol när de är 4, men det är bättre om de kan sitta bakåt så länge som möjligt. Min äldsta åker bakåt, han borde kunna göra det tills han är 5½-6 år.
Svar på tråden Byta bilstol mellan bilar, vilken stol är smidig?