• Acnaib

Sjästensplattor, mossa och järnsulfat?

Har ett litet problem. Våra sjöstensplattor är FULLA av mossa, vilken verkar "omöjlig" att få bort.
    Jag sprutade med högtryckstvätt idag, men det går åt massor av vatten på minimal yta. Dessutom försvinner all jord som är mellan plattorna.

Nu har jag läst lite om olika mossbekämpningsmedel och fastnar för det här med järnsulfat. Det verkar vara bra, iaf på mossa i gräsmattor. Läste dock att det kan ge rostfläckar på takplattor, som sedan inte går bort.

Nägon här som har erfarenhet eller andra bra tips om hur jag får bort mossan?

Tackar på förhand.

• Svar på tråden Sjästensplattor, mossa och järnsulfat?
  • Juniphé

Jag fick mossa på vår entrétrappa efter att ha högtryckat bort mossa på plattgången nedanför. Min mor tipsade mig om 20% klorinlösning och skrubba. Vilket jag gjorde och blev mkt nöjd med resultatet. Mossan som börjat ta över är nu borta och jag ska faktiskt testa på plattorna vid uteplatsen redan i helgen. Mycket skrubbande lär det bli. Men min plan är: 1) Högtrycka bort det värsta (ja det stänker, men vad fasen det går ju att spola bort sen!). 2) vattna med 50% (!!!) klorinlösning. 3) Borsta med piasavan. 4) spola rent med vattenslangen.

Vad jag läst mig till idag på nätet så tycks klorin vara bäst

• Acnaib

Hej!

Tack för tipset! Men måste bara fråga {#lang_emotions_embarassed} 50% klorinlösning, hur blandar jag? Kan jag använda mig av vanlig klorin, du vet sådan man köper i butik? Eller köper man någon 100% klorlösning? Helt ovetande hur stark vanligt klorin är {#lang_emotions_undecided}

• Juniphé
    Acnaib skrev 2010-04-23 21:59:41 följande:
    Hej!Tack för tipset! Men måste bara fråga  50% klorinlösning, hur blandar jag? Kan jag använda mig av vanlig klorin, du vet sådan man köper i butik? Eller köper man någon 100% klorlösning? Helt ovetande hur stark vanligt klorin är
    Jag blandar hälften vatten och hälften klorin (Klorin köpt på P&B... vette tusan hur starkt ). Sen har jag kraftiga gummihandskar och en piasava. Men det stänker som 17, så ha oömma klädder, för klorinet lär bleka
Svar på tråden Sjästensplattor, mossa och järnsulfat?