• Shaun the sheep

Gullig, tjejig tårta, kanske med rosa marsipan?

Min lilla flicka fyller 1 år om två veckor. Vi ska ha två kalas, och kalaset hos farmor och farfar är viktigt för mig. Jag vill gärna imponera med mina tårtskills. Tyvärr har jag inga
    Så, jag tänkte be er om en tjänst. Jag vill göra en tårta med nån god fyllning, det kan jag nog tänkas komma på själv, även om jag gärna mottager tips såklart.

Men jag skulle vilja täcka tårtan med rosa marsipan, och sen ha silverkulor på, så att det ser ut ungefär som en rosa liten... kudde! Förstår ni hur jag menar?
    Men hur gör man med marsipan? Ska man tänka på något speciellt?
    Nån speciell fyllning som är god?

Ja, det var väl det! Hoppas på svar från nån tårtguru :)

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Svar på tråden Gullig, tjejig tårta, kanske med rosa marsipan?
  • Ord blind

Finns färdiga "lock" att köpa i butik. Björnbärssylt i en prinsesstårta är väldigt gott tycker jag.

?Fakta? är ofta inte en absolut sanning utan ett mer eller mindre välgrundat tyckande av personer med varierad tyngd.
  • Emerun

Brukar finnas färdiga marsipanlock på typ Ica, rosa och gröna och sen silverkulor bland glasstillbehören. Instruktion hur man gör med locket står på förpackningen. Köp vanliga tårtbottnar.

• Frökenflitig

Jag hade köpt färdigkavlad marsipan på ett konditori, jag tycker de är bättre.

Jag gjorde en god tårta i påskas, hade chokladkräm, mosade jordgubbar och grädde på första lagret och chokladdräm, krossad ananas och grädde på sista lagret. Lagom sött och syrligt! Och inte den tråkiga varianten med vaniljkräm och hallonsylt...

Kolla in den här bloggen för mer spännande fyllningar, hon är duktig och jag använder ofta hennes blogg när jag gör tårtor. Där finns också steg för steg bilder på en del tårtor hon gjort.

http://lisastarteria.blogg.se/index.html

Tänk på att om du vill ha en hög och proffsig tårta behöver du mycket vispad grädde =)

Sök på bilder på google, använd bildfunktionen, då lär du hitta tusen tårtor. Kanske får du något bra tips på hur din tårta ska se ut:)

Lycka till!

• mooogn

Det absolut viktigaste när du arbetar med marsipan och grädde är att du "fodrar" marsipanen innan du lägger på den; annars börjar sockret i den smälta p.g.a. grädden! 

För att fodra penslar du med ett tunt lager flytande margarin/brer ett tunt lager med smörkräm eller cocosfett på den sidan som ska vara mot grädde.
    Vill du ha en rund eller kvadratisk kudde? Jag skulle rekommendera en rund form om du är nybörjare. Det är ganska svårt att få till marsipanen snyggt på en kvadratisk form.
    Vad gäller smakkombinationer har jag en uppsjö (har bara en bråkdel på den ovannämnda bloggen)! Jag kan hjälpa dig med tips och recept om du specificerar dig vad du vill ha (Sött? Syrligt? Choklad?)
  • Shaun the sheep

Tack snalla ni for svar! Ska defintivt kolla blogglanken, bakbloggar ar det basta jag vet :) och moogn: jag vill nog ha en sot, chokladig tarta. Inte for maktig kanske? Om man far onska ;)

• mooogn
    dollheart skrev 2010-04-21 06:52:37 följande:
    Tack snalla ni for svar! Ska defintivt kolla blogglanken, bakbloggar ar det basta jag vet :) och moogn: jag vill nog ha en sot, chokladig tarta. Inte for maktig kanske? Om man far onska ;)
    Då skulle jag rekommendera en chokladganache (den med kakao är lättast att göra) och hallongrädde (puréeade, osockrade hallon i grädde)
  • Shaun the sheep
    mooogn skrev 2010-04-21 06:55:50 följande:
    Då skulle jag rekommendera en chokladganache (den med kakao är lättast att göra) och hallongrädde (puréeade, osockrade hallon i grädde)
    Hur gör man ganache med kakao? Har bara provat med vanlig choklad från kaka, eller vad man ska säga
  • mooogn
    dollheart skrev 2010-04-21 07:54:01 följande:
    Hur gör man ganache med kakao? Har bara provat med vanlig choklad från kaka, eller vad man ska säga
    Om det gick bra att göra ganache med choklad så satsa på det! Brukar oftast bli godast Den med kakao är bra om man har bråttom/inte orkar hålla på så mycket... Här kommer länk till recept:
  • Maraschino

Jag hade gjort en rosa Hello Kitty tårta, enkel att få till och hur söta som helst!!

