• kornett

Folsyra eller inte?

Hej!

Jag gjorde IVF i mars och fick ett plus ett par veckor därefter. Läkaren där sa att jag skulle ta folsyra t o m v 12. Rinde Mödravården idag för att boka tid för inskrivning och frågade  då om jag skulle fortsätta med folsyra. Där sa de att folsyra är inget det rekommenderar , så nu vet jag inte hur jag ska göra: fortsätta med den eller inte? Hur gör ni andra?
  • Svar på tråden Folsyra eller inte?
  • jennyc

köp MittValKvinna istället. det är det bm rekommenderar. det innehåller bl.a folsyra. en på morron och en på kväll

• lokisse

man minskar riskerna för rygmärgsbrock med folsyra.

Difficile est saturam non scribere
  • SailorGirl
    lokisse skrev 2010-04-20 19:42:08 följande:
    man minskar riskerna för rygmärgsbrock med folsyra.
    Men bara till v 12, sen har det ingen effekt. Därefter kan man äta multivitamin istället, eller järntillskott om man känner sig trött och/eller har uppmätt lågt hb-värde.
  • kornett
    Bm sa att järn kommer att behövas senare och att en bra kost ska vara istället för folsyra men nu vet jag varken ut eller in när RMC sa en sak och Bm ett annat, Hur gör ni? Äter ni folsyra?
  • lokisse
    kornett skrev 2010-04-20 20:54:18 följande:
    Bm sa att järn kommer att behövas senare och att en bra kost ska vara istället för folsyra men nu vet jag varken ut eller in när RMC sa en sak och Bm ett annat, Hur gör ni? Äter ni folsyra?
    jupp!
    Difficile est saturam non scribere
  • Shmone

japp. folsyra minskar risken för ryggmärgsbråck - och minskar även risken för att få dåligt blodvärde senare under graviditeten - eftersom tillräckliga mängder folsyra är nödvändiga för ett bra järnupptag i kroppen.

• jennyc

äter mittvalkvinna; innehåller folsyra då man oftast inte får i sig det nödvändiga genom maten (behöver det själv också men 12 veckors gränsen stämmer som tidigare nämnts) innehåller även järn, kalcium, c-vitamin, d-vitamin, b12 och massa andra viktiga vitaminer/tillskott

• dazazz

låter konstigt att mvc avrådde från folsyra. både det mvc jag ska gå på nu och det mvc jag gick på med mitt första barn hade det som första fråga, "äter du folsyra?"

jag slarvade en del med första barnet och det gick ju bra ändå, men jag har inte heller hört att det ska vara någon fara att äta folsyra så ät på du :)
    jag kör förresten också mittvalkvinna. när jag kommer ihåg det alltså, tänker att 3 i veckan är bättre än ingen :)
  • vernia

Eftersom att jag har reumatism och äter medicin för detta har jag fått recept på folsyra på 5mg. Innan tog jag mitt val kvinna men det räckte tydligen inte för mig..

Ring och fråga en bm på en annan mottagning?
  • kornett
    Tack för alla svar! Där jag gjorde IVF sa de att jag skulle ta folsyra t o m v 12 så det gör jag nog. Det var barnmorskan som sa att de inte rekommenderade det. Man blir lite förvirrad av olika bud så därför ville jag fråga här också och nu känns det bättre. TACK!!! Hur länge ska/har ni tagit folsyra?
Svar på tråden Folsyra eller inte?