• Anonym (undrar)

kallelse till förhör

Har fått en kallelse till förhör hos polisen och har ingen aning om vad det gäller. Om man skulle vara misstänkt för något, skriver de det i kallelsen då?

• Svar på tråden kallelse till förhör
  • Hallonmos

Jag tycker du ska ringa dem och fråga vad det rör sig om.Det borde de ju kunna meddela dig.

• Anonym (två)

Det är olika. Egentligen ska det alltid stå i kallelsen vad saken gäller (utan att avslöja för mkt) och vad man ska höras som (målsägande, misstänkt, vittne, annan etc), men vet att det inte alltid är så.

Jag tycker du ska kontakta utredaren som skickat kallelsen och fråga. Du har rätt att veta vad du ska höras om och vilken roll.

• mittenavapril
    Anonym (två) skrev 2010-04-20 19:00:56 följande:
    Det är olika. Egentligen ska det alltid stå i kallelsen vad saken gäller (utan att avslöja för mkt) och vad man ska höras som (målsägande, misstänkt, vittne, annan etc), men vet att det inte alltid är så.Jag tycker du ska kontakta utredaren som skickat kallelsen och fråga. Du har rätt att veta vad du ska höras om och vilken roll.
    Det behöver inte alls stå vad det gäller, där har du helt fel. en person kan tom hämtas in till förhör utan förvarning och det är av synnerlig vikt för utrednningen.

JAg säger dock som (två). Ring och fråga vad det gäller. Dock så behöver inte utredaren berätta vad det gäller eller vilken roll du har i utredningen.
  • Anonym (två)

Polisen ska alltid i de fall det inte är till men för utredningen meddela vad en kallelse gäller. Sedan att det inte alltid efterföljs är en annan sak. Tyvärr har jag inte nummer på den FAP där det står i huvudet just nu.

Självklart kan vi hämta in folk också, utan att meddela detta innan, men den är som du säger vid särkskilda brådskande fall eller att den misstänkte inte hörsammat föregående kallelser. Där det ska stå vad ärendet gäller.

• Anonym (två)

Iofs har du rätt i att det inte står som något polisen MÅSTE göra, men det står föreskrivet som att det BÖR efterföljas iom hänsynsprincipen som ska efterföljas så långtgående som möjligt.

• Anonym (undrar)

Försökte ringa på numret som var agivet, dock så svarade inte den som undertecknat brevet utan en receptionist, som meddelad mig att personen jag sökte inte var där. DOCK så var det inte numret till den personen som skrivit kallelsen (en polis assistent) utan till någon med ett helt annat namn.

Skall ringa imorgon bitti.

Dock så blir man lite nojjig.. det står att man behöver höra mig i ett ärende från 2008, och vill därför att jag kontaktar dem via telefon så vi kan komma överens om en lämplig tid för förhör.

Brever kommer fron Polismyndigheten i Sthml 7B Balans kommission, någon som vet vad det är för enhet ?

Aja får väl reda på vad det gäller tids nog, vill ju gärna veta vad saken gäller innan man traskar dit...

• mittenavapril
    Anonym (två) skrev 2010-04-20 20:30:56 följande:
    Polisen ska alltid i de fall det inte är till men för utredningen meddela vad en kallelse gäller. Sedan att det inte alltid efterföljs är en annan sak. Tyvärr har jag inte nummer på den FAP där det står i huvudet just nu. Självklart kan vi hämta in folk också, utan att meddela detta innan, men den är som du säger vid särkskilda brådskande fall eller att den misstänkte inte hörsammat föregående kallelser. Där det ska stå vad ärendet gäller.
    Precis. Om detb är till men, och det är ju en sak som fu-ledaren avgör och står det inget på kallelsen så är det nog till men....... sen behöver vi kanske inte slänga oss med interna föreskrifetr här i ett allmänt forum.....
Svar på tråden kallelse till förhör