• Shaun the sheep
    Maraschino skrev 2010-04-21 16:52:54 följande:
    Jag hade gjort en rosa Hello Kitty tårta, enkel att få till och hur söta som helst!!
    Hur sjuttsingen får man katten att bli fin då?

Jag har en fråga till. Jag har gjort en tårta idag till min pappa som fyller år. måste rkänna att tiden rann ifrån mig så jag köpte färdig mousse. Det är två påsar, ska man göra båda eller tror ni det räcker med en? Det är alltså bara som fyllning av tårtan, den ska sedan spcklas med lemoncurdgrädde :) Hoppas på svar!

Moogn:
    Jag älskar att göra olika fluff också, jag ska nog göra någon sorts cupcakes med fluff till dotterns kalas. Men det krävs ännu mer fundering... {#lang_emotions_undecided}
  • mooogn
    dollheart skrev 2010-04-22 12:00:57 följande:
    Hur sjuttsingen får man katten att bli fin då? Jag har en fråga till. Jag har gjort en tårta idag till min pappa som fyller år. måste rkänna att tiden rann ifrån mig så jag köpte färdig mousse. Det är två påsar, ska man göra båda eller tror ni det räcker med en? Det är alltså bara som fyllning av tårtan, den ska sedan spcklas med lemoncurdgrädde :) Hoppas på svar! Moogn: Jag älskar att göra olika fluff också, jag ska nog göra någon sorts cupcakes med fluff till dotterns kalas. Men det krävs ännu mer fundering...
    Jag skulle ha hittat lämplig Hello Kitty!-bild, kalkerat den och sedan "ritat" ut den på t.ex. SP eller gumpaste. När du ha formen är det bara att skära ut Så gjorde jag med de bilder jag ritade i helgen. Se bara till att du har en lagom trubbig penna som inte går igenom papperet.
  • FH Mamma

Jag har gjort en barbieklänning tårta till sonens syster ett år.

Man gör bara klänningen genom att göra tårtbotten och skära rundlar i olika storlekar med största längst ner och tex lägga på grädde och olika sorters strössel finns hjärtan glitter mm

här finns det mesta man behöver www.dekoreramera.se/catalog/index.php

sen satte jag ner en riktig naken barbiedocka rakt ner så hon fick tårtan som klänning
    www.google.com/images&rlz=1G1GGLQ_SVSE290&q=barbiet%C3%A5rta&lr=&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=iSbQS4jLOYqmOOX9wLUP&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=1&ved=0CBcQsAQwAA

inte riktigt så fint som de i länken dock...

• Shaun the sheep
    mooogn skrev 2010-04-22 12:26:56 följande:
    Jag skulle ha hittat lämplig Hello Kitty!-bild, kalkerat den och sedan "ritat" ut den på t.ex. SP eller gumpaste. När du ha formen är det bara att skära ut Så gjorde jag med de bilder jag ritade i helgen. Se bara till att du har en lagom trubbig penna som inte går igenom papperet.
    Jag blev tyvärr inte mycket klokare nu Jag kanske verkar dum, men ibland behöver jag liksom se, hur det går till. Du vet inte möjligtvis ifall det finns nån sida som visar steg för steg, med bilder? {#lang_emotions_embarassed}
  • mooogn
    dollheart skrev 2010-04-22 13:09:59 följande:
    Jag blev tyvärr inte mycket klokare nu Jag kanske verkar dum, men ibland behöver jag liksom se, hur det går till. Du vet inte möjligtvis ifall det finns nån sida som visar steg för steg, med bilder?
    Jag fotade inte när jag gjorde det. Kan förklara det steg för steg
    1. Hitta lämplig bild och kalkera den på t ex bakplåtspapper. Vill du ha Hello Kitty!-konturen så klipper du ut den
    2. Kavla ut det material du vill ha bilden eller figuren på, t ex MMF, SP eller gumpaste
    3:1. Lägg "konturen" på sockermassan och skär ut figuren
    Vill du måla en bild följer du steg 1 och steg 2 men fortsätter så här:
    3:2.  Lägg bilden med blyertsbilden UPPÅT på sockermassan (blyertsen ska INTE komma i kontakt med sockermassan)
    4. Hitta trubbig penna el likn, följ konturerna på papperet med pennan så att det blir avtryck på sockermassan
    5. Fyll i konturerna på sockermassan med gelé- eller pastafärg utblandat med alkohol
  • Shaun the sheep

Tack för bra beskrivning Moogn! Jag ska fundera lite, kanske gör jag en Hello Kitty-tårta, kanske gör jag en vanlig, med marsipan och nån ros
    Fast det vore ju kul att verkligen imponera.. Iofs kan det bli svårt med allt för mycket förberedelser, eftersom vi ska ha kalaset hemma hos farmor och farfar, som bor 15 mil bort. Hm. Tåls att tänka på!

Svar på tråden Gullig, tjejig tårta, kanske med rosa marsipan?