• Bullen81

Sertralin (zoloft) och förlossning, erfarenheter?

Jag har ätit sertralin under hela grav, och nu när BF börjar närma sig har jag börjat fundera på abstinens hos barnet mm efter förlossningen. Nån som har erfarenhet av detta? Abstinenssymtom, amning, hur lång tid innan man får åka hem mm?

• Svar på tråden Sertralin (zoloft) och förlossning, erfarenheter?
  • MetalJosse

Kan ju säga att mitt barn inte fick någon absinens eller nått annat konstigt då jag fick äta setralin under hela min graviditet :)

• Bullen81

Det låter ju toppen :). Fick du ändå stanna några extradagar för observation innan du fick åka hem (som min BM påstår att man måste)?

• Lycka 1

Jag åt också under hela graviditeten. Dottern fick inga som helst abstinenssymptom. Allt fungerade perfekt med amning osv.
    Stannade inte kvar något extra för det. Gjorde kejsarsnitt på måndagen och åkte hem onsdag förmiddag.

• MetalJosse

Nog fick jag stanna kvar alltid men det var för att jag inte kunde kissa och fick kateter (bah!) Men efter två dar fick jag åka hem :)
    Att man måste stanna kvar för att man ätit setralin har jag dock aldrig hört inann :P

• Bullen81

Äh, min BM och läk verkar ju inte ha nån vidare koll låter det som. Dom har varnat mig för att lilltjejen kommer må allmänt dåligt, ha svårt att amma, kommer vara seg och "sprittig", och att jag får räkna med att få stanna flera dagar extra för observation. Jag får nog med andra ord ta vad de säger med en nypa salt verkar det som...

• Sandra och K

Hej hej!

Enligt min läkare ska barnen också påverkas efter födseln men kanske inte lika mycket som din BM och läkare säger. Hon har mest sagt att barnet kan få mindre abstinensbesvär om man ätit HÖG dos under graviditeten så jag valde att prova att minska min dos från 100 till 50 i små etapper och nu skulle jag i princip kunna sluta (enligt min läkare är 50 mg ungefär som att inte äta något alls) men vill inte börja om igen om jag skulle behöva det efter förlossningen, om man får förlossningsdepp eller liknande. Ska tilläga att jag innan jag blev gravid helt skulle sluta eftersom jag inte behövde tabletternas hjälp längre men valde att fortsätta äta mina 100 mg i början på graviditeten då risken för att bli lite ledsen och deppig är så mycket större när man väntar barn. Nu har jag BF om en månad och äter alltså 50 mg och läkaren har inte sagt något om det.

Jag har ätit Dexofen - smärtstillande sen vecka 20 varje dag (pga av mycket svår foglossning) och ska nu börja trappa ned för att barnet kan få ganska svåra abstinensbesvär efter förlossningen enligt min läkare, är det någon som har erfarenhet från det? Är det alltså stor skillnad mellan olika typer av läkemedeln när det kommer till hur barnen påverkas vid födseln? Starka smärtstillande och tex sertralin?

♥ Me and my son ♥
  • Bullen81

Jag har ingen erfarenhet av Dexofen, men kollade vad som stod i Fass (www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=3). Enligt den texten verkar det inte vara någon fara. Jag skulle tro att det är skillnader mellan olika typer av läkemedel, när det tex gäller antidepressiva vet jag att det skiljer sig en hel del när det gäller påverkan på barnet. 

• ylo1

Jag började med 50 mg zoloft en månad innan mitt barn föddes. Han darrade väldigt mycket i underläppen och var ryckig i rörelserna, så det var jobbigt att se eftersom jag visste att det var abstinens från medicinen. Dock försvann det efter två dagar, nu mår han jättebra och märker ingenting. Ska kännas bra att sluta amma för att jag vet att en liten mängd överförs i modersmjölken..även om det inte är farligt.

Svar på tråden Sertralin (zoloft) och förlossning, erfarenheter